درخواست سازمان ملل در مورد خشونتها در هنگ کنگ

گروه جهان الف،   3980714011

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیقاتی مستقل و فوری در مورد خشونتهای بکار رفته در جریان تظاهرات ضد دولتی در هنگ کنگ شد.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «میچل باچله» رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز شنبه خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در خصوص خشونتهای بکار رفته در تظاهرات ضد دولتی در هنگ کنگ شد؛ تظاهراتی که آمار مجروحان آن به مرحله هشداردهنده ای رسیده است.

با گذشت چهارماه از نا آرامی ها در هنگ کنگ، برخی گزارشها حاکی از آن است که دو معترض نوجوان در این اعتراضها مورد اصابت گلوله قرار گرفته و یک روزنامه نگار نیز از ناحیه یک چشم به شدت آسیب دیده است.

میچل بلاچه در یک کنفرانس خبری در پایتخت مالزی گفت: «ما نگران میزان بالای خشونت در برخی از این تظاهرات هستیم و همچنین میزان جراحات وارده به نیروهای پلیس و معترضان از جمله به روزنامه نگاران و معترضانی که از سوی مأموران قانون هدف تیراندازی قرار گرفته اند، ما را وحشت زده کرده است».

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه عاملان این خشونتها باید تحت فرایندی قانونی محاکمه شوند، اظهار داشت که [مقامات] هنگ گنگ باید فوراً تحقیقاتی «مؤثر، سریع، مستقل و بی طرف» را در خصوص اقدامات خشونت آمیز از جمله تیراندازی ها انجام دهند.

میچل بلاچه در ادامه افزود: «من تمام اقدامات خشونت آمیز را از جانب تمام طرفها به شدت محکوم می کنم و از تمام نیروهای مقابله کننده با تظاهرکنندگان و آنهایی که در تظاهرات شرکت می کنند می خواهم تا به شیوه ای صلح جویانه و غیرخشونت آمیز اقدام کنند».

گفتنی است که مقامات هنگ کنگ روز شنبه استفاده از ماسک صورت توسط معترضان را ممنوع کردند.

باچله در واکنش به این ممنوعیت ضمن تأکید بر این نکته که از ماسکهای صورت نباید برای تحریک خشونتها استفاده شود، به مقامات هنگ کنگ در مورد استفاده از این ممنوعیت علیه گروههای خاص یا سلب حق آزادی گردهمایی هشدار داد.