اعتراف شبکه سعودی العربیه به «آرامش در بغداد» + تصاویر

گروه جهان الف،   3980715061

شبکه سعودی العربیه که اخبار آشوب در عراق در پی اعتراضات اخیر در چند شهر این کشور را با هیجان پوشش می‌داد، سرانجام به بازگشت آرامش در پایتخت عراق اذعان کرد.

اعتراف شبکه سعودی العربیه به «آرامش در بغداد» + تصاویر

به گزارش فارس، عراق از روز سه‌شنبه نهم مهر (اول اکتبر) شاهد آغاز اعتراضاتی خیابانی در چند شهر خود بود. 

وبگاه خبری براثا هفته گذشته گزارش کرده بود که برخی از شبکه‌های خبری ضد دولت عراق و مخالف محور مقاومت، مانند «العربیه» سعودی و «بی.بی.سی» و «سی.ان.ان» عربی بشدت در حال متشنج نشان دادن وضعیت در این شهرها هستند.

سرانجام بعد از آنکه نخست‌وزیر و دیگر مسئولان عراق نشان دادند که در حال تلاش برای برآورده کردن خواسته مردم هستند، اعتراضات فروکش کرد و شهرهایی مثل بغداد که شاهد حضور صدها معترض بود، آرام‌تر شد.

سرانجام شبکه خبری العربیه که تا روز گذشته با تیتر و عکس‌های هیجانی و تحریک‌کننده تلاش می‌کرد وضعیت عراق را متشنج نشان بدهد، با تأخیری یکی دو روزه، سرانجام به آرام‌شدن وضعیت در پایتخت عراق اذعان کرد.

سایت العربیه امروز دوشنبه در خبری اذعان کرد: آرامشی شکننده در بغداد، پایتخت عراق حاکم شده... وضعیت به سوی آرامشی نسبی گرایش پیدا کرده و مقامات امنیتی از موفقیت اقدامات سختگیرانه خود در کاهش شدت تظاهرات‌ها سخن می‌گویند و گفته‌اند که دست‌های پنهان معترضان را به قتل رسانده‌اند. 

اما این شبکه، دقایقی بعد، تیتر «بازگشت آرامش» را حذف کرد و به جای آن خروج نیروهای ارتش از شهرک صدر بغداد را جایگزین آن کرد.

تیتر العربیه بعد از تغییر و حذف «بازگشت آرامش»

تیتر و عکس‌های گزینشی العربیه؛ «خشم، مقر احزاب را به آتش کشید»

این شبکه سعودی همچنین گزارش کرد که «مقامات امنیتی این موضوع را مخفی نکردند که [ورودی‌های] منطقه سبز (محل ساختمان‌های دولتی و دیپلماتیک) همچنان بسته و شبکه اینترنت به دلیل نگرانی‌های امنیتی درباره ادامه اعتراضات در بغداد یا استان‌های دیگر، به شکل موقت قطع است. 

تیتر تحریک‌آمیز العربیه؛ تظاهرات، عبدالمهدی را به استعفا وادار می‌کند؟

هدف قرار دادن تظاهرات‌کنندگان

وبگاه خبری براثا روز پنجشنبه در گزارش خود نوشته بود که «شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سمی و مخالف عراق از حوادث تظاهرات [در عراق] پر شده است؛ البته تحت عنوان "آزادی تظاهرات"... نام این اعتراضات از نگاه رسانه‌های ضد محور مقاومت، انقلاب و هدف واقعی آنان، سرنگونی دولت است. این تظاهرات تحت حمایت مستقیم سفارت آمریکا در بغداد قرار دارد که از طریق آنچه فعالان مدنی و اعضای نهادهای [موسوم به] انسان‌دوستانه و حقوق بشری، و سازمانهای زنان و کودکان نامیده می‌شوند، صورت می‌گیرد.

سخنگویان وزارت‌های دفاع، کشور، بهداشت و فرماندهی عملیات مشترک عراق عصر روز یکشنبه بعد از آنکه وضع کلی شهرهای شاهد اعتراض، آرام شد، در کنفرانسی خبری حضور یافتند و با اشاره به آمار کشته‌شدگان در حوادث چند روز گذشته، تأکید کردند که «دست‌های خبیثی پشت هدف قرار دادن معترضان در تظاهرات‌های اخیر وجود دارد».