امیرعبداللهیان: شرایط جنگ یمن کاملا تغییر کرده/ آمریکا از حشد الشعبی دل خوشی ندارد

گروه سیاسی الف،   3980716050 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی تمرکز خود را بر حذف حشد الشعبی از ساختار امنیتی عراق قرار داده اند، حشد الشعبی یک نیروی مردمی است که بر اساس مصوبه مجلس عراق به بخشی از نیرو‌های مسلح این کشور تبدیل شده است، آنها نقش بسیار موثری در مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش داشتند.

امیرعبداللهیان: شرایط جنگ یمن کاملا تغییر کرده/ آمریکا از حشد الشعبی دل خوشی ندارد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تازه‌ترین تحولات منطقه از ناآرامی‌های عراق تا خروج آمریکا از سوریه شب گذشته ۱۵ مهر با در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضورحسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل مورد بررسی قرار گرفت.

او با اشاره به نقش مردم عراق در خنثی کردن توطئه‌های آمریکایی‌ها افزود: آمریکایی‌ها می‌خواستند دولتی را در عراق روی کار بیاورند که مطابق خواسته هایشان باشد، اما خروجی و نتیجه رای مردم اوضاع را به گونه‌ای دیگر رقم زد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به تحولاتی که مربوط به نقش آفرینی منفی داعش در عراق بود خاطرنشان کرد: آمریکا هر بار با شکست روبه رو می‌شود چراکه سیاست آنها شکست خورده است، آمریکایی‌ها و متحدانش احساس کردند که طرح‌های دیگری را باید دنبال کنند به طوری که در حوزه‌های مختلف به دنبال نقش آفرینی برای بی ثباتی عراق بودند.

امیرعبداللهیان با اشاره به هوشیاری رهبران دینی، نقش رهبران سیاسی و نقش مردم در خصوص عراق افزود: آمریکایی‌ها به دنبال این مسئله هستند تا جنگ را به عرصه‌های داخلی بکشانند.

او با اشاره به اینکه داعش در عراق خسارت‌های بزرگی را به این کشور وارد کرد، ادامه داد: آمریکایی‌ها و متحدانش به دنبال ایجاد طرح‌های مختلف در حوزه‌های نرم افزاری مجازی، فرهنگی و اجتماعی هستند، آمریکا و متحدانش برای بی ثبات سازی عراق نقش آفرینی می‌کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمریکا به دنبال این بود تا از آشفتگی‌ها دولت دلخواه خود را بر روی کار بیاورد گفت: در تحولات چند روز گذشته عراق شاهد سطح منطقی از مطالبات مدنی و اجتماعی مردم عراق بودیم، در این کشور هم مانند بسیاری از کشور‌های دیگر، مردم ممکن است انتقاداتی به دولت حاکمه داشته باشند که طرح این مطالبات نیاز به درگیری فیزیکی و از بین بردن اموال عمومی ندارد.

او با بیان اینکه پشت این تحولات در یک سطح آمریکا و صهیونیست‌ها و در سطح دیگر به عنوان تامین کننده عربستان سعودی قرار دارد، تصریح کرد: ۷۳ درصد پیام‌هایی که مردم عراق را در فضای مجازی برای حضور در میادین دعوت می‌کرد از عربستان بوده است؛ پشت این جریان نیز صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هستند و از نسل دوم و سوم بعثی‌ها برای ایجاد ناآرامی‌ها در عراق استفاده و آنها را سازماندهی کرده اند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل  تصریح کرد: آمریکا و صهیونیست‌ها با استفاده از باقی مانده بعثی‌ها در قالب برخی تشکل‌ها و نهاد‌های مردمی تلاش می‌کنند دولت دلخواه خود را در عراق روی کار آورند، اما این دخالت‌ها به وسیله مردم و دولت عراق تشخیص داده شد و دشمنان این کشور شکست خوردند.

اکنون دیگر هیچ یک از شهر‌های عراق شاهد تنش نیست

او ادامه داد: اکنون دیگر هیچ یک از شهر‌های عراق شاهد تنش و تشنج نیست البته دشمنان از در و دریچه‌های دیگری وارد می‌شوند و همچنان اهداف خودشان برای تشکیل دولت دلخواه آمریکا و متحدانش را دنبال می‌کند به طوری که مقابله با دولت منتخب مردم را در دستور کار دارند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه پایان ناآرامی‌ها در عراق موجب نمی‌شود دشمنان این کشور از توطئه‌های خود دست بردارند بلکه برای مقابله با دولت منتخب مردم عراق از در دیگری وارد خواهند شد اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در ناآرامی‌های عراق مطرح شد بحث بازسازی این کشور است، در حالی که باید بدانند اروپا پس از جنگ جهانی دوم سال‌ها تلاش کرد تا بتواند بخشی از خرابی‌های این جنگ را بازسازی کند.

او افزود: سه دهه است که عراق درگیر جنگ است و فرصتی به دولتمردان عراق برای طراحی بازسازی زیرساخت‌های این کشور داده نشده است. بعد از فروپاشی داعش و خرد شدن استخوان‌های تروریست‌های داعشی، به دولتمردان و رهبران عراق فرصت داده نمی‌شود تا طرح‌های بازسازی و زیربنایی خودشان را دنبال کنند، بنای این دولت بر خدمت، سازندگی، استقلال و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اینکه آرامش در عراق حاکم است، تصریح کرد:  عراق یکی از قطعات پازل غرب آسیاست، موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک دارد و این کشور در هر یک از تحولات منطقه نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند، امنیت عراق و ناامنی عراق تاثیر مستقیمی بر ناامنی و امنیت سایر کشور‌های منطقه دارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحریکات چند روز گذشته که در عراق صورت گرفته است افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی تمرکز خود را بر حذف حشد الشعبی از ساختار امنیتی عراق قرار داده اند، حشد الشعبی یک نیروی مردمی است که بر اساس مصوبه مجلس عراق به بخشی از نیرو‌های مسلح این کشور تبدیل شده است، آنها نقش بسیار موثری در مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش داشتند.

آمریکا از حشد الشعبی دل خوشی ندارد

او افزود: ترامپ و کلینتون اعتراف کردند که داعش محصول برنامه ریزی بخش‌های امنیتی آمریکاست، آمریکا از حشد الشعبی که داعش را خورد کردند، دل خوشی ندارد لذا آنها این داعش را نیاز دارند تا در کشورهای دیگر از آن‌ها استفاده کنند.

او با اشاره به موضوع اربعین گفت: مسئله اربعین اتفاق بسیار مهمی است که در جهان اسلام به وقوع می‌پیوندد و فراتر از بحث شیعه است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اینکه بحث اربعین فراشیعه است اظهار کرد: این حرکت بسیار بزرگ در امنیت بخشی و ایجاد امنیت پایدار در عراق تاثیر گذار است، ایجاد یأس برای حضور در راهپیمایی اربعین که اتفاق بسیار مهم جهان اسلام و فراتر از بحث شیعه است از دیگر اهداف آمریکایی ها، صهیونیست‌ها و رژیم سعودی در راه اندازی ناآرامی‌های عراق بود.

او افزود: حضور مردم در کربلا، نجف، سامرا و کاظمین در زمانی که داعش یک سوم عراق را در اختیار داشت موجب شد این گروه تروریستی از صحنه خارج شود و راهپیمایی اربعین برای عراق و منطقه امنیت ایجاد کند؛ در حالی که پیش از ایام اربعین و پس از آن عراق با حوادث تروریستی روبه رو بود، ایام اربعین امن ترین زمان در عراق بود.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه امنیت پایدار در داخل عراق به برکت اربعین حاصل شده است، تاکید کرد: محور آمریکایی- صهیونیستی حوادث عراق را برای ایجاد ترس و ناامیدی مردم برای شرکت در اربعین دنبال می‌کرد؛ اربعین با شکوهی که دارد توجه دشمنان را به خود جلب کرده است و زائران اربعین هم با توجه به این موضوع باید هوشیاری خود را حفظ کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش سازنده‌ای در تحولات منطقه و عراق داشته است و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست، بنابراین دشمنان عراق برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند نقش سازنده ایران را در نظر مردم عراق مخدوش کنند؛ عراق همسایه‌های زیادی دارد، اما آمریکا ۱۰ سال پیش برای رفع دغدغه‌هایی که درباره عراق داشت با ایران گفت‌وگو می‌کرد و اگر ایران نقش اثرگذاری در عراق نداشت آمریکایی‌ها مقامات عراقی را مجبور نمی‌کردند که در نشست‌های خود با آنها ایرانی‌ها نیز حضور داشته باشند.

او افزود: آمریکا در پی چپاول ثروت‌های عراق به ویژه نفت این کشور بوده است، جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف به مردم عراق کمک کرده است و در جنگ با تروریست‌ها به معنای واقعی به یاری مردم عراق رفت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: گروهک تروریستی که قصد داشت هزار عدد کلت را برای ایجاد ناآرامی در کشورمان از مرز‌های جنوبی عراق وارد کند؛ امنیت عراق؛ امنیت ایران است و امنیت در عراق مرز‌های جمهوری اسلامی ایران با این کشور را امن می‌کند؛ ایران نخستین کشوری بود که اشغال عراق پس از سقوط صدام به وسیله آمریکایی‌ها را قویاً رد کرد و شورای انتقالی را در این کشور به رسمیت شناخت. ایران توانست عراق دشمن در زمان صدام را به متحد راهبردی خود تبدیل کند.

