در گفتگو با الف مطرح شد نعیمی: ترک‌ها به دنبال امنیت مرزی با سوریه / تلاش ایران و روسیه راهگشاست

گروه سیاسی الف،   3980716081

یک کارشناس مسایل منطقه‌ای می گوید ترکیه با فشار وارد کردن به دنبال توافقنامه‌ای است که تضمین مرزهایش را از سوریه بگیرد و تلاش روسیه و ایران در ایجاد راهکار مناسب و مورد قبول ترکیه و سوریه می تواند راهگشا باشد.

نعیمی: ترک‌ها به دنبال امنیت مرزی با سوریه / تلاش ایران و روسیه راهگشاست

به گزارش الف، به دنبال تماس تلفنی میان روسای جمهور ترکیه و آمریکا طی روزهای گذشته، رجب طیب اردوغان از نزدیک بودن زمان عملیات نظامی جدید کشورش در سوریه سخن گفت. سازمان ملل روز دوشنبه در واکنش به خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی احتمالی ترکیه در این منطقه شد.

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که بین ترکیه و آمریکا یک معامله‌ای صورت گرفته بود که به نظر میرسد در این تماس تلفنی اردوغان نارضایتی خود از ترامپ را درباره منطقه امن به وی منتقل و اعلام کرده است که از اقدامات آمریکا برای از بین بردن تروریست‌ها ناامید شده است.

از سوی دیگر، روسیه و جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند که تمامیت ارضی سوریه باید محترم شمرده شود و تمامی نیروهای خارجی حاضر در سوریه که به طور غیرقانونی در خاک این کشور مستقر شده اند، باید خاک سوریه را ترک کنند.

مصیب نعیمی، کارشناس مسایل منطقه‌ای در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد تنش‌های اخیر بین ترکیه و سوریه اظهار داشت: تحولات شمال سوریه وارد فاز جدیدی شده است و با توجه به اصرار ترکیه به استقرار نیروهای نظامی درخاک سوریه، معادلات تغییر پیدا کرده است. ترکیه علی رغم اینکه اعلام کرده است که تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت می‌شناسد، اما معتقد است که با موافقت امریکا وارد خاک سوریه میشود چرا که خروج آمریکا از خاک سوریه و شانه خالی کردن از تعهداتی که برای سرنگونی تروریست‌ها داده بود، موجب مشکلاتی شده است که اتفاقات زیادی را در منطقه امن رقم خواهد زد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر ترکیه خواهان این است که حداقل یک میلیون آواره سوری را که اکنون در ترکیه به سر می‌برند، در منطقه امن در آن طرف مرز سوریه اسکان دهد، اما موضوعی که وجود دارد این است که بسیاری از آوارگان در ترکیه از شمال سوریه نیامده‌اند و بعید است که به راحتی با جمعیت محلی در این مکان کنار بیایند، در صورتی که سوریه اعتقاد دارد که بازگشت آوارگان به منطقه امن مشکلی را حل نمی‌کند.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای افزود: ترکیه خواستار این است که گروه موسوم به نیروهای "حمایت از ملت کرد " که تحت الحمایه امریکا بوده اند نباید هم مرز با ترکیه باشند. چراکه بر این باورند که اگر این منطقه آزاد شود، بازماندگان گروههای تروریستی که به آنجا کوچ کرده‌اند، وارد خاک ترکیه شده و موجب ناامنی این کشور خواهند شد و مهار نکردن کردها می‌تواند آسیب جدی را به کشور ترکیه وارد کند. از سوی دیگر ترکیه تنها کشوری است که از شمال و شمال غرب سوریه مرز مشترک با این کشور داشته و این منطقه همچنان خارج از حاکمیت دمشق است. عراق و اردن و لبنان دیگر همسایگان سوریه با گشودن مرزهای زمینی خود با سوریه خود را از تنش های مرزی خارج نموده اند و تنها ترکیه است که نه با سوریه رابطه خوبی دارد ونه مرزهایش با سوریه توانسته امن کند.

نعیمی بابیان اینکه روسیه در حال حاضر به دنبال راه‌حل است، اظهار داشت: روسیه اعلام کرده است، به دنبال راه‌حل سیاسی بوده و نمی‌خواهد تا درگیری‌ها به جنگ تمام عیار تبدیل شود، چراکه کردها و نیروهای دموکرات موسوم به "قسد" و همچنین باقیمانده گروههای تروریستی در این منطقه متمرکز شده و هر اقدامی از سوی طرف‌های متخاصم به جنگ فرسایشی تبدیل خواهدشد.

 

نعیمی در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص رویکرد اخیر ترکیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، همواره موضع ثابت مبنی بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت دولت قانونی سوریه بر تمامی سرزمین این کشور بوده و معتقد است تنها راه حل سیاسی است که میتواند این اختلافات را کاهش دهد.

وی همچنین در مورد نقش آمریکا در مورد این موضوع اظهار کرد: آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی تنها از از مناطقی خارج می‌شوند که آنکارا و واشنگتن از قبل بر سر ایجاد منطقه امن بر سر آن توافق کرده بودند، لذا به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها زمین را در حال حاضر خالی کرده و به نیروهای "حمایت از ملت کرد " که با حمایت خود امریکا ایجاد شده بود پشت نموده اند. که این نشان از سیاست دوگانه آمریکا در قبال تمامی مسایل به خصوص سوریه است که واکنش خود مقامات آمریکایی‌ها را نیز به همراه داشته است، پس اقدامات آمریکا در این خصوص یک پارادوکس به حساب میآید.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای در مورد آینده ترکیه و سوریه خاطرنشان کرد: تنها راهکار برای حل این منازعات سیاسی بوده و ترکیه با توجه به جدی‌تر شدن قضیه و واکنش‌های داخلی وخارجی ، بعید به نظر میرسد که وارد درگیری جدی و طولانی در سوریه شود. لذا ترکیه با فشار وارد کردن به دنبال توافقنامه‌ای است که تضمین مرزهایش را از سوریه بگیرد و تلاش روسیه و ایران در ایجاد راهکار مناسب و مورد قبول ترکیه و سوریه میتواند راهگشا باشد.