زائران اربعین آب کافی بنوشند/ توصیه‌های پزشکی برای پیاده‌روی

گروه اجتماعی الف،   3980715198

متخصص طبی اورژانس و پزشک مقیم بیمارستان سیار رضوی اربعین، بابیان اینکه رعایت اصول بهداشتی و غذایی در سفر اربعین لازم است، گفت: نوشیدن آب فراوان و بهداشتی توصیه می‌شود.


به گزارش مهر به نقل از رادیو اربعین، ایوب توکلیان بابیان اینکه زائران اربعین می‌بایست توصیه‌های پزشکی را به‌دقت مدنظر قرار دهند، ابراز کرد: زائران می‌توانند با داشتن یک برنامه‌ریزی خوب در حوزه‌های مختلف اعم از ایاب و ذهاب برنامه‌ریزی مالی، زمانی، برنامه‌ریزی بهداشتی و تغذیه‌ای یک سفر خوب داشته باشند.

وی افزود: به دلیل خاص بودن سفر، تفاوت‌های غذایی و بهداشتی و حتی فرهنگی باید زائران عزیز شناخت دقیقی از آداب و فرهنگ، غذا و پذیرایی میزبانان عراقی داشته باشند تا با توجه به این شناخت برنامه‌ریزی خود را انجام دهند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: یکی از فرهنگ‌های میزبانان عراقی پذیرایی از مهمانان با غذاهای متنوع و با حجم خیلی بالا است که با اصرار و تأکید از سوی میزبانان همراه می‌شود لذا از زائران می‌خواهیم در مصرف غذا ناپرهیزی و زیاده‌روی نکنند و حتماً اصول بهداشتی را رعایت و حجم غذایی مصرفی مبتنی بر اصول و استاندارد لازم و نیاز واقعی بدن را کنترل کنند.

توکلیان گفت: با توجه به اینکه اربعین هرساله به‌روزهای گرم سال برخورد می‌کند لذا از زائران خواهشمندیم در طول مسیر نوشیدنی و آب کافی مصرف کنند تا دچار گرفتگی عضله یا گرمازدگی نشوند و آب کافی بدن تأمین شود.

وی افزود: به دلیل شیوع بیماری‌های گوارشی در این ایام، زائران نکاتی را برای پیشگیری از این بیماری‌ها باید انجام دهند متعدد است که ازجمله آنان می‌توان به عدم مصرف سبزی‌ها و میوه‌هایی که از صحت و کیفیت شستشوی آن‌ها اطمینان نیست اشاره کرد چراکه می‌توانند عامل بیماری‌زا باشند.

این پزشک گفت: زائران باید بدانند که با رعایت برخی اصول و به همراه داشتن ظروف شخصی در کنار خود و اطمینان از سلامت شستشوی میوه‌جات و سبزی‌ها می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

توکلیان گفت: به دلیل ازدحام جمعیت و اجتماعات میلیونی در این سفرها و شیوع بیماری‌هایی از قبیل آنفولانزا و بیماری‌های همه‌گیر خطرناک همچون سال‌های قبل باید به علائمی همچون وجود سرفه، وجود علائم سرماخوردگی دقت بیشتری کرد و حساسیت بیشتری نشان داد لذا از مردم می‌خواهیم با دریافتن چنین علائمی به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: اگر در ازدحام و یا مناطقی که زائران قصد توقف و استراحت دارند نیاز به اطراق است زائران باید توجه کنند که می‌بایست از کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند فاصله بگیرند و یا حتماً از ماسک استفاده کنند و اصول حفاظت شخصی را در نظر داشته باشند از سوی دیگر زائران اگر جایی احساس کردند که مناطقی از نظر بهداشتی ضعیف است، در آنجا توقف نداشته باشند.