ایران استفاده از زور به بهانه مبارزه با تروریسم را رد کرد

گروه سیاسی الف،   3980717040

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به نمایندگی از جنبش عدم تعهد، تروریسم را در تمامی اشکال آن محکوم کرد و گفت مبارزه با تروریسم نباید بهانه‌ای برای استفاده از زور علیه کشورها شود.

ایران استفاده از زور به بهانه مبارزه با تروریسم را رد کرد

به گزارش ایرنا، علی نسیم فر در نشست کمیته ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع مبارزه با تروریسم برگزار شد، افزود: جنبش غیر متعهد، به طور کامل تروریسم را در هر شکل و ابزاری به عنوان یک عمل جنایتکارانه محکوم و رد می کند.

وی ادامه داد: این اقدام از سوی هر کسی و در هرکجا باشد بدون توجه به قربانیان آن و دخالت یا عدم دخالت دولت ها با توجیه یا ناموجه، محکوم است.

نماینده ایران در کمیته ششم اضافه کرد: جنبش عدم تعهد بار دیگر تاکید می‌کند که اقدامات تروریستی یک نقض آشکار در قوانین بین المللی، از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر به ویژه حق زندگی است که باعث عدم برخورداری کامل از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم می شود.

نسیم فر تاکید کرد: چنین اقداماتی ، تمامیت ارضی و ثبات کشورها و همچنین امنیت ملی ، منطقه ای و بین المللی را به خطر می اندازد. بی ثبات ساختن دولت‌های مشروع یا قانون اساسی حاکم و وحدت سیاسی دولت ها، بر ثبات ملت‌ها و پایه و اساس جوامع تأثیر می گذارد و بر توسعه اقتصادی و اجتماعی پیامدهای مخرب دارد که باعث ویرانی زیرساخت‌های فیزیکی و اقتصادی کشورها می شود.

وی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد ، احترام خود را برای حاکمیت ، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی همه کشورها مطابق منشور سازمان ملل متحد تکرار می کند.

نماینده ایران به نمایندگی از جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: ما می خواهیم تاکید کنیم تروریسم را نباید با مبارزه مشروع مردم تحت سلطه استعمار یا بیگانگان و اشغال خارجی ، برای تعیین سرنوشت خود و آزادی ملی برابر دانست.

نسیم فر با بیان اینکه رفتار موحش با مردم تحت اشغال خارجی هم باید به عنوان سنگین‌ترین شکل تروریسم محکوم شود، گفت: همچنین باید محکومیت استفاده از قدرت دولت برای سرکوب و خشونت علیه مردمی که برضد اشغال خارجی در اعمال حق انکار ناشدنی خود در تعیین سرنوشت ادامه یابد.

وی یادآور شد: علاوه بر این ، تروریسم نمی تواند و نباید با هیچ مذهبی ، ملیتی ، تمدن یا گروه قومی مرتبط دانسته شود و از این ویژگی ها نباید برای توجیه تروریسم یا اقدامات ضد تروریستی به پروفایل افراد مظنون به تروریسم افزود و برای نفوذ به حریم خصوصی افراد استفاده کرد.

نماینده ایران در کمیته ششم سازمان ملل متحد ادامه داد: جنبش عدم تعهد با آگاهی از لزوم اتخاذ تدابیر سریع و مؤثر برای از بین بردن تروریسم بین المللی، از همه کشورها می خواهد سازگار با منشور متحد و تحت چتر این سازمان به تعهدات خود طبق قانون بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی در مبارزه با تروریسم عمل کنند.

نسیم فر اضافه کرد: جنبش عدم تعهد، اقدامات و تدابیر، استفاده یا تهدید به استفاده از زور را توسط هر کشور علیه هر کشور عضو غیر متعهد به بهانه مبارزه با تروریسم یا برای نیل به اهداف سیاسی خود، رد می کند.

در ابتدای این نشست، نماینده جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته به تصمیم دولت آمریکا مبنی بر صادر نکردن ویزا برای هیات دیپلماتیک ایران اعتراض کرده بود و باعث شد تا نشست های این کمیته به حالت تعلیق درآید، موافقت کرد تا سه دستور این کمیته مورد بحث قرار گیرد و به موازات آن، خواسته ایران از سوی رئیس مجمع عمومی و دبیرخانه سازمان ملل متحد، پیگیری شود.