زائران عتبات عالیات مراقب آنفلوانزا باشند

گروه اجتماعی الف،   3980717041 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: آنفلوانزا در کمین زائران عتبات عالیات است.

حسین معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا در میان زائران عتبات عالیات، اظهار کرد: زائران عتبات عالیات برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا باید حدود دو هفته قبل از سفر به کربلا خود را واکسیناسیون کنند.

وی در رابطه با علائم بیماری آنفلوانزا، افزود: این بیماری دارای علائم و نشانه‌هایی مانند گلودرد شدید، سرفه، تب، سردرد، درد عضلانی، خستگی مفرط، ضعف، تعریق و در مواقعی اسهال و استفراغ است.

این مسئول با اشاره به لزوم رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا سایر افراد به آنفلوانزا، تصریح کرد: افرادی که در سفر به عتبات عالیات دچار آنفلوانزا شده‌اند باید برای جلوگیری از ابتلا سایر افراد به آنفلوانزا، نکات بهداشتی و مراقبتی از جمله فاصله یک متری در تماس با دیگران را رعایت کرده و از حضور در اماکن شلوغ و ارتباط نزدیک با سایر افراد خودداری کنند.

معصومی با اشاره به لزوم رعایت نکات بهداشتی زائران کربلا، ادامه داد: زائران عتبات عالیات باید نکات بهداشتی مانند شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون، استفاده از دستمال کاغذی برای پوشاندن جلوی دهان و بینی در حین عطسه و سرفه، از دست دادن، بوسیدن و در آغوش کشیدن افراد و نیز از مالیدن دست‌های آلوده به چشم، دهان و بینی جلوگیری شود.

وی در رابطه با سایر بیماری‌هایی که در کمین زائران عتبات عالیات است، اظهار کرد: بیماری‌های اسهالی مانند وبا و مسمومیت‌های غذایی، بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی و بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی بیشتر در کمین زائران عتبات عالیات است. این افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها باید از خوردن غذاهای سرد، شربت‌های خنک، مصرف آب رودخانه و آب‌های نگه‌داری شده در مخازن خودداری کنند.

این مسئول در رابطه با زائرانی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی و ... هستند، افزود: زائرانی که به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون، دیابت و مشکلات تنفسی از جمله آسم هستند قبل از سفر به پزشک مربوطه خود مراجعه کرده و داروهایی را که مصرف می‌کنند همراه خود داشته باشند و در طول مسیر استراحت کافی داشته باشند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رابطه با مصرف نکردن مواد غذایی، تصریح کرد: زائران باید سبزیجات، میوه‌های پوست کنده و غذاهای تهیه شده گرم را مصرف کرده و از مصرف غذاهای مانده، کنسروی بدون علائم استاندارد و پروانه ساخت و ... خودداری کنند.

وی در رابطه با مصرف غذاهای کنسروی، خاطرنشان کرد: باید از سالم بودن غذاهای کنسروی و از مشخصات درج شده روی محصول اطمینان حاصل کرده و این غذاها باید قبل از باز کردن به مدت 30 دقیقه در آب جوشانده و زائران باید از خرید غذاهای کنسروی از دست‌فروشان خودداری کنند.