موضع ماهاتیرمحمد علیه رئیس هنگ کنگ

گروه جهان الف،   3980712099 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نخست‌وزیر مالزی طی اظهارات امروز (جمعه) خود، اعلام کرد پس از ماه‌ها تظاهرات ضد دولتی در هنگ‌کنگ، رئیس اجرایی این دولت‌شهر باید از قدرت کناره‌گیری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، افزایش مخالفت‌های مردم هنگ‌کنگ با دولت، بروز بزرگترین بحران سیاسی چند دهه‌ اخیر در این منطقه را سبب شده است و چالشی جدی برای شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به شمار می‌رود.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی، طی سخنانش گفته است کری لام، رئیس‌ اجرایی هنگ‌کنگ، "باید از روسای خود [در پکن] اطاعت کند و همزمان، به وجدان خود رجوع کند".

او می‌گوید:‌ "فکر می‌کنم بهترین کار استعفا باشد".

تظاهرات هنگ‌کنگ، نخست در اعتراض به لایحه استرداد مظنونان به سرزمین اصلی چین شکل گرفت و از ماه ژوئیه به بعد، بر شدت آن افزوده شد. معترضان همواره خواستار اصلاحات دموکراتیک در این منطقه پر رونق تجاری شده‌اند.

ماهاتیر محمد ۹۴ ساله، یکی از باتجربه‌ترین رهبران منطقه به شمار می‌رود. او از سال ۱۹۸۱، به مدت ۲۲ سال در سمت نخست‌وزیری فعالیت کرده است و سال پیش، پس از پیروزی اپوزیسیون مالزی، به عنوان رئیس دولت مجددا روی کار آمد.

طبق گزارش امروز (جمعه) رسانه‌ها، دولت هنگ‌کنگ مقرر داشته تا استفاده از ماسک‌ صورت را برای معترضان ممنوع اعلام کند. هنوز برنامه دولت جهت مقابله با معترضانی که همه‌روزه با زدن ماسک بر صورت به خیابان‌ها می‌آیند، مشخص نشده است.