یادآوری جیسون رضائیان به ترامپ: ایران در آستانه سقوط نیست

گروه جهان الف،   3980707088 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

جیسون رضائیان طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با بیان اینکه ایران در آستانه سقوط نیست خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت: چهاردهه پیش، زمانی که بزرگترین حضور دیپلماتیک جهان را در تهران داشتیم، نتوانستیم وقوع انقلاب را پیش بینی کنیم. اکنون که چهل سال است در ایران حضوری نداریم و دشوار بتوانیم درک کنیم که در ایران چه می گذرد.

یادآوری جیسون رضائیان به ترامپ: ایران در آستانه سقوط نیست

 گزیده یادداشت جیسون رضائیان را در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بخوانید:
 
1. مقام های دولت ترامپ می گویند که با سیاست فشار حداکثری آنها، اقتصاد ایران در حال سقوط آزاد است. اما رفتار حسن روحانی در نیویورک، حکایت دیگری داشت.

2. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان، در دیدار با حسن روحانی به او توصیه می کرد که بطور ناگهانی با دونالد ترامپ دیدار کند. جانسون با لحن طنزآمیز به حسن روحانی گفت "شما باید لبه استخر رفته و به داخل آن شیرجه بزنید!" رییس جمهوری ایران، پاسخش را فقط با قهقهه داد!

3. در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، حسن روحانی نشان داد که نسبت به اقدامات آمریکا علیه کشورش، قاطعانه بی اعتناست و حتی نشان داد که چه بسا تهران از شرایط کنونی اش، بیش از آنی خشنود است که دیگران فکر کرده باشند.

4. مقام های آمریکایی، پنهان و آشکار و از کانال های مختلف پیام دادند که پرزیدنت ترامپ، آماده است بدون هیچ پیش شرطی با روحانی دیدار کند. به نظر شما، اگر ایران در آستانه سقوط بود- آنطور که امریکایی ها مرتبا می گویند- روحانی ناچار به پذیرش این دیدار نمی شد؟ اما او این پیشنهاد را رد کرد، هم علنا "نه" گفت و هم در دیدارهای خصوصی اش با متحدان انگلیسی و فرانسوی آمریکا.

5. تفاوت و شکاف میان لحن ایرانی ها و آمریکایی ها، همه آنچه را که باید درباره وضعیت کنونی رابطه میان دو کشور بدانید، به شما می گوید. "فشار حداکثری" قرار بود رهبران ایران را به سرعت به گفتگو با آمریکا بکشاند. اما ایرانی ها همچنان به چنین کاری تن نمی دهند.

6. کنث کاتزمان Kenneth Katzman، تحلیلگر خدمات پژوهشی کنگره درباره ایران، به من (جیسون رضاییان) گفت که پیش بینی هایی که درباره سقوط قریب الوقوع اقتصاد ایران شده بود، بی پایه و اساس اند. او برآورد می کند که ایران هنوز حدود صد میلیارد دلار ذخایر ارزی در اختیار دارد و با همین شرایط، ایرانی ها دو سال دیگر دوام می آورند. بی گمان اقتصاد ایران زیر فشار است اما حتی بدون فروش نفت، ایران هنوز هم تولیدات زیادی را در همسایگی اش می فروشد. شرکت های ایرانی در افغانستان سرگرم پروژه های ساختمانی اند، کار تولید و صادرات خودرو ادامه دارد و گاز طبیعی به کشورهایی که مرز مشترک دارند، صادر می شود. تازه اینها فعالیت هایی است که ما از آنها خبر داریم. ایران در تاب آوری با کمترین امکانات، هنرمند است و هرگاه هم بخواهد خودی نشان دهد، این کار را با کمترین هزینه انجام می دهد.

7. نیروهای نیابتی ایران در یمن، عراق و لبنان، عمدتا خود اتکایی دارند. یورش اخیر به تاسیسات سعودی که نیمی از تولید نفتشان را متوقف کرد، با مشتی موشک و پهپادهای ارزان انجام شد. اینهاست که به ما کمک می کند دریابیم که چرا رهبران ایران، برخلاