در جلسه هیات دولت با حضور روحانی چه گذشت؟

گروه اقتصادی الف،   3980707200

در جهت تحقق فرمان مقام معظم رهبری در انجام اصلاحات ساختاری بودجه، سازمان برنامه و بودجه کشور رویکردهای ده گانه اصلاحات ساختاری در محورهای هزینه کرد کارآمد و اصلاحات نهادی بودجه را در جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران ارائه کرد که پس از بحث و بررسی، مورد تأیید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ در جلسه هئیت دولت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین  حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد، دولت مقرر کرد تمامی دستگاه ها براساس رویکردهای جدید، بودجه خود را پیشنهاد دهند.

موضوعات برنامه محور شدن بودجه، تنظیم موافقتنامه بودجه در هنگام تدوین لایحه، بودجه دوسالانه، شفاف سازی عملیات فرابودجه ای، تقویت نظام بودجه ریزی استان ها، کاهش هزینه ها و حذف ارقام و برون سپاری بخش خدماتی که قابل واگذاری به بخش خصوصی می باشد، از جمله رویکردهای لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور است.
بخشنامه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور امروز از سوی رییس جمهور به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.
 
گزارش وزارت آموزش و پرورش از روند بازسازی فضاهای آموزشی خسارت دیده از زلزله کرمانشاه در سال ۹۶

در ادامه جلسه، وزارت آموزش و پرورش گزارشی از اقدامات این وزارتخانه در احداث، بازسازی و نوسازی فضاهای آموزشی خسارت دیده از زلزله سال ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه ارایه داد.
براساس این گزارش، بر اثر زلزله آبان ماه ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه، تعداد ۷۸ واحد آموزشی تخریب شد که به همت خیرین مدرسه ساز و همکاری استان‌های معین، احداث ۱۹۰ واحد آموزشی در دستور کار قرار گرفت که از این تعداد، در مهر ماه جاری کار احداث ۱۴۵ واحد آموزشی به اتمام رسید و بهره برداری از آن‌ها آغاز شد.
این اقدام ارزنده، سرانه متوسط فضاهای آموزشی استان کرمانشاه را به میزان ۷۰ سانتی متر نسبت به قبل از زلزله بهبود بخشید.
هیات وزیران از مشارکت مؤثر و ارزشمند همه خیرین و بویژه خیرین مدرسه ساز تشکر و قدردانی کرد.
 
گرامیداشت روز آتش نشان و ایمنی در جلسه دولت

هیات وزیران در این جلسه همچنین با اشاره به روز گذشته که به عنوان روز آتش نشان و ایمنی نامگذاری شده است، یاد شهدای آتش نشان جنگ تحمیلی در اطفاء حریق پالایشگاه های آبادان در آغاز جنگ و نیز شهدای آتش نشان در اطفاء حریق ساختمان پلاسکو را گرامی داشت.
دولت همچنین بر اجرای توصیه های سیاستی هیات ویژه منسوب رییس جمهور در آسیب شناسی واقعه حریق ساختمان پلاسکو تأکید کرد.
 

گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت روز جهانی ناشنوایان

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی ناشنوایان، گزارشی به هیات وزیران ارایه داد.
تأکید بر ضرورت مناسب سازی محیط ها و اماکن و اجرای مصوبات شورای عالی شهرسازی و اقدامات مناسب سازی شهرداری ها، از جمله مسائل مطرح شده در گزارش مذکور بود.
توجه ویژه به امر غربالگری به عنوان یکی از اقدامات مهم پیشگیرانه نیز به عنوان یکی از مسائل مهم، مورد تأکید دولت قرار گرفت.
 
ایران و روسیه در حوزه بین المللی اطلاعات با یکدیگر همکاری می کنند

هیات وزیران با صدور مجوز امضای موقت موافقتنامه همکاری در حوزه بین المللی اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه موافقت کرد.
موافقتنامه یاد شده با هدف تأمین صلح، امنیت و ثبات بین المللی و به منظور جلوگیری از لطمه زدن به حاکمیت و امنیت دولت ها و دخالت در امور داخلی آنها و جلوگیری از نقض مصونیت زندگی خصوصی شهروندان و اهمیت هرچه بیشتر برای امنیت بین المللی اطلاعات به عنوان یکی از عناصر اصلی نظام امنیت بین المللی بین دو کشور منعقد شده است.
 
موافقت دولت با امضای موقت موافقتنامه کشورهای ساحلی دریای خزر در زمینه گردشگری
دولت در ادامه، به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه داد نسبت به انجام مذاکره و امضای موقت موافقتنامه کشورهای ساحلی دریای خزر در زمینه گردشگری اقدام نماید.
انعقاد موافقتنامه فوق با تأکید بر اهمیت توسعه گردشگری در دولت های ساحلی دریای خزر و اظهار تمایل به ترغیب شناخت بیشتر میراث تاریخی و فرهنگی بین دولت های جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان صورت می گیرد.
 
تصویب لایحه پروتکل اصلاحی اساسنامه مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی

هیات وزیران به پیشنهاد سازمان ملی استاندارد ایران، لایحه پروتکل اصلاحی اساسنامه مؤسسه منطقه ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ایسکام) را به تصویب رساند.
به موجب اصلاح اساسنامه یاد شده، نهاد میزبانی در ارتباط با مدیریت فنی اندازه شناسی از کشور قزاقستان به کشور پاکستان تغییر یافته است.