جزئیات جدید سی‌ان‌ان از زلزله «اوکراین‌گیت» در کاخ سفید

گروه جهان الف،   3980717004

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» جزئیات جدیدی از تنش‌ها در کاخ سفید بعد از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا و اوکراین، موسوم به «اوکراین‌گیت» منتشر کرده است.

به گزارش فارس، شبکه خبری سی‌ان‌ان امروز سه‌شنبه جزئیات جدیدی از رسوایی گفت‌وگوی تلفنی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «وولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین، موسوم به «اوکراین‌گیت» منتشر کرده است. 

«سی‌ان‌‌ان» نوشته تلاش‌ها برای لاپوشانی این رسوایی درست از زمان اتمام این گفت‌وگوی تلفنی در روز ۲۵ جولای آغاز شده است. طبق این گزارش، بعد از اتمام این تماس تلفنی دستیاران ترامپ در شورای امنیت ملی این کشور درباره محتوای آن مضطرب شدند. 

این رسانه نوشته تبعات این تماس تلفنی فراتر از آن چیزی است که در شکایت‌نامه افشاگر ناشناس از دولت ترامپ مطرح شده است. 

سه منبع آگاه گفته‌اند دست‌کم یکی از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا، وکلای کاخ سفید را از نگرانی‌ها مطلع کرده است. این وکلا، سپس دستور داده‌اند متن نوشتاری گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین به یک سرور فوق‌العاده محرمانه منتقل شود. 

نگرانی‌ها در کاخ سفید جدا از شکایت‌نامه‌ای است که افشاگر اطلاعاتی علیه دولت تراتمپ مطرح کرده است. سی‌ان‌ان نوشته این نگرانی‌ها شواهد تازه‌ای از گسترش نگرانی‌ها از اقدامات ترامپ به شمار می‌روند. 

برخی از دستیاران ترامپ فوراً در گفت‌وگو با یکدیگر این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا باید مقام‌های ارشد دیگری که از این گفت‌وگوی تلفنی با خبر نبوده‌اند را از جزئیات مسئله آگاه کنند یا خیر.

وکلای کاخ سفید ابتدا گمان کرده‌اند می‌توانند مسئله را پنهان کرده و اجازه خروج آن از کاخ سفید را ندهند. بعد از آنکه عده بیشتری از این گفت‌وگو مطلع‌ شده و شروع به ابراز نگرانی از آن کردند نسخه نوشتاری این تماس تلفنی در سرور بسیار محرمانه‌ای که عده قلیلی به آن دسترسی داشتند ذخیره شد. 

با شدت یافتن نگرانی‌ها مشخص شد که مسئله را نمی‌توان فقط به قوه مجریه محدود کرد، زیرا دو فرد افشاگر با تنظیم شکایت‌نامه‌ای ادعا کرده بودند ترامپ از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و اوکراین را برای آغاز تحقیقات از «جو بایدن»، نامزد بالقوه حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تحت فشار قرار داده است. این رسوایی موجب شده نماینده‌های دموکرات در مجلس نمایندگان تحقیقات برای آغاز استیضاح ترامپ را کلید بزنند.