آیت‌الله میرباقری: عاشورا و ار بعین، حقیقتی فراتمدنی و تمدن‌ساز است

گروه فرهنگی الف،   3980715162
آیت‌الله میرباقری: عاشورا و ار بعین، حقیقتی فراتمدنی و تمدن‌ساز است

آیت‌الله میرباقری در سخنرانی نشست رونمایی از کتاب «قدم عاشقی» گفت: عاشورا و عزاداری سیدالشهداء علیه‌السلام حقیقتی فراتمدنی است که می‌تواند در ساخت یک تمدن اثرگذار باشد. در این عالم می‌توان تمدن نوینی در مسیر ظهور و بر مدار عاشورا شکل داد. عاشورا و اربعین، هزینه‌ای است که نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله در مسیر امت‌سازی و تمدن‌سازی توحیدی پرداخته است.

................................................................................

آیین رونمایی از کتاب «قدم عاشقی» استاد عابدینی با موضوع «حرکت کاروانی اربعین»، به همت هسته احیاء امر و حلقه منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد. در ابتدای این جلسه حجه‌الاسلام و المسلمین فقیه ایمانی به معرفی این کتاب پرداخت و بیان نمود که این کتاب در سه فصل تدوین گردیده که ماحصل سخنرانی‌ها و مکتوبات استاد عابدینی پیرامون اربعین می باشد و توسط نشر معارف به چاپ رسیده است.

فصل اول این کتاب به جایگاه عاشورا در حیات انسانی از آغاز تاریخ بشری با هبوط حضرت آدم علیه‌السلام بر زمین تا ظهور وصی خاتم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه می‌پردازد و نشان می‌دهد که در فلسفه تاریخ الهی بشر، انبیاء نقاط عطف تاریخ و عاشورا مهم‌ترین گلوگاه تاریخ بشر است و همه انبیاء و اولیاء به این واقعه در مسیر حرکت توحیدی – تمدنی خود عنایت داشته‌اند. و هیچ پیامبری نبوده است، مگر اینکه از کربلا گذشته و بر مصائب امام حسین علیه‌السلام گریسته است. نو آوری فصل اول این کتاب، نشان دادن نقش محوری عاشورا در حرکت تمدن‌سازی توحیدی انبیاء در طول تاریخ است.

فصل دوم کتاب با عنوان «اربعین، امتداد عاشورا تا ظهور»، به فعلیت یافتن ظرفیت‌های عاشورا در حرکت جمعی و کاروانی اربعین پرداخته و با تأمل در پیاده‌روی اربعین، ظرفیت‌های فعلیت یافته عاشورا در مسیر تمدن‌سازی و توحیدی در واقعه اربعین را بررسی کرده است.

فصل سوم کتاب با عنوان «شرح زیارت نامه اربعین»، با تبیین زیارت اربعین به عنوان یکی از پنج علامت مؤمن و فصل اخیر و کمال نهایی زائر اربعین، به شرح مختصری از فرازهای زیارت اربعین پرداخته است. این کتاب به اهتمام استاد عابدینی و با همت و تلاش حلقه منظومه فکری علامه طباطبایی (رض) که متمرکز بر اندیشه و آثار علامه طباطبایی (رض) و شرح استاد عابدینی است، تدوین گردیده است و به اهتمام هسته احیاء امر به ترویج می رسد.

در ادامه جلسه، آیت‌الله میرباقری با اشاره به ظرفیت‌های امت‌سازی و تمدن‌سازی عاشورا و اربعین، به عنوان یکی از تلاش‌های انبیاء در امت‌سازی، به داستان امت‌سازی و تمدن‌سازی ابراهیم به عنوان یک مصداق پرداخته که بیان آن در کتاب قدم عاشقی نیز آمده است.

آیت‌الله میرباقری در ادامه اینگونه بیان کردند که حضرت ابراهیم علیه‌السلام تنها پیامبری است که بر جعل امامت برای او در قرآن تصریح شده است. اگرچه رسیدن به مقام امامت از یک جهت سلوک حضرت ابراهیم علیه‌السلام است، اما مسیر امت‌سازی را توضیح می‌دهد. از نگاه ایشان، امام افق دیدی پیدا می‌کند که امت‌سازی خود را در افق تاریخ می‌ییند و برای امت‌سازی خود دچار ابتلائاتی می‌شود و برای تحقق آن، هزینه می‌کند.

ابتلاء به ذبح اسماعیل و بعد تبدیل آن به ذبح عظیم که در روایات ابتلاء ابراهیم به کشته شدن سیدالشهداء علیه السلام تفسیر شده است و پس از آن، سکونت دادن ذریه خود در سرزمین غیرقابل زراعت و تجدید بنای کعبه در آن بیابان و پایه‌گذاری مناسک حج، همه مقدماتی است برای امت‌سازی که در امت ختمی و در ذریه ابراهیم علیه‌السلام محقق می‌شود.

ابراهیم وظیفه تجدید بنای بیت‌الله‌الحرام و تطهیر بیت را به عهد می‌گیرد، چرا که این بیت را خداوند برای امت‌سازی در اختیار امام قرار می‌دهد و باید امت‌سازی با محوریت امام که حقیقت حج است، انجام شود. لذا دعای ابراهیم که می‌فرماید «واجعل افئده الناس تهوی الیهم». طبق روایات دعای بر این است که با مناسک حج، قلوب مردم نسبت به ائمه امت ختمی مایل شود و دعای ایشان که می‌فرماید «و ابعث فیهم رسولا منهم»، دعای بر مبعوث شدن پیامبر خاتم از ذریه ابراهیم برای امت‌سازی است.

با این نگاه، دغدغه نبی اکرم اسلام، امت‌سازی توحیدی است و این امت‌سازی بر محور ولایت امام شکل می‌گیرد و قلوب مردم باید به سوی امام مایل شود و عاشورا هزینه این تمایل قلوب به سوی امام است که مقدمه امت‌سازی و تمدن‌سازی است و اربعین این گرایش به امام و حرکت عاشقانه مردم به سوی امام در مسیر امت‌سازی را جلوه‌گر ساخته است.

این نشست در پنجمین قرار سالانه مرکز رشد در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار گردید و کتاب قدم عاشقی پس از کتاب اثرگذار ادب عاشقی که در دهه محرم سال جاری توسط نشر معارف منتشر شد و هم‌اینک به چاپ دهم رسیده است، اثر دیگری از استاد عابدینی در حوزه احیاء امر اهل بیت علیهم‌السلام است.