موسوی: کاهش تعهدات برجامی ادامه دارد/ایران همیشه حمایت معنوی و سیاسی خود را از یمنی‌ها انجام داده است

گروه سیاسی الف،   3980708070 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همیشه حمایت معنوی و سیاسی خود را از یمنی‌ها انجام داده است.

موسوی: کاهش تعهدات برجامی ادامه دارد/ایران همیشه حمایت معنوی و سیاسی خود را از یمنی‌ها انجام داده است

به گزارش الف، سید عباس موسوی سخنگوی دستکاه دیپلماسی در نشست خبری با خبرنگاران، در ابتدا در مورد سفر رییس جمهور و محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان به سازمان ملل اظهار داشت: وزیر امورخارجه در نیویورک، روزهای کاری زیادی را داشتند به طوری که با 22 تن از همتایان خود و هفت نفر از مقامات سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفتگو کردند.

وی ادامه داد: ایشان علاوه بر همراهی با رئیس‌جمهور در نشست‌ها، در برخی از نشست‌ها به صورت جداگانه شرکت و سخنرانی کرده و مواضع ایران را تشریح کردند. حدود هشت مصاحبه و 10 دیدار با نخبگان و کانون‌های اندیشه‌ور انجام  دادند.

موسوی به سفر رریس جمهور به ارمنستان اشاره کرد و گفت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور علاوه بر اجلاس اتحادیه اوراسیا، با مقامات ارمنستان و کشورهای دیگر نیز دیدارهایی انجام می‌دهند که وزیرامورخاجه نیز در این سفر وی را همراهی می نماید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، درباره جزئیات طرح صلح هرمز تصریح کرد: جزئیات طرح به زودی به صورت مکتوب ارائه می‌شود به ویژه برای هشت کشوری که دعوت کرده‌ایم که در این ائتلاف حضور داشته باشند. این ابتکار زیر چتر سازمان ملل ارائه شده است. هدف این طرح، ایجاد صلح و امنیت منطقه است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی، درباره ادعای گاردین مبنی بر تهدید اروپا برای خروج از برجام در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی خاطرنشان کرد: من از تهدید اتحادیه اروپا خبری ندارم اما اگر منظورش این است که می‌خواهند از مکانیزم کاهشی استفاده کنند، غیرقانونی است. اگر بخواهند «اسنپ بک» (بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران) انجام دهند، این اقدام از اکنون مرده است چراکه ما اقدامات جبرانی برای خود و آنها در برجام پیش‌بینی کرده بودیم. 

موسوی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه گفت‌وگوهای ظریف با نمایندگان کنگره در سفر اخیرش به نیویورک اظهار داشت: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است. تا قبل از تحریم، آنها به محل اقامت ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد. پس از تحریم ملاحظه کردند و سعی کردند رایزنی‌ها، تلفنی و غیرحضوری باشد.

وی درخصوص موضع ایران درباره حملات انصارالله به عربستان و مواضع تند ریاض و بن‌سلمان اظهار کرد: آنچه یمن انجام می‌دهد، دفاع مشروع و مورد حمایت ماست. آنها چهار سال و نیم زیر شدیدترین فشارها هستند و این واکنش‌ها، طبیعی است. اتهاماتی هم که زده می‌شود، خودشان می‌دانند اساس و پایه‌ای ندارد و جز شرمساری چیزی نیست. تنها راه خروج آبرومندانه از این بحران پذیرش آتش‌بس و آغاز گفت‌وگو است. 

موسوی درخصوص طرح عمران خان برای میانجیگری میان ایران و عربستان عنوان کرد: ما از همه اقدامات برای کاهش تنش استقبال می‌کنیم و از آقای عمران خان هم تشکر می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال تنش‌زدایی و میانجیگری میان ایران و عربستان ابراز داشت: همیشه امکان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو وجود داشته است. ایران تلاش کسانی که بخواهند منطقه دچار ناامنی نباشد را نفی نمی‌کند. ما همیشه اعلام می‌کنیم که چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم و میانجیگرانه، این اقدامات را نفی نمی‌کنیم ولی قبلا کشورهایی از آسیا و اروپا بودند که این تلاش را کردند، به ایران اطلاع دادند و ایران پذیرفت و گفت که از این تلاش‌ها استقبال می‌کند ولی طرف مقابل براساس برخی محاسبات و توهمات این آمادگی را ندارد ولی هر وقت این آمادگی ایجاد شد، ما آماده تنش‌زدایی هستیم.  

وی درباره احتمال سفر عادل عبدالمهدی به تهران بیان کرد: اگر بخواهند بیایند، قدم‌شان روی چشم ماست. هنوز چیزی قطعی نشده است و اگر نهایی شد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه  با اشاره به آخرین وضعیت سلامتی آقای روانچی گفت: آقای روانچی یکی از دیپلمات‌های حرفه‌ای واخلاق مدار ایران است که امیدواریم هر چه زودتر بهبودی پیدا کند  براساس آخرین اخباری که از من از آن اطلاع دارم حال عمومی ایشان بهتر است و عمل جراحی  که انجام دادند تقریبا جواب داده است.

موسوی درباره شرط آمریکا برای عیادت ظریف از روانچی هم خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکا اوج رذالت است که مسائل انسانی را به مسئله بدیهی قضایی و امنیتی گره بزنند. این کار نشانه سقوط اخلاقی دولت آمریکاست. آنها برای یک دیدار و عیادت پنج دقیقه‌ای ظریف با همکار و دوست چهل ساله‌اش، شرطی را مطرح کردند.

وی در مورد آزادی نگار قدس کنی، شهروند ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا مدتی در آمریکا واسترالیا زندانی بود اظهار کرد: همانطور که اطلاع دارید ایشان اکنون آزاد شده است و در کشور به سر می‌برد متاسفانه حدود 20 نفر از شهروندان ایرانی در کشورهای مختلف به دلیل این اتهام بی مبنا و اساس گرفتار شدند. آمریکایی‌ها ادعاها و اتهامات بی اساس علیه آنها مطرح کردند و متاسفانه برخی از کشورها براساس این ادعا و اتهامات این شهروندان ایرانی را بازداشت کرده و حتی برخی از آنها این شهروندان را به آمریکا مسترد کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ادعای عربستان مبنی بر ارسال تسلیحات از سوی ایران به یمن هم اظهار داشت: یمن تحت شدیدترین محاصره است و به قول عوام، چوب کبریت هم وارد آنجا نمی‌شود و حتی کمک‌های انسانی نیز نمی‌توان برای آنها فرستاد و سازمان‌های بشردوستانه هم این موضوع را اعلام کردند.

وی اضافه کرد: ما آماده هستیم کمک‌های انسانی خود به ویژه کمک‌های دارویی و غذایی را به مردم جنگ‌زده یمن برسانیم ولی این راه بسته است. امیدواریم بعد از آتش‌بس، راه برای ارسال کمک‌های انساندوستانه فراهم شود.