حجتی: حمله دوباره ملخ‌ها به کشور در پیش است

گروه اجتماعی الف،   3980716038

وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد، در سه ماه پایانی سال جاری دوباره با هجوم گسترده ملخ های صحرایی در مناطق مناطق جنوبی کشور مواجه خواهیم بود.

حجتی: حمله دوباره ملخ‌ها به کشور در پیش است

به گزارش تسنیم، در ماه‌های پایانی سال گذشته ملخ های صحرایی یا مهاجم  هجوم گسترده ای به سطح وسیعی از  مناطق جنوبی کشور داشتند، به طوری که 9 استان جنوبی کشور  شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و ایلام درگیر این  آفت شد که بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی طی بیش از 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

سازمان حفظ نباتات با همراهی کشاورزان و مسئولان محلی به ناچار سطح وسیعی از راضی جنوبی کشور را برای مبارزه با این آفت سمپاشی کردند تا این ملخها به مزارع و باغات وارد نشود و آسیبی به محصولات تولید کنندگان وارد نشود؛ اما منابع مالی مورد نیاز برای مبارزه با این پدیده با تاخیر به دست وزارت جهاد کشاورزی رسید و  باعث گلایه محمود حجتی از دیرکرد در اختصاص منابع مالی شد . 

هجوم گسترده ملخ‌ها به سطح وسیعی از مناطق جنوبی کشور در سه ماه پایانی سال

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به تازگی نیز با ارسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور درباره ورود دوباره ملخهای صحرایی به کشور در سه ماه پایانی سال جاری هشدار داد.

در این نامه اشاره شده است که بر اساس پیش بینی فائو، کشور با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی روبرو خواهد شد که طبق بررسی‌های کارشناسی سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور را در بر خواهد گرفت.

متن این نامه به شرح زیر است:

همان‌گونه که مستحضرید در ماه‌های پایانی سال گذشته 9 استان جنوبی کشور (هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و ایلام) با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی روبه‌رو گردید که طی بیش از 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در این راستا این وزارت با محوریت سازمان حفظ نباتات کشور، با به کارگیری همه توان، امکانات موجود، اعتبارات تخصیصی و با تکیه بر دانش فنی کارشناسان و متخصصین امر در سطح ملی و استان‌های کشور با همکاری استانداران اقدامات لازم را برای مقابله با آفت مذکور به عمل آورد که علاوه بر حفظ امنیت غذایی کشور مورد نقد هم سازمان خواروبار جهانی ملل متحد (فائو) و عهدنامه مبارزه با ملح صحرایی غرب آسیا قرار گرفت.

بنا به گزارشات دریافتی از فائو و هشدارهای صادره، با توجه به شرایط اقلیمی مطلوب برای تکثیر این آفت در کانون‌های شمال شرق آفریقا و شبه جزیره عربستان، همچنین هند و پاکستان مجدداً در سه ماه آخر سال جاری، کشور با هجوم گسترده آفت ملخ صحرایی روبرو خواهد شد که طبق بررسی‌های کارشناسی سطح وسیعی از مناطق جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور را در بر خواهد گرفت.

پیش‌بینی‌ها، سطح مبارزه با این آفت را رقمی بالغ بر 100 هزار هکتار اعلام می‌نماید که بر این اساس لازم است اقدامات لازم برای مقابله با آن به عمل آید تا دستگاه‌های درگیر اعم از سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان‌های مورد هجوم با حمایت حداکثری و تأمین تمامی امکانات مورد نیاز، توان گذر از این بحران را داشته باشند.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران) و استانداران در موعد مقرر برای تأمین اعتبار، تجهیزات، امکانات مورد نیاز مبارزه، پشتیبانی‌های لازم را به عمل آورند. 

بنابراین گزارش معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به نامه وزیر جهاد کشاورزی  به وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه چنین دستور داده است که «جهت بررسی و کمک به تأمین اعتبار مورد نیاز با توجه به شرایطی که اعلام شده است» اقدام نمایند.