نمکی: کمبود دارو و تجهیزات در اربعین نداریم

گروه اجتماعی الف،   3980715096

وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته جهت ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی، گفت: از زائرانی که در این آیین بزرگ شرکت می‌کنند درخواست می‌کنیم که نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در حاشیه مراسم بدرقه کاروان تدبیر و امید به مرزهای غربی کشور که صبح امروز در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: امروز ما شاهد اعزام پرسنل عزیز اورژانس هستیم و امکانات مفصلی را از قبل برای خدمت‌رسانی به زائران عزیز تدارک دیده‌ایم. امسال خوشبختانه تیم‌هایی را که اعزام می‌کنیم بسیار مجهز تر از پیش هستند. حدود ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس برای ارایه خدمات به زائران اربعین حسینی اعزام می‌شوند و ۱۷ هزار نیرو به جز تعداد افرادی که درگیر درون مرزی هستند، همه در اختیار زوار حسینی خواهند بود.

وی افزود: چهار بیمارستان مجهز در مرزهای خروجی داریم و همچنین پیش بینی کرده‌ایم که حدود ۹۰ هزار زائر از کشورهای پاکستان و افغانستان از مسیر کشور ما عبور کنند. به همین دلیل در مرز میرجاوه نیز امکاناتی را برای خدمت رسانی به زوار خارجی اختصاص دادیم.

نمکی با بیان اینکه چهار بیمارستانی که در مرزهای عراق مستقر شده‌اند، بسیار مجهز هستند، گفت: در هر مرز هلیکوپتر اورژانس نیز مستقر است تا بیماران در اسرع وقت منتقل شوند و از حدود ۳۰ اتوبوس آمبولانسی که در کل این مجموعه بسیج خواهیم کرد، هفت آمبولانس در کشور عراق مستقر خواهیم کرد. در هر ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر نیز یک آمبولانس مستقر می‌کنیم و هرچه به مرز نزدیکتر شویم این تراکم بیشتر خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در کنار ما، پرسنل نیروهای مسلح، بسیج جامعه پزشکی و نیروهای هلال احمر نیز همکاری خواهند دارند تا به صورتی هماهنگ بتوانیم خدمت رسانی‌های لازم به زائران را انجام دهیم.

وزیر بهداشت گفت: امسال کاری که به عنوان اولین بار انجام دادیم، این است که اگر زائری دچار مشکلی باشد، نیروهای بهداشتی و درمانی وی را تا درب منزل همراهی می‌کنند. از نظر دارو و تجهیزات پزشکی نیز همکاران ما به گونه‌ای بسیج هستند که با وجود تحریم‌ها کوچک‌ترین مشکل و کمبودی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در کنار این نیروها سه هزار اکیپ بهداشت محیط هم ارایه خدمت دارند، گفت: در کشور عراق با هماهنگی‌های انجام شده تیم‌های مشترکی برای نظارت بر مواد غذایی و عرضه آنها تدارک دیده شده است. در عین حال از زائرانی که در آیین بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت می‌کنند درخواست می‌کنیم که نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وزیر بهداشت افزود: در تمام بیمارستان‌ها و پایگاه‌ها نیز امکانات آزمایشگاهی برای انجام آزمایش‌های مختلف و کنترل بیماری‌های واگیردار برقرار کرده‌ایم.