واردات برنج و گوشت هنوز قطع نشده است

گروه اقتصادی الف،   3980707157

نماینده گرگان و آق‌قلا با اشاره به اینکه وابستگی کشور به واردات برنج و گوشت قرمز هنوز قطع نشده است، گفت: در توسعه محصولات گلخانه‌ای به 15 هزار هکتار رسیده‌ایم که این رقم در ترکیه 70 هزار هکتار است.

به گزارش فارس، نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده مردم گرگان و آق قلا در نطق میان دستور نوبت عصر صحن علنی امروز (یکشنبه 7 مهر98) پارلمان اظهارداشت: تحولات منطقه و جهان هر روز پیچیده‌تر و سرعت بیشتری به خود گرفته و آمریکا با خروج از برجام قصد فشار بر مردم جهت قراردادن آنها برابر حاکمیت و حفظ تهدید و سایه جنگ بر کشور را دارد.

وی ضمن تشکر از مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در اجلاس سازمان ملل متحد به دستگاه دیپلماسی توصیه کرد از هرگونه بهانه‌دادن به ایجاد تنش و خدای ناکرده بروز جنگ خانمان برانداز اکیداً اجتناب نماینده تا جنگ افروزان از هرگونه سوء استفاده‌ای ناامید گردند و افزود: شاهراه خروج از بسیاری گره‌ها، نگاه و تعامل مثبت در داخل و خارج می‌باشد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی می‌تواند مهمترین اتکای کشور در شرایط تحریم باشد، متأسفانه سهم تولید بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی با وجود همه استعدادها و توانایی‌های بالقوه و بالفعلی که دارد بین 5 تا 10 درصد است.

تربتی‌نژاد گفت: براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، سطح اراضی کشاورزی در کشور از 16 میلیون هکتار در سال 82 به 14.7 میلیون هکتار کاهش یافته است. میزان بهره‌وری در کشاورزی پایین است، برای مثال میانگین تولید گندم در هکتار 4 تن می‌باشد در حالیکه این رقم به 7 تا 14 تن قابل افزایش است.

وی اضافه کرد: از 14.7 میلیون هکتار اراضی کشاورزی موجود تنها 1.7 میلیون هکتار آن به آبیاری تحت فشار مجهز شده که به دلیل عدم همراهی وزارت جهاد در تعیین قیمت به موقع و منصفانه خرید محصولات کشاورزی، دستاورد خودکفایی گندم امسال متزلزل شده است و میزان روغن خوراکی 50 درصد افزایش داشته است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تولید محصولات اساسی مانند برنج و گوشت قرمز وابستگی کشور به واردات هنوز قطع نشده است. در توسعه محصولات گلخانه‌ای تازه به 15 هزار هکتار رسیده‌ایم که این رقم در ترکیه 70 هزار هکتار می‌باشد.

تربتی‌نژاد با اشاره به اینکه شاهد اجرای دقیق الگوی کشت در کشور نیستیم، اظهارداشت: در اجرای طرح کاداستر وضعیت مناسبی نداریم ضمن اینکه استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان نیازمند عزم همگانی است لذا از وزارت جهاد کشاورزی و دولت می‌خواهم در تدوین و لایحه بودجه سال 99 متناسب با برنامه ششم توسعه مورد توجه بیشتری قرار دهند.

وی افزود: در شهرستان‌های آق‌قلا فعالیت‌های زیادی از مسؤولین کشوری ارائه شده لیکن کشاورزان از نحوه ارزیابی و خسارات آن ناراضی هستند همچنین نوسازی مدارس شهرستان آق‌قلا باید تسریع شود و بازسازی مدارس نیازمند بودجه است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این شهرستان دارای مشکلات اساسی آب شرب بوده و امیدوارم وزیر نیرو اقدام موثری انجام دهد، ادامه داد: از وزیر جهاد کشاورزی انتظار می‌رود ضمن حمایت از کشاورزان، با متخلفین آلوده‌سازی محصولات کشاورزی برخورد جدی و اقدام موثری به عمل آورد.

تربتی‌نژاد بیان کرد: یکی از مشکلات شهرستان گرگان بی برنامه بودن مدیریت اراضی و ساخت و ساز بی‌رویه در محدوده روستای زیارت بوده لذا از وزیر کشور و استاندار گلستان انتظار می‌رود به منظور برون رفت از مدیریت ناپایدار با تأکید و توسعه روستای زیارت و ساماندهی دقیق ساخت و سازها، اجرای مهندسی رودخانه، مقاوم سازی ساختمان، تقویت اقتصاد معیشتی ساکنان با قبولیت ییلاقی بودن گرگان اقدامات لازم به عمل آورند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: چرا مسؤولین اجرایی کشور در انجام تعهدات و وظایف خود در قبال استان گلستان بی تفاوت هستند؟ از استاندار گلستان انتظار می‌رود در عمر باقی مانده از دولت در این زمینه‌ها پیگیری‌های لازم را انجام دهند.