روایت محمود صادقی از هزینه‌ عجیب یک میلیارد و دويست ميليونی در مجلس/ نقشه راه خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات/ فریدون به زندان می‌رود

گروه سیاسی الف،   3980709133 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

روایت محمود صادقی از هزینه‌ عجیب یک میلیارد و دويست ميليونی در مجلس/ نقشه راه خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات/ فریدون به زندان می‌رود

نظر حسین مرعشی درباره عل اجرایی نشدن برجام

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برجام به روزنامه ایران گفت: «برجام چیست؟ توافقی است که تا الان شاید در تاریخ به لحاظ قوت امضاهای طرفین پای آن بی‌نظیر باشد و تقریباً هیچ تعهدی با این قوت نداریم. همین برجام به نظر من اتفاقاً در دوران آقای اوباما دچار تزلزل شد، جایی که دولت او اجازه نداد ایران از مواهب این توافق بهره‌مند شود. مثلاً مسائل بانکی ما با سرعت کندی حل می‌شد که می‌توانست خیلی بیشتر باشد و ما می‌توانستیم با توجه به ظرفیت‌های کشور، قراردادهای سرمایه‌گذاری بیشتری با سرعت بالاتر امضا کنیم.»

این سخنان مرعشی در حالی است که برخی اصلاح‌طلبان مانند علی مطهری تاکنون مدعی شده بودند آزمایش‌های موشکی سپاه باعث شده بود سرمایه‌گذاران خارجی در کشور سرمایه‌گذاری نکنند و برجام اجرایی نشود! درحالی‌که مرعشی تاکید می‌کند عملکرد اوباما باعث شد سرمایه‌گذاران خارجی در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.

مرعشی با تاکید بر درستی راهبرد عدم مذاکره در شرایط کنونی گفت: «چه تضمینی هست توافق دیگری بشود و آن را هم به هم نزنند؟ مگر چه سازوکار بین‌المللی دیگری برای این تضمین توافق‌ها وجود دارد که در برجام انجام نشده؟ مضاف بر اینها بحث هزینه‌ای است که امریکا در این مدت به کشور ما تحمیل کرده و آن هم بدون دلیل. این را چه کسی باید جبران کند؟ بدون جبران این، مذاکره به معنای خرد کردن شخصیت ایران است و نه نظام جمهوری اسلامی بلکه هیچ ایرانی وطن دوستی نمی‌تواند آن را بپذیرد.»

حسین مرعشی برای وضعیت کنونی اقتصاد کشور هم پیشنهاد جالبی دارد: «الان تحریم بخش نفت ما چند مشکل ایجاد کرده؛ یکی کسری بودجه داریم، یکی در بخش تأمین ارز کشور به مشکل خوردیم که بالاخره ۵۰ میلیارد دلار تزریق ارز از این محل وضعیت نامشخصی پیدا کرده. الان بازار مصرف ارز در کشور ما تعدیل شده و به نظر من کشور را می‌توان با همین میزان فعلی تزریق دلار و با قیمت ۱۲ هزار تومان اداره کرد. اما بخش کسری بودجه دولت بحث دیگری دارد که حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. من اگر امروز مسئول در این بخش بودم ۵۰ هزار میلیارد تومان این را از جاهای دیگر بودجه می‌زدم و بعد از آن هم رو به اصلاح نظام مالیاتی و دریافت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی که در کشور وجود دارد، می‌آوردم. همین چیز ساده‌ای که گفتم واقعاً شدنی و امکانپذیراست. از این راهکارها هم زیاد می‌شود داد که خیالبافی هم نباشند.»

***

روایت محمود صادقی از هزینه‌ عجیب یک میلیاردی در روزهای اول مجلس

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در گفت‌وگو با شرق با توضیح دلایل عدم توفیق فراکسیون امید در ابتدای تشکیل مجلس دهم گفت: «همه‌چيز از پيش مهندسي‌شده بود؛ به‌طوري‌‌که اصلاح‌طلبان در کميسيون‌ها اکثريت نباشند و اتفاقات ديگري که رخ داد. برای مثال فراکسيون اميد در آغاز مجلس سالني براي تشکيل جلسه نداشت. در‌حالي‌که تشکيلات آقاي لاريجاني کل مجلس قديم را در اختيار داشتند و در آن مقطع حدود يک ميليارد و دويست ميليون هزينه آنها در همان چند روز نخست شد. در‌حالي‌که ما در مسجد سلمان رياست‌جمهوري جلسه برگزار کرديم. از سوي ديگر نفرات کميسيون‌ها هم مديريت مي‌شد. آقاي لاريجاني سه بار با من تماس گرفت تا به کميسيون قضائي بروم. البته معتقدم که مي‌توانستم در اين کميسيون مؤثرتر باشم و پشيمان هستم اما به‌هر‌حال در اين رابطه مديريتي وجود داشت. حتي به اين دليل که تشکيلات حزبي وجود نداشت ما در آغاز ديگر نمايندگان اصلاح‌طلب را نمي‌شناختيم. اين البته از ضعف‌هاي ما بود و نتوانستيم نيروهاي خود را به‌خوبي تقسيم کنيم. با وجود همه اينها، اگر عملکرد فراکسيون به صورت عمومي گزارش شود قابل قبول و قابل ارائه است.»

صادقی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از سکوت عارف دفاع کرد: «اگر عملکرد من دیده شده و مردم ارزیابی مثبتی از آن دارند، به واسطه حرکت زیر سایه آقای عارف بوده است. صحبت‌نکردن آقای عارف به‌عنوان بزرگ، یک راهبرد است؛ راهبردی که آرامش و پناه ایجاد می‌‌کند تا شرایط برای حرکت فردی مثل من که می‌خواهد آوانگارد باشد، فراهم شود. اگر او نباشد، نمی‌توان حرکت کرد. این موضوع مثالی هم در زمین فوتبال دارد؛ بعضی از افراد بازیکن بدون توپ هستند و حرکت بدون توپ آنها موقعیت‌های زیادی ایجاد می‌کند. آقای عارف نیز در مجلس خیلی از اوقات توپ را در اختیار ندارد؛ اما کارهای زیادی انجام می‌دهد.»

***

تکذیب نماینده خوی و درخواست برخورد با شایعه‌پراکنان

سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه ۹ مهر در تذکر شفاهی گفت: در پس حادثه سرقت از منزل اینجانب که جمعه گذشته رخ داد متاسفانه از سوی برخی افراد، گروه‌ها و رسانه‌ها با پخش شایعات و اتهامات فضای بداخلاقی و بی‌اعتمادی دامن زده شد. 

وی افزود: این اتهامات در قالب سرقت چهارصد میلیون تومان وجه نقد و ۲۵۰ هزار دلار یا یورو پخش شد که موجب سوء استفاده رسانه‌های بیگانه شد و پشت بند آن هجمه‌ها آغاز شد. 

نماینده خوی در مجلس تصریح کرد: من از جایگاه فردی که اسناد و مدارکش به سرقت رفته بود و امنیت او و خانواده‌اش متزلزل شده بود در جایگاه متهم قرار گرفتم. 

کبیری تصریح کرد: مبالغ اعلامی در رسانه‌های مختلف و در فضای مجازی را به شدت تکذیب می‌کنم و ضمن تشکر از اقدامات انقلابی ریاست قوه قضاییه از وی می‌ خواهم در همین موضوع با قاطعیت ورود پیدا کند و اگر با من نماینده یا هر مسئول دیگری تخلفی را انجام داده است برخورد کند و اگر تخلفی صورت نگرفته در برابر عده‌ای که فضای جامعه را ناامن کرده و سرمایه اجتماعی را خدشه‌دار کرده است و مجلس و اعتبار آن را زیر سوال برده است و موجب بروز شایعات شده است و موجب سوء استفاده بیگانگان شده است برخورد قاطع صورت گیرد. 