سوریه در مسیر ثبات و امنیت قرار دارد

او گفت: سوریه در مسیر ثبات و امنیت قرار دارد و هر روز وضع در این کشور بهتر می‌شود، البته ۷۵ هزار تروریست که ۱۵ هزار نفر آن‌ها خارجی هستند به گفته مقامات سوری در شهر ادلب حضور دارند و مردم را به گروگان گرفته اند. دولت سوریه تلاش می‌کند مسأله تروریست‌ها را در این کشور خاتمه دهد، اما آمریکایی‌ها به طور آشکار از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل  اظهار کرد: بخشی از نیرو‌های آمریکایی در یکی دو روز گذشته از بخش شرق فرات خارج شده اند؛ احترامی که به نگرانی‌های ترکیه می‌گذاریم، اما ورود نظامیان ترکیه به بخشی از سوریه برای این دو کشور و منطقه امنیت نمی‌آورد و اقدامات ترکیه وضع امنیت را پیچیده‌تر می‌کند.

آمریکا موضع پایداری درباره سوریه ندارد

او افزود: آمریکا موضع پایداری درباره سوریه ندارد، اما می‌خواهد این کشور برای امنیت صهیونیست‌ها تجزیه شود و بحرانی بماند، صهیونیست‌ها در حالی که بن سلمان آنها را به رسمیت شناخته است برای آینده عربستان نیز برنامه ریزی کرده اند و می‌خواهند این کشور را به سه بخش تقسیم کنند. امیدواریم رژیم سعودی از سیاست‌های موجود خود دست بردارد و به جای تکیه بر صهیونیست‌ها به مردم خود و ظرفیت‌های موجود در منطقه تکیه کند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل افزود: رژیم صهیونیستی فقط اهداف خود را دنبال می‌کند و هیچ کشوری در منطقه برای آنها اهمیت ندارد؛ آمریکا از مسیر حفظ تروریست‌ها در ادلب، انجام برخی تحرک‌ها در شرق فرات، تعامل با کرد‌ها و تغییر قانون اساسی سوریه می‌خواهد دولت مطلوب خود را در این کشور روی کار آورد؛ البته نوع رفتار آمریکایی‌ها با کرد‌های سوریه، کرد‌ها را دچار سردرگمی کرده و به نفع کرد‌هاست که در قالب نظام سوریه مطالبات خود را دنبال کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مجموعه اقدامات آمریکا در سوریه برای سرنگونی و فروپاشی نظام در این کشور است، گفت:  آمریکایی‌ها در قالب سازمان ملل جلوی بازگشت آوارگان سوری را با سیاست‌های تشویقی گرفته اند تا این آوارگان در انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی به نامزد مورد حمایت آمریکایی‌ها رأی دهند.

 او تصریح کرد: سازمان ملل که برای تشویق آوارگان جنگ‌ها به آنها در کشور‌های دیگر حداقل امکانات را می‌دهد تا هر چه زودتر به کشور‌های خود بازگردند، اما با سیاست پشت پرده آمریکا به آوارگان سوری پول می‌دهد تا به سوریه برنگردند، آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در سوریه سردرگم است و نمی‌تواند راهبرد خود را به دلیل نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در سوریه به پیش ببرد؛ اینکه بیش از ۸۰ کشور هشت سال برای فروپاشی سیاسی سوریه برنامه ریزی کردند و موفق نشدند به دلیل حمایت مردم این کشور از رئیس جمهور و ساختار نظام سیاسی سوریه بود.

شرایط جنگ یمن کاملا تغییر کرده است و به نفع سعودی‌ها نیست

امیرعبداللهیان افزود: پابرجا بودن بشار اسد به دلیل رفتار وی و ارتباطی است که در جامعه با مردم دارد، آقای اسد پیش از ایجاد بحران تروریست‌ها با خانواده سرزده به رستوران‌ها می‌رفت و در زمان بحران نیز این کار را ادامه داد و توانست ارتباط خود با مردم را حفظ کند؛ اینکه بشار اسد توانست با کمک جمهوری اسلامی ایران و متحدانش سوریه را از جنگ تروریستی خانمان سوز و ویرانگر نجات دهد، رأی مردم سوریه همیشه مورد احترام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

او همچنین با اشاره به تحولات و اوضاع یمن اظهار کرد:  شرایط جنگ یمن کاملا تغییر کرده است و به نفع سعودی‌ها نیست؛ رژیم سعودی باید فرمانبری خود از سیاست‌های آمریکا را قطع کند و با کنار گذاشتن خصومت‌ها برای ایجاد سیاست سازنده در منطقه عمل کند؛ تجزیه عربستان در راستای سیاست‌های مرموزانه رژیم صهیونیستی به نفع منطقه نیست.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر سعودی‌ها از فرمانبری خود از آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دست برندارند رژیم صهیونیستی نقشه‌های ویران کننده‌ای را برای این کشور در نظر دارد. امارات و رژیم سعودی و در پشت پرده آمریکا تجزیه یمن را دنبال می‌کنند، اما این مسأله به نفع عربستان و امارات نیست، مردم یمن نیز اجازه این کار را به متجاوزان نمی‌دهند؛ کشور‌های منطقه باید به طرح‌های ثبات‌زا و امنیت آفرین جمهوری اسلامی ایران پاسخ مثبت دهند.