آیا اوکراین‌گیت پمپئو را مجبور به خروج از دولت می‌کند

گروه جهان الف،   3980714034

نشنال اینترست در مطلبی به قلم "کرت میلز" نوشت: "مایک پمپئو" که زمانی گمانه زنی هایی مبنی بر طمع وی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بر سر زبان ها افتاده بود، حالا پس از ماجرای رسوایی اوکراین گیت ممکن است مجبور به ترک کاخ سفید شود.

آیا اوکراین‌گیت پمپئو را مجبور به خروج از دولت می‌کند

به گزارش ایرنا، کرت میلز از ستون نویسان بخش روابط خارجی این نشریه آمریکایی در نوشتاری با عنوان "آیا خروج پمپئو نزدیک است" افزود: ماه هاست در واشنگتن بحث بر سر این است که آیا "مایک پمپئو" کاپیتان کشتی سیاست خارجی ایالات متحده، برای مجلس سنا وارد انتخابات می شود یا نه.

این ایده ابتدا خنده دار به نظر می آمد و این سوال مطرح می شد که چرا رئیس دیپلماسی کشور باید خود را در حد و اندازه یک سناتور پایین دست بداند. گفته می شود حتی پمپئو برای ریاست جمهوری طمع کرده و شاید خود را برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آماده کند.

اما عوامل دیگری هم در این بازی وجود دارند. پمپئو برخلاف "رکس تیلرسون" وزیر پیشین امور خارجه، یک سرباز وفادار است و همانگونه که "سوزان گلاسر" خبرنگار "نیویورکر" وی را خطاب قرار داد، پمپئو وزیر ترامپ است نه امور خارجه.

اما در واقع پمپئو یک شخصیت چندوجهی دارد، چراکه در جریان کارزار مقدماتی سال ۲۰۱۶، نخست پمپئو ترامپ را تأیید نکرد و طرفدار "مارکو روبیو" نامزد نومحافظه کار بود. اما برخلاف روشنفکرانی که با ترامپ مخالفت صد درصدی داشتند، در حیطه محافظه کاری باقی ماند و به عنوان یک جانشین برای انتخابات دونالد ترامپ خدمت کرد. او مانند دیگر جمهوریخواهان، ظهور ترامپ را همانند تلالو یک سلبریتی نمی داند. بلکه ترامپیسم را به عنوان یک نیروی سیاسی پایدار می بیند.

اما جنبه دیگری از شخصیت پمپئو هم وجود دارد. او یک سیاستمدار است که در میانه دوئل دو جناح ایستاده است که اگر مجبور به انتخاب شود، روشن است که او هنوز مرد دوران پیش از ترامپ است.

اما اکنون که رسوایی اوکراین گیت کل دولت را درگیر کرده است، این ماجرا می تواند پمپئو را مجبور به خروج سریع از دولت کند و حتی چشم انداز وی را برای پیروزی در نامزدی و انتخابات کانزاس (ایالتی که پمپئو در ان متولد شده است) به خطر اندازد. روزنامه واشنگتن پست که از ماجرای گوش فرا دادن پمپئو به مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس جمهری اوکراین پرده برداشته بود، روز جمعه از وی خواست از مقام خود کناره گیری کند.  

از سوی دیگر پمپئو می گوید به احضاریه های مجلس نمایندگان درمورد این موضوع اهمیتی نمی دهد و دولت هم این اقدام وی را قانونی می داند. اما پس از ماجرای اخراج "جان بولتون" مشاور امنیت ملی، خروج پمپئو که خیالی بیش نبود، حالا ماجرای اوکراین گیت، صحنه سیاسی آمریکا را به لرزه در آورده و این سوال را مطرح می کند که آیا خروج پمپئو هم از دولت نزدیک است؟  

"نشریه آمریکایی نشنال اینترست در طول تقریبا سه دهه فعالیت از آغاز کار خود را با تمرکز بر سیاست خارجی شروع کرد. این نشریه در سال ۱۹۸۵ توسط "ایروینگ کریستول" و "اوون هریس" تأسیس شد و با متفکران و دولتمردانی همچون "دیسرائیل"، "بیسمارک" و "هنری کیسینجر" ارتباط دارد. گرچه سیاست های بین المللی در چند دهه گذشته بطور قابل توجهی تغییر کرده است، اما اساسنامه این نشریه همچنان بدون تغییر باقی مانده است و تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا قرار داده است".

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین