چگونه از فرسایش زود هنگام لاستیک جلوگیری کنیم

گزارش بازرگانی،   3980713021 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تایر به عنوان تنها قسمتی از خودرو که با زمین تماس مستقیمی دارد، نقش مهمی در کنترل و حرکت خودرو دارد. از این‌رو در درجۀ اول انتخاب تایری مناسب و در وهلۀ بعد، نگهداری از آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ممکن است بعضی از افراد به راه‌های هزینه‌بری برای نگهداری لاستیک متوسل شوند اما در این مقاله شما را با چند روش ساده آشنا می‌کنیم تا دیگر به هزینه‌های اضافی نیازی پیدا نکنید.

بهتر است از این که لاستیک‌های خودروی شما در وضعیت مناسبی قرار دارند یا نه، اطمینان حاصل کنید تا امنیت شما در حین حرکت خودرو تأمین شده باشد. به عنوان مثال اگر لاستیک خودرویتان از برند میشلن است، برای بهره‌برداری از تمام توان لاستیک‌ میشلن خودروی خود، در مواردی مانند پیمایش بیشترین مسافت‌، ایمنی و سایش، باید از آن‌ها به درستی مراقبت کنید. البته بهتر است این‌کار را به متخصصین لاستیک‌های میشلن بسپارید؛ چراکه این لاستیک‌ها دارای ویژگی‌های مخصوصی مانند درجۀ ماندگاری بالا، سایش بسیار کم و... هستند، که این متخصصین، بیشترین آشنایی را با آن‌ها دارند. اما نگران نباشید؛ چون آنقدرها که به نظر می‌رسد، پیچیده نیست و به شما خواهیم گفت که چگونه این کار را خودتان انجام دهید.

تعویض تایر

هنگام تعویض دو لاستیک جدید میشلن، از این موضوع اطمینان حاصل کنید که اندازۀ لاستیک‌های جدید برابر با لاستیک‌های فعلی باشند.

در لاستیک‌های میشلن که شاخص چسبندگی بالاتری در محور عقب دارند، قابلیت جابجایی بهتر، چسبندگی بیشتر و تخلیه آب راحت‌تر فراهم شده است که این ویژگی باعث شده است تا فرسودگی تایرها در جاده‌های مرطوب به کم‌ترین مقدار خود برسد. وجود این ویژگی در محور جلو نیز باعث می‌شود تا فرایند ترمزگیری در مسیر مستقیم و حتی مسافت توقف خودرو، بهبود بخشیده شود. تعویض فقط یک تایر میشلن در وسیلۀ نقلیه می‌تواند بر سیستم تعلیق، سرعت چرخش هر چرخ‌دنده، سیستم انتقال و ضریب سایش آن، تأثیر منفی بگذارد. اما اگر این کار کاملاً اجتناب‌ناپذیر است، توصیه می‌شود که عمق شیار تایر جدید با عمیق‌ترین تایر آن خودرو(از جمله تایر زاپاس) یکسان باشد و جفت شود.

بررسی مقدار فشار هوای داخل تایر

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، تایرهای معمولی و یا حتی برندهای برتری چون پیرلی در هر ماه، مقدار 1 psi(مخفف پوند در هر متر مربع) هوا از دست می‌دهند. بنابراین همۀ لاستیک‌های خودرویتان، از جمله تایر زاپاس را، یک بار در ماه(یا قبل از یک سفر طولانی) بررسی کنید. برای این‌کار مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا یک فشار سنج قابل اعتماد برای تایرتان تهیه کنید.

از خنک‌بودن تایر خودروی خود، مطمئن شوید. این کار را پیش از حرکت و یا 3 ساعت پس از این توقف خودرو انجام دهید.

فشارسنج را در سوپاپ لاستیک وارد کنید. اگر از فشارسنج معمولی استفاده کنید، پس از این کار، با درجه‌ای که بر روی فشارسنج تغییر می‌کند مواجه خواهید شد.

 مقدار psi اندازه‌گیری شده را با psi موجود بر برچسب داخل درب در سمت صندلی راننده و یا در درون کتابچۀ راهنمای ماشین، مقایسه کنید. دقت کنید که نباید آن را با مقدار psi درج شده بر دیوارۀ تایر، مقایسه کنید.

اگر مقدار psi تایر، بیش از حد مجاز است، اجازه دهید که هوا تا زمانی که با مقدار نوشته‌شده در راهنما منطبق شود، بیرون بیاید.

تعویض جای تایرها با یکدیگر

جا به جایی منظم تایرها به افزایش عمر و بهبود عملکرد آن کمک می‌کند به خصوص اگر لاستیک خودرو از نوع کنتیننتال باشد. تعویض منظم برای خودروهایی که دارای 4 چرخ عقب هستند، نیز مهم است. دستورالعمل‌های مختلفی برای این کار وجود دارند اما با این حال بهتر است، کتابچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا برنامۀ چرخشی برای لاستیک در آن توصیه شده است یا خیر.

در حین تعویض، هر تایر از خودرو جدا می‌شود و به جای دیگری از خودرو منتقل می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همۀ لاستیک‌ها به طور مساوی استفاده شده‌اند. لاستیک‌ها باید هر شش ماه یا تقریباً 9000 تا 12000 کیلومتر تعویض شوند.

بازرسی تایرها

هر ماه یک‌بار و یا قبل از شروع سفرهای طولانی، لاستیک‌های خودروی خود را برای بررسی میزان ساییدگی و چسبندگی و آسیب‌، بررسی کنید. یک روش آسان برای چک‌کردن سایش لاستیک‌ها وجود دارد که"تست سکه" نام دارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که با یک سکۀ 500 تومانی، 3 مرحلۀ آسان زیر را دنبال کنید.

سکه را را بین انگشت شست و اشارۀ خود نگه دارید.

نقطه‌ای را بر روی لاستیک، انتخاب کنید که آج آن کمترین مقدار باشد و سپس سکه را در آن شیار قرار دهید.

اگر مقدار حدودی یک دوم سکه توسط آج پوشانده شد، به این معنا است که لاستیک شما دارای مقدار آج استاندارد است. اگر آج لاستیک خودرویتان کمتر از این باشد(تقریباً 1 سانتی‌متر)، توانایی چسبندگی ماشین شما در شرایط نامطلوب، بسیار کاهش می‌یابد.

آخرین نکته‌ای که در پاراگراف ابتدایی نیز به آن اشاره کردیم این بود که بهتر است در درجۀ اول تایری مناسب را تهیه کنید. در اینجا نیز می‌گوییم که بهتر است این تایر از نمایندگی‌های معتبری تهیه شود. شما می‌توانید انواع تایرهای کنتیننتال، پیرلی، میشلن و یا دیگر برندهای ایرانی و یا خارجی لاستیک را به آسانی در سایت یدک‌لند مشاهده کنید. سپس با توجه به مشخصات خودروی خود، لاستیک مورد نظر خود را به صورتی اینترنتی سفارش دهید.