عطوان: آمریکا از پشت به کردها خنجر زد

گروه جهان الف،   3980716120

تحلیلگر مسایل عرب در واکنش به تصمیم "دونالد ترامپ" برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه نوشت: واشنگتن با اذعان به عبث بودن ورود به جنگ های خاورمیانه در حال کاهش خسارت های خود بوده و در این مسیر بار دیگر به کردها خیانت کرده و ترکیه را با چالشی خطرناک در مرزهای شمالی سوریه روبرو نموده و هزینه های کلانی به آنکارا تحمیل خواهد کرد که چه بسا انتقام خرید "اس ۴۰۰ " از روسیه توسط آنکارا است.

عطوان: آمریکا از پشت به کردها خنجر زد

ایرنا نوشت: عطوان در این مطلب که امروز (سه شنبه) در روزنامه "رای الیوم" منتشر شد، افزود: بسیاری رئیس جمهوری آمریکا را "احمق" و سیاست های خارجی او را بخصوص در خاورمیانه شکست خورده می دانند. چه بسا این تعبیر از وی درست باشد و هیچ تردیدی در آن نباشد. تصمیم بی سابقه ترامپ برای خارج کردن نزدیک به ۲ هزار نظامی آمریکایی از شمال سوریه و توصیف جنگ های منطقه ای کشورش به بیهوده و بی ثمر بودن و دست کشیدن از حمایت متحدان کرد خود یک عقبگرد استراتژیک و اعتراف به شکست و تلاش برای کاهش دادن خسارت هایی ورود به جنگ سوریه است که اکنون به یکصد میلیارد دلار رسیده است.

وی اضافه کرد: عملیات ترکیه در شمال سوریه برای پاکسازی "نیروهای دمکراتیک کرد" از مرزهای جنوبی خود که آنکارا آنها را گروه های تروریستی می داند، دارای اهداف متعددی از جمله ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ و به طول ۵۰۰ کیلومتر در عمق سوریه به منظور بازگرداندن سه و نیم میلیون پناهجوی سوری در ترکیه به کشورشان بوده، اما این هدف یک قمار بزرگ  است که می تواند نتایج کاملا معکوسی داشته باشد.

تحلیلگر عرب نوشت: ترامپ با تصمیم غیرمنتظره خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه هدیه ای "مسموم و خطرناک" به "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه داده و ارتش این کشور را وارد دام خطرناکی کرده که خروج از آن دشوار خواهد بود، همانطور که عربستان در باتلاق یمن و آمریکا در افغانستان و عراق افتاده است. رئیس جمهوری آمریکا نمی توان اردوغان را به دلیل خرید اس ۴۰۰ از روسیه و ترجیح دادن آن به سامانه "پاتریوت" آمریکایی در رقابت با تجهیزات روسی ببخشد.

عطوان خطرات و تهدیدهایی که عملیات ترکیه در شمال سوریه دارد را در چند مورد بیان می کند:

نخست: نیروهای ترکیه خود را در برابر نیروهای دمکراتیک کرد سوریه با تجهیزات نظامی بالا و آموزش دیده و باتجربه خواهند دید. واشنگتن در سال های گذشته تجهیزات نظامی پیشرفته ای در اختیار کردهای سوریه قرار داده و این نیروها تحت اشراف آنها آموزش دیده اند و در جنگ با گروه تروریستی "داعش" با پشتیبانی آمریکا تجربیات مهمی کسب کرده اند، بطوری که توانستند داعش را از شهر "رقه" به عنوان مرکز اصلی این گروه تروریستی در سوریه بیرون و هزاران نفر از آنها را بازداشت کنند.

دوم: فاکتور مالی و اقتصادی کلان این عملیات است که به ترکیه تحمیل می شود، چرا که اداره مناطق تحت کنترل این کشور و ارایه خدمات به صدها هزار نفر و چه بسا میلیون ها شهروند سوری که مجبور به بازگشت به کشورشان شده اند زمانی که آمریکا از این مناطق خارج شود، بردوش آنکارا است و ترکیه باید هزینه کلان ایجاد مناطق بی طرف را بپردازد، این درحالی است که اقتصاد ترکیه از بحران اقتصادی رنج می برد و سناریو "لیندسی گراهام" رئیس کنگره نمایندگان آمریکا مبنی بر اعمال تحریم بر اقتصاد ترکیه نیز این کشور را تهدید می کند.

سوم: احتمال ورود ارتش سوریه به این عملیات و درگیری های با مزدوران ترکیه در مناطق شمالی وجود دارد، چرا که مسئولان سوریه بارها نسبت به اینکه آنها در مقابل نقض حاکمیت کشورشان  از سوی آنکارا سکوت نخواهند کرد، هشدار دادند و به هرگونه حمله ای پاسخ خواهند داد.

چهارم: در صورت موفقیت و سیطره ترکیه بر مناطق مورد نظر دولت این کشور، آنکارا مسئول پدیده خطرناک وجود هزاران نفر از عناصر داعش در زندان های کردها و چگونگی تعامل با آنها است، اینکه آیا آنها را محاکمه و احکام حبس برای آنها صادر خواهد کرد یا نه، بخصوص که همه از جمله اروپا مخالف بازگشت آنها هستند.

عطوان نوشت: تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و تلاش برای بیرون کشیدن کشورش از جنگ های بی ثمر در خاورمیانه نه تنها بار دیگر خنجر زدن از پشت به کردها بود، بلکه مقدمه ای برای خارج کردن نیروهای نظامی این کشور به طور کامل از منطقه از جمله از عراق، عربستان و کویت و همه پایگاه های آمریکا در منطقه خلیج فارس به منظور اجرای تعهدات خود است که در کارزارهای انتخاباتی وعده داده بود.

وی افزود: زمانی که ترامپ پایگاه هوایی "العدید" را از قطر به خاک آمریکا منتقل کرده و همه ناوهای و قایق های جنگی خود از منطقه خلیج فارس تا اقیانوس هند را خارج می کند، بنابراین از کردهای سوریه نیز هیچ سرزنشی را نمی پذیرد، با این توجیه که آنها مال و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با داعش را از آمریکا دریافت کرده اند. آمریکا قصد دارد تا با خروج از خاورمیانه و جنگ های بی نتیجه آن، این "خار" را از دست خود خارج کند.

دست کشیدن راحت و فوری ترامپ از کردهای سوریه باید هشداری برای متحدان عرب از جمله عربستان و دیگر کشورهای منطقه خلیج فارس باشد که روی حمایت های واشنگتن حساب بازکرده اند، در حالی که ترامپ خنجرهای مسموم خود را برای ضربه زدن به آنها آماده دارد و مساله تنها زمان رخ دادن آن است.