«سرفه‌های هشدار دهنده» مقامات آمریکا در برابر جنایات سعودی‌ها به روایت روزنامه آمریکایی

گروه جهان الف،   3980713073 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه آمریکایی واشنگتن اگزمینر نوشت حمایت آمریکا از حکومت شاهزادگی در عربستان، منسوخ و بی فایده است.

«سرفه‌های هشدار دهنده» مقامات آمریکا در برابر جنایات سعودی‌ها به روایت روزنامه آمریکایی

به گزارش الف واشنگتن اگزمینر در این گزارش عربستان را مسئول نقض موارد مکرر حقوق بشر به ویژه بعد از به قدرت رسیدن بن سلمان دانسته و می افزاید چرا با این وجود آمریکا، عربستان را تحریم نمی کند اما علیه ایران تحریم های شدید اعمال کرده است؟ :

« یک سوال ساده بپرسیم: چرا آمریکا عربستان را تحریم نمی کند؟ عربستان موارد متعدد نقض حقوق بشر را مرتکب شده است، اما چرا آمریکا، تهران را تحریم کرده اما ریاض را مشمول تحریم قرار نمی دهد؟

چون در حال اصلاحات است؟ این فریبی بیش نیست. حتی اگر به مدت زمان کوتاهی نگاه کنیم که محمد بن سلمان به قدرت رسیده، الگویی از سرکوب در داخل و ماجراجویی در خارج را مشاهده خواهیم کرد. " سلمان العوده" اندیشمند دینی سعودی است که از محاصره اقتصادی قطر حمایت نکرده و به همین دلیل در زندان های عربستان در انتظار مرگ به سر می برد. "عصام الزمیل" یک اقتصاددان سعودی است که پس از انتقاد از سیاست های اقتصادی شاهزاده بن سلمان، به مرگ محکوم شده است. "رائف بداوی" وبلاگ نویس که به هزار ضربه شلاق محکوم شده و تاکنون بخشی از آن را متحمل شده است. 

در همین حال عربستان سعودی ... از گروه های بسیار ناخوش آیند در خارج از کشور حمایت کرده است. در جنگی دهشت آور در یمن مشارکت کرده. پادشاهی قطر را در همسایگی خود همچنان محاصره اقتصادی کرده، عمدتا به این دلیل که نمی تواند تحمل کند قطر میزبان یک شبکه مستقل تلویزیونی باشد. رئیس یک دولت خارجی – سعد حریریِ  لبنان – را برخلاف میل خودِ او، بازداشت کرده است. و دقیقا یک سال پیش به صورت بی پروا ناقض قوانینی بود که ارتباطات بین الملل بر آن استوار است: قداست قوانین دیپلماتیک.

قتل برنامه ریزی شده و قطعه قطعه کردن اجزاء بدن جمال خاشقچی ناراضی سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ... پیامی وحشیانه به دنیا  فرستاد: قوانینتان برای ما ارزشی ندارند؛ ما به قوانین قضایی کشورها اهمیت نمی دهیم؛ ما فقط پاسخ گوی خودمان هستیم."

محاصره سفارت آمریکا در تهران اما به قطع کامل روابط با ایران انجامید، و از آن زمان تاکنون با ایران به عنوان رژیم متخاصم رفتار می شود، درحالی که قتل خاشقچی تنها به چند سرفه هشدار دهنده گلو انجامیده است.

تنش میان ایران و عربستان در حال حاضر مهم ترین کنش و واکنش در خاورمیانه است. ما شاهد وجود یک سری گروه های نیابتی بین دو قدرت بزرگ منطقه  هستیم و نتیجه آن: مناقشاتی که می تواند به جنگ های گسترده تر میان شیعه و سنی بینجامد.

منافع غرب در این میان چیست؟ ما باید از تشدید بحران به سمت جنگ جلوگیری کنیم. ما باید از متحدان خود در منطقه حمایت کنیم. ما باید مسیر آبهای آزاد را بازنگه داشته و مسیر صادرات نفت را هموار کنیم. 

برای رسیدن به این اهداف نمی توان از یک کشور حمایت و با دیگری خصومت کرد. ولی ما این کار را می کنیم. باز هم دولت فدرال (آمریکا) از منافع سیاسی مرتبط با تجارت حمایت کرده است. چرا؟ چون سعودی ها برای سیاستمداران غربی تشریفات چی های ارزانی هستند... خاندان سعودی در داخل کشور نامحبوب بوده و بسیاری از مسلمانان خارج نیز از آن نفرت دارند؛ زیرا از وهابیسم متنفرند.

حمایت کردن از یک حکومت شاهزادگی فاسد و منفور صرفا به این دلیل که بی پروا علیه ایران سخن می گوید، راهبرد ضعیف قدیمی است، هم برای آمریکا و هم برای متحد نزدیکش اسرائیل."