جهانگیری: برای سلامت مردم خط قرمزی وجود ندارد/ می‌توانیم شرایط اقتصادی بهتری را ترسیم کنیم

گروه اقتصادی الف،   3980716060 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که از شرایط سخت عبور کرده‌ایم گفت: براساس گزارش‌های که این روزها ارائه می‌شود، اقتصاد ایران هم در حال ایجاد شغل است و هم در حال حرکت به سمت مثبت شدن رشد اقتصادی حرکت می‌کند. همچنین اقتصاد کشور در حال حرکت به سمتی است که طی آن نرخ تورم کنترل می‌شود. ما قادر خواهیم بود که شرایط بهتری در کشور ترسیم کنیم.

جهانگیری: برای سلامت مردم خط قرمزی وجود ندارد/ می‌توانیم شرایط اقتصادی بهتری را ترسیم کنیم

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری صبح سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: براساس آمار رسمی که از سوی سازمان‌های معتبر کشور منتشر شده است؛ شرایط اقتصادی کشور با وجود تحریم‌های شدید آمریکا و همچنین جنگ اقتصادی که آمریکایی‌ها آن را آغاز کردند، کشور به سمت بهتر شدن در حال حرکت است.

وی افزود: هم شاخص‌های کلان اقتصادی کشور و هم گزارش‌های که از بنگاه‌های اقتصادی وصول می‌شود، بیانگر حرکت اقتصاد به سمت شرایط بهتر  است. البته این وضعیت به معنای آن نیست که بنگاه مشکل داری در کشور وجود ندارد و شرایط کشور سخت نیست، بلکه وضعیت امروز بیانگر شکست سیاست‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است؛ آمریکایی‌ها فکر می‌کردند اقتصاد ایران دچار فروپاشی می‌شود و مردم در شرایطی قرار می‌گیرند که حرکت‌های خشن بدون برنامه انجام می‌دهند و ایرانی‌ها قادر به برگزاری جشن چهل سالگی نظام خود نخواهند بود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که از شرایط سخت عبور کرده‌ایم خاطر نشان کرد: براساس گزارش‌های که این روزها ارائه می‌شود، اقتصاد ایران هم در حال ایجاد شغل است و هم در حال حرکت به سمت مثبت شدن رشد اقتصادی حرکت می‌کند. همچنین اقتصاد کشور در حال حرکت به سمتی است که طی آن نرخ تورم کنترل می‌شود. بورس نیز به عنوان یک شاخص بزرگ اقتصادی حرکات و رشدهای جهشی از خود نشان می‌دهد که همه این اتفاقات نشان از ایستادگی فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی وطن دوست، پای نظام و کشور است؛ این بخش در جنگ اقتصادی که در آن قرار داریم به عنوان سربازان خط مقدم به خوبی فعالیت کرده‌اند.

جهانگیری تاکید کرد: قادر خواهیم بود که شرایط بهتری در کشور ترسیم کنیم. البته برای تحقق این شرایط، پیام و خواسته فعالان اقتصادی این است که هر چه بتوانیم محیط بین المللی حاکم بر اقتصاد کشور را از فضای متشنج به سمت فضای با ثبات ببریم و با گفت و گو و تعامل رفتار کنیم، بتوانیم همانطور که نشان داده‌ایم اهل گفت وگو هستیم، مسائل منطقه‌ای خود که از حساسیت بسیار بالای برخوردار است را برطرف نمایم تا به شرایط مورد نظر خود دست بیایم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت امروز منطقه خاورمیانه گفت: امروز منطقه حساس و مهم خلیج فارس و خاورمیانه با مسائل بسیار جدی رو به رو است و امروز جهان درگیر مسائلی شده که در صورتی که یک لحظه از آن غفلت شود، به مسائل خیلی خطرناکی منجر می‌شود؛ باید حتما در این شرایط مسوولان سیاسی کشور با تدبیر و دقت این بخش را کنترل کنند تا هم در منطقه ما اتفاقی نیفتد و بتوانیم مسائل را با گفت و گو حل کنیم  و هم در سطح بین المللی بتوانیم فشارهای که بر اقتصاد کشور وارد شده است را به نقطه مطلوب برسانیم.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به مسائل مربوط به استاندارد در همه شرایط در کشور خاطر نشان کرد: گاهی اوقات تصور می‌شود که چون در دوران تحریم قرار گرفته‌ایم، برخی از سازمان‌های که به طور طبیعی وظیفه‌اش از اهمیت بالای برخودار است، به نوعی احساس می‌شود ایجاد محدودیت می‌کنند نباید مورد توجه قرار بگیرند و بلکه باید آنها را از صحنه کنار گذاشت.

