ستاری: به دنبال حمایت و تقویت ‌صنعت کشور هستیم

گروه اقتصادی الف،   3980715080

معاون علمی‌ ‌و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه صنعت خودروسازی زمانی شکل می‌گیرد که در فاز اول بتوانیم طراحی انجام دهیم، گفت: ما در معاونت علمی ‌قرار است صنعت را حمایت کنیم، لذا باید در حوزه‌های مختلف تغییراتی را ایجاد کنیم.

ستاری: به دنبال حمایت و تقویت ‌صنعت کشور هستیم

به گزارش الف به نقل از روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، سورنا ستاری در نخستین روز از گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌‌های دانش بنیان و استارت‌ آپ‌های صنعت خودرو ضمن تقدیر از مدیران صندوق نوآوری و شکوفایی به خاطر برگزاری رویدادهای تخصصی در حوزه نوآوری و فناوری، گفت: کارخانه‌داری با صنعت متفاوت است؛ کارخانه‌داری یعنی خط تولیدی از خارج از کشور وارد کنیم و تولید داشته باشیم اما نه با دانش داخلی، به عنوان نمونه در کشور خودرو تولید می‌کنیم، اما هنوز خودروساز نشده‌ایم. اگر قرار است به سراغ کارخانه‌داری برویم چرا دانشگاه تاسیس کرده‌ایم؟!

ستاری یادآور شد: حوزه‌های دانش بنیان باعث تولید ارزش افزوده می‌‌شود و کارخانه‌داری ارزش افزوده را برای کشورهای دیگر به دنبال خواهد داشت؛ چنین فرهنگی نیاز به دانشگاه ندارد، بلکه این صنعت است که برای پیشرفت خود به دانشگاه محتاج است.

معاون علمی ‌و فناوری رئیس جمهوری، افزود: مشکلاتی از این قبیل که کشور با آنها دست به گریبان است، زاییده سیستم نفتی بوده که نتیجه‌اش در حوزه‌های مختلف نمایان شده است، چرا که در چنین سیستمی ‌نهادهای موجود با جامعه تعامل ندارند، بلکه سرمایه خود را از زیر زمین به دست می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: محصول، حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. پژوهش‌هایی که با پول دولت صورت می‌گیرد، نتیجه‌ای برای مردم نخواهد داشت، یا مقاله و کتاب خواهد شد و یا قابلیت تجاری‌سازی نخواهد داشت؛ لذا دولت نباید به این بخش ورود کند. از همین‌رو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ‌اقدامات بسیاری را برای شکل‌گیری چنین صنعتی انجام داده است.

ستاری گفت: صنعت خودروسازی زمانی شکل می‌گیرد که در فاز اول بتوانیم طراحی انجام دهیم، این امر باعث می‌شود که صنعت‌دار شویم. در معاونت علمی ‌قرار است صنعت را حمایت کنیم، لذا باید در حوزه‌های مختلف تغییراتی را ایجاد کنیم.

معاون علمی ‌و فناوری رئیس جمهوری، تصریح کرد: استارت آپ‌ها پدیده‌های خاصی هستند که اگر رشد کنند به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل می‌شوند. آنهایی هم در این حوزه شکست می‌خورند، از بین نمی‌روند بلکه برای اکوسیستم دانش بنیان کشور، نیروی انسانی تربیت می‌کنند؛ در واقع استارت آپ‌ها نیروی‌های جوان کارآفرین و متخصص را به اکوسیستم فناوری و نوآوری تزریق می‌کنند.