می خواهم بیدار بمانم/ آدامس یا قهوه؟

گروه سلامت الف،   3980709042

تا قبل از دیدن آگهی تلویزیون تمام تصوراتم از آدامس مربوط به سرگرمی آن بود اما آیا این تبلیغ حقیقت دارد؟

آدامس از خوردنی‌هایی است که با دیدن آن ناخودآگاه به یاد دوران خوش کودکی افتاده و خاطرات شیرینی از آن بیاد می آوریم، تنوعی از رنگ‌ها، بسته‌های جور واجور، طعم‌های مختلف و مهم‌تر از همه نوع بادکنکی آن، بماند که با عکس‌ها و خود آدامس چه کارهای دیگری می کردیم اما آیا تا به حال فکر کردید که آدامس مفید است یا مضر؟

خوردن آدامس بیشتر جنبه سرگرمی دارد و از مواد غذایی منحصر به‌فردی به شمار می‌رود که خوردن یا نخوردن آن چیزی به شما اضافه یا کم نمی‌کند اما همانند هر زیاده‌روی بیش از حدی، آدامس نیز می‌تواند مشکلاتی را در دراز مدت بوجود آورد.

یک کارشناس تغذیه می گوید: آدامس در صورت کم‌شیرین بودن مشکلی ندارد اما به‌طور کلی ۲ دیدگاه برای مصرف آدامس وجود دارد.

شرمین محرابی در گفت‌و گو با ایسنا، به دیدگاه اول درباره مصرف آدامس اشاره کرد و گفت: به اعتقاد نیمی از کارشناسان مصرف آدامس خوب است چرا که می‌تواند به ترشح آنزیم‌ها و شیره‌های گوارشی مانند بزاق دهان یا ترشحات معده کمک کند و بهترین زمان استفاده از آن بعد از خوردن غذا است.

وی بابیان اینکه پیروان دیدگاه دوم نظری متفاوت دارند، خاطرنشان کرد: دسته دوم کارشناسان معتقدند قند مضاعف موجود در آدامس باعث مشکلات پوسیدگی دندان شده و همچنین برای کسانی که مستعد ابتلاء به قند بوده یا دچار این بیماری هستند می‌تواند دردسر ایجاد کند.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: دانشمندان دسته دوم هم نظرند که اگر از آدامس های کم شیرین و یا نمونه سنتی آدامس یعنی سَقِّز استفاده شود خطری برای بیماران قندی نداشته و عوارض استفاده از آدامس را کاهش خواهد داد.

محرابی بااشاره به اینکه مصرف همیشگی آدامس به دلیل استعداد ایرانیان به چاقی و ناراحتی های قندی توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: مصرف این ماده خوراکی جنبه سرگرمی داشته و همانطور که اسراف در هر ماده غذایی عوارضی به دنبال دارد باید از مصرف زیاد آدامس نیز اجتناب کرد.

*عوارض مصرف آدامس های بیداری

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مصرف آدامس‌های بیداری که اخیرا برای بیدارماندن تبلیغ می‌شود، افزود: این آدامس‌ها دارای ترکیباتی مانند کافئین است که همانند یک فنجان قهوه عمل کرده و می‌تواند باعث بیدار ماندن شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: از نظر علمی مصرف هر ماده‌ای که بتواند انسان را بیدار نگه داشته و زمانی که بدن به خواب احتیاج دارد مانع آن شود، ضررهایی را به دنبال دارد.

محرابی در مورد ضررها و آسیب‌های استفاده از آدامس های بیداری بیان کرد: استفاده از این مواد موجب بالارفتن هورمون‌های استرس در بدن شده که باعث افزایش میزان کورتیزول و در نتیجه افزایش ضربان قلب می‌شود ضمن اینکه بیدار ماندن، محرک فعال شدن مکانیسم جذبِ بیشترِ چربی در بدن شده و چاقی را به همراه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه مصرف این قبیل مواد غذایی که برای بیدار ماندن بدن مصرف می‌شود از نظر فیزیولوژیکی مناسب نبوده و توصیه نمی‌شود، گفت: برهم خوردن ریتم طبیعی خواب بدن به خودی خود عواقب متعددی در پی دارد که یکی از آنان چاقی است.

این کارشناس تغذیه مصرف یک‌بار و از سر ناآگاهی این آدامس را مشکل آفرین ندانست اما تاکید کرد: اینکه فردی بخواهد برای بیدار ماندن در شب امتحان و یا درس خواندن برای کنکور از این آدامس استفاده کند تصور و اقدامی اشتباه است زیرا عوارض بوجود آمده پس از مصرف این آدامس که در اثر برهم خوردن ریتم طبیعی خواب افراد رخ می‌دهد، ممکن است غیرقابل جبران شود.

*قهوه چطور؟

محرابی یادآورشد: هر ماده‌ای که باعث بیدار ماندن انسان شده و اصطلاحا او را خواب زده کند، مضر است اما قهوه در حد خوردن یک فنجان کوچک، اثرات کمتری نسبت به آدامس بیداری دارد.

وی مصرف زیاد قهوه را نیز باعث ایجاد عوارض دانست و خاطرنشان کرد: از آنجائیکه قهوه نیم ساعت تا یک ساعت پس از مصرف اثر می‌کند بهتر است در طول روز میل شود و میزان آن حتی به اندازه یک فنجان کوچک در روز بلامانع است.

این کارشناس تغذیه باتاکید براستفاده از رژیم غذایی مناسب در سنین مختلف گفت: برای حفظ و یا دستیابی به سلامتی استفاده از رژیم غذایی سالم و مفید و نیز بهره‌مندی از خواب کافی می‌تواند تضمین کننده سلامت افراد در زندگی روزمره شود.