وی افزود: عده‌ای ممکن است بگویند که در دوران تحریم و شرایط سخت محیط زیست و استاندارد سخت گیری نکنند و به آنها کمتر توجه شود. بیان مطالبی از این دست بسیار اشتباه است و فعالان اقتصادی نباید اجازه دهند چنین زمزمه‌ای در کشور راه بیفتد.

وی با اشاره به فعالیت برخی صنایع و تولید کنندگان در سطوح بین المللی خاطر نشان کرد: امروز به شرایطی رسیده‌ایم که برخی از تولید کنندگان در سطح جهانی فعالیت می‌کنند و برند آنها در سطح بین الملل از اعتبار بالایی برخوردار است این شرایط به دلیل توجه آنها به موضوع تحقیق و توسعه و همچنین ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فعالیت در بازارهای جهانی حاصل شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که می‌توانستیم به سمتی حرکت کنیم که بالغ بر 80 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی باشد ادامه داد: اگر چنین فضای بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرده بودند، تولید کنندگان ما  در خط صادرات بیشتر از تعدادی بودند که امروز در این عرصه حضور و فعالیت دارند. با این حال در همین شرایط تحریمی براساس آماری که وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده است بیش از 20 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی از گمرکات کشور انجام شده است.

وی با اشاره به میزان واردات کشور گفت: طی شش ماه گذشته حدود 20 میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که این به معنای حاکم شدن شرایط متعادل در تراز تجاری کشور است. این یعنی کشور به نقطه‌ای رسیده است  که میزان صادرات و وارداتش به جز نفت تقریبا به نقطه تعادل رسیده است و ما به همان میزانی که در داخل به ارز نیاز داریم، صادرات انجام می‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که اگر حرکتی که در اقتصاد کشور ایجاد شده بود کند و متوقف نمی‌شد ، گفت : مطمئن هستم که امروز تراز تجاری کشور بسیار بالاتر  و بهتر از رقم فعلی بود.

اسحاق جهانگیری با بیان این که براساس شناختی که من از تولیدکنندگان و تجار کشور دارم روند رشد تراز تجاری کشور در آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت اظهار کرد: گرچه تحریم یک واقعیت است و ممکن است برخی کالاها به سختی تامین شود و برای تامین آنها هزینه‌های اضافی صرف شود اما آن چه که من به عنوان کسی که مسئول ستاد مقابله با تحریم هستم اعلام می‌کنم هیچ تولیدکننده‌ای نیست که نتواند نیازهای خودش را از بازارهای بین المللی تامین کند، البته این کار با دشواری‌های همراه بوده است اما شرایط فعلی حتما شرایطی زودگذار است و طولانی مدت نخواهد بود.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان و صنعت گران نباید اجازه دهند مسیر رو به رشدی که داشتند آسیب ببیند و واحدهای که تولیداتشان در راستای رعایت استانداردهای بین المللی و توجه به مسائل محیط زیستی بوده است دچار وفقه و اشکال شود.

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت محیط زیست و لزوم توجه به استاندارد گفت: محیط زیست یعنی رعایت سلامت شهروندان ایرانی و من تاکید می‌کنم که برای سلامت مردم هیچ خط قرمزی در کشور وجود ندارد. اگر قرار باشد کالای تولید شود که به سلامت مردم آسیب بزند، حتما سلامت مردم در اولویت بالاتری قرار خواهد داشت. همچنین کالاهای که تولید و در بازارها خرید و فروش می‌شوند باید حداقل استانداردهای که از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شود را دارا باشند.

جهانگیری با بیان این که برخی بنگاه‌ها استانداردهای بالاتر از استانداردهایی که سازمان ملی استاندارد عنوان می‌کند را رعایت می‌کند افزود: باید در دوران تحریم، محیط زیست و سازمان ملی استاندارد در خصوص تولید کالاهای که با کیفیت توجه کنند و انشالله با همت فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور و همچنین سازمان‌های استاندارد و محیط زیست دوران فعلی با موفقیت پشت سر گذاشته می‌شود.