جراحی بینی با تضمین نقص عضو!

گروه حوادث الف،   3980716031

جراح زیبایی که بینی سه زن را ناقص کرده بود در حالی پای میز محاکمه ایستاد که دو نفر از شاکی‌های این پرونده با دریافت پول رضایت دادند.‌‌

جراحی بینی با تضمین نقص عضو!

به‌ گزارش ایران، سال گذشته دختر 32 ساله‌ای با مراجعه به دادسرای جرایم پزشکی دارویی (ناحیه 19) تهران با ارائه مدارکی مدعی شد پس از جراحی بینی‌اش در یک کلینیک زیبایی دچار مشکلات حاد تنفسی شده و از پزشک جراحش شکایت دارد.

«فرنوش» وقتی مقابل بازپرس پرونده قرار گرفت، گفت: «من دو بار جراحی بینی کرده بودم اما از نتیجه کار راضی نبودم. با دیدن تبلیغات یک پزشک زیبایی به مطبش در یکی از کلینیک‌های شمال تهران رفتم. بعد از مشاوره وقت جراحی گذاشت و دو هفته بعد جراحی انجام شد اما هر روز به‌جای بهبودی شرایطم وخیم‌تر می‌شد و درد و خونریزی داشتم. وقتی بینی‌ام را بازکردند از دیدن مدل آن جا خوردم اما پزشکم از من می‌خواست که صبر داشته باشم. با حاد شدن وضعیت جسمانی‌ام پیش پزشک دیگری رفتم و آنجا بود که فهمیدم علاوه بر غیرقرینگی سوراخ بینی، دفرمگی، نبود تقارن نیم رخ‌ها و انحراف میانه بینی، دچار شکستگی جداره سینوس، آسیب مجرای اشکی و تورم سقف دهان نیز شده‌ام.»

پرونده این دختر به دستور بازپرس به کمیسیون فرستاده شد و در نخستین جلسه کارشناسی، پزشک معالج را به میزان 10 درصد مقصر اعلام کردند.

 دختری با بینی جدا شده
همزمان با آغاز رسیدگی به این پرونده، دختر جوان دیگری نیز به دادسرای ناحیه 19 تهران رفت و از همین پزشک به‌دلیل آسیب به بینی‌اش شکایت کرد. این دختر به بازپرس پرونده گفت: «این پزشک در کلینیک معروفی کار می‌کرد. پس از دو هفته از جراحی و کشیدن بخیه‌ها، در کمال ناباوری متوجه شدم زیر بینی‌ام پیوند نخورده و از صورتم جدا شد. خیلی ترسیده بودم و با دکترم تماس گرفتم و بلافاصله به مطبش رفتم. او آن روز بینی‌ام را پانسمان کرد و قرار شد جراحی ترمیمی انجام دهد. این جراحی در دو مرحله انجام شد اما حالا هم بینی‌ام دفرمه شده و هم گوشت اضافه آورده است.»

پرونده این شکایت نیز برای تعیین میزان تقصیر پزشک به پزشکی قانونی فرستاده شد و این بار نیز کمیسیون سه نفره پس از بررسی شواهد و مدارک و معاینه بیمار، از بین رفتن ستون بینی را نقصی ماندگار تشخیص داد و پزشک را به میزان 10 درصد مقصر شناخت. این پرونده با اعتراض متهم به کمیسیون 5 نفره ارسال شد و آنها نیز رأی را تأیید کردند. اما در نهایت پرونده با توافق طرفین و پرداخت خسارت به دو دختر جوان از سوی پزشک جراح قرار موقوفی تعقیب خورد.

سومین شکایت

در حالی که پرونده دو دختر جوان با اعلام رضایت هر دویشان در همان مرحله دادسرا مختومه اعلام شد، پزشک زیبایی با شکایت دختر جوان دیگری برای سومین بار به دادسرا احضار شد. این دختر که پس از جراحی دچار مشکلات حاد تنفسی و بدفرمی بینی شده بود به کمیسیون پزشکی فرستاده شد و اعضای کمیسیون در دو مرحله قصور 50 درصدی پزشک را تأیید کردند.

وکیل متهم که تلاش زیادی برای گرفتن رضایت از شاکی کرده بود، وقتی نتوانست او را از ادامه شکایت منصرف کند، در لایحه‌ای که به بازپرس ارائه کرد، مدعی شد این دختر برای رضایت یک چک چند میلیونی از پزشک دریافت کرده اما از آنجا که وکیل متهم نتوانست این موضوع را ثابت کند پرونده برای رسیدگی به شعبه 1043 دادگاه کیفری 2 (مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد.

قاضی پس از بررسی شواهد و شنیدن اظهارات طرفین، پزشک خاطی را به پرداخت 25 درصد دیه کامل از جهت ارش قصور پزشکی محکوم کرد.‌