بیشتر بخوانید: کبیری درباره سرقت از منزلش: مواظب باشید ایمان به سرقت نرود/ اگر تخلفی انجام داده‌ام برخورد کنند

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که محمدجواد جمالی نوبندگانی سخنگوی هیئت نظارت بر نمایندگان روز یکشنبه گفت: سرقتی از خانه یکی از نمایندگان استان آذربایجان غربی شده است که طبق اعلام این نماینده به پلیس ۴۰۰ میلیون تومان پول نقد و مقداری دلار به سرقت رفته است که مبلغ آن به تومان، دو تا سه میلیارد تومان در مجموع است.

تقی کبیری دیروز در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما مدعی شده بود یک ریال هم از او سرقت نشده و فقط مدارکش سرقت شده است. دفتر این نماینده هم در بیانیه‌ای مدعی سرقت اندکی وجه نقد شده بود. در این میان مشخص نیست کدام روایت قرین حقیقت است و کدام‌یک شایعه است.

***

بازداشت اعضای یک تشکل قانونی در هفت تپه

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی از بازداشت اعضای یک تشکل قانونی در هفت تپه خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا محجوب در تذکری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: کشاکش‌ها در هفت تپه ادامه دارد و دیروز یک تشکل قانونی (شورای اسلامی) در هفت تپه را بازداشت کردند.

وی خواستار پیگیری این موضوع از سوی مجلس و دستگاههای ذیربط شد.

***

برادر رئیس‌جمهور به زندان می‌رود

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت:‌ دادگاه تجدید نظر در ارتباط با حسین فریدون هفت سال حبس به پنج سال حبس تقلیل داده شده اما مبلغ مجازات نقدی و مبلغ رشوه گرفته شده باید پرداخته شود.

بیشتر بخوانید: حسین فریدون به ۵ سال حبس محکوم شد

ببینید: پایان فریدون

اسماعیلی درباره قاتل شیرمحمدعلی گفت:‌ دیوان عالی کشور حکم قصاص قاتل شیرمحمد علی کسی که در زندان به قتل رسیده بود را تایید کرده است. حکم صادره در مورد وی و همدستش قطعیت پیدا کرده است.

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده اکبر طبری گفت: در این پرونده ۱۷ نفر را بازداشت کردیم که ۲ نفر از قضات هستند. در اینده ممکن است به تعداد متهمین اضافه شود و شاید هم از بعضی از افراد رفع اتهام شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش بازداشت بیژن قاسم‌زاده بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه را تایید کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی، قائم مقام قالیباف در شهرداری گفت: پرونده به دادگاه ارسال شده و با توجه به پرونده، تاکید بر تسریع در رسیدگی شده است.

بیشتر بخوانید:

اسماعیلی: درباره سرقت از منزل نماینده مجلس واقعیت را نمی‌دانیم/ جزئیات تازه از پرونده طبری و ماجرای ترور شهید طهرانی مقدم

تأیید بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه

***

گمانه‌زنی درباره شش کرسی خبرگان

در چهارسال گذشته شش تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری فوت کرده‌اند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی از استان تهران، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز از خراسان شمالی، آیت‌الله ایمانی از فارس، آیت‌الله هاشمی شاهرودی از خراسان رضوی و آیت‌الله مومن از استان قم درگذشتگان مجلس خبرگان در چهارسال گذشته هستند.

بنا به گفته سخنگوی وزارت کشور انتخابات میاندوره‌ای خبرگان رهبری همزمان با انتخابات مجلس در اسفندماه امسال در این پنج استان برگزار می‌شود. گمانه‌زنی‌هایی درباره نامزدهای احتمالی خبرگان مطرح شده است. خبرآنلاین از آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح یزدی، حجت‌الاسلام ابوترابی و حجت‌الاسلام غرویان به‌عنوان نامزدهای بالقوه این انتخابات نام برده است.

خبرآنلاین درباره آیت‌الله یزدی نوشت: «به نظر می‌رسد «جامعه مدرسین» برای نشاندن آیت‌الله یزدی بر کرسی خالی استان قم برنامه‌هایی دارد. این گمانه‌زنی‌ها وقتی تقویت شد که آیت الله احمد بهشتی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره جایگزینی ایت‌الله مومن به خبرآنلاین گفت: صحبت مختصری با حضرت آیت الله یزدی شده اما ایشان فعلا گفته اند حاضر نیستم کاندیدا شوم. البته آیت الله بهشتی گمانه دیگری را هم مطرح می‌کند و می‌گوید: البته این احتمال هم وجود دارد که جانشین آیت الله مؤمن، از خود بیت آیت الله مؤمن(ره) باشد.»

***

نقشه راه خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات

تابناک نوشت: «رئیس دولت اصلاحات که به بهانه آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با جمعی از دانشجویان دیدار کرد، با اشاره به سخنان پیشین خود درباره انتخابات تأکید کرد: «انتخابات را نباید تحریم کرد، چون تنها راه اعمال نظر مردم است بلکه باید تلاش شود با روش‌های اصلاح‌طلبانه، کاستی‌های موجود را رفع کرد؛ یادآوری می‌کنم لزوم شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است. به چه قیمتی باید لیست داد؟ باید شرایطی فراهم شود که بتوان خود را به ارائه لیست قانع کرد.»

وی گفت: «جریان اصلاح طلبی را نباید عین اصلاح‌طلبان دانست و اصلاح طلبان را به میزانی که جریان تاریخی اصلاح طلبی نزدیک باشند باید ارزیابی کرد و افزود که علاقه‌ اصلی‌اش این است که اصلاح‌طلبی را بفهمد و از آن دفاع کند.»

وی در پاسخ به پرسش دانشجویان درباره انتخابات آتی تأکید کرد: «باید به مردم گفته شود، چه کارهایی "می‌خواهیم" انجام دهیم و چه کارهایی "می‌توانیم" انجام دهیم. حفظ هویت مردمی و اصلاح‌طلبی و صدای مردم بودن و شجاعت برای اجرای برنامه‌های پیشنهادی مهم است.»

خاتمی در سخنان خود سه نکته را به روشنی مشخص کرده است؛ نخست اینکه «تحریم» انتخابات راهکار غلطی است و اصلاح طلبان برای حفظ تنها راه اعمال نظر مردم و تلاش برای رفع کاستی ها از این طریق باید نهایت تلاش خود را بکار ببندند؛ او در عین حال این مسأله را از «لیست دادن» این جریان سیاسی تفکیک و تأکید کرده است که باید دید زمینه برای لیست دادن اصلاح طلبان در انتخابات پیش روی مهیاست یا خیر؟

به نظر می رسد، راه حلی که خاتمی برای جریان اصلاحات برگزیده، تلفیقی از پیشنهادهای تندروهای این جریان برای تحریم انتخابات و عدم لیست دادن و پیشنهاد میانه روها برای مشارکت فعال در انتخابات و لزوم لیست دادن است؛ با این تفاوت که او «تحریم» را راهکار غلطی خوانده، اما لیست دادن جریان اصلاحات را منوط به شرایطی که احتمالا ناظر به بررسی صلاحیت ها خواهد بود، دانسته است.

او در عین حال پس از عدم تحقق بسیاری از شعارهای انتخاباتی اصلاح طلبان که در راه انتخابات مجلس دهم داده شد، اما شاهد تحقق آن نبودیم، پیشنهاد کرده است که اصلاح طلبان برای انتخابات پیش روی بگویند که چه کارهایی می خواهند انجام دهند، ولی این را هم برای مردم و مخاطبان خود تشریح کنند که توان انجام چه کارهایی را خواهند داشت. در یک کلمه، می توان گفت که او نقشه راه را برای اصلاح طلبان مشخص نموده؛ اما تأکید کرده مثل انتخابات قبلی از لیست اصلاح طلبان حمایت نخواهد کرد؛ هرچند آنها می توانند لیست بدهند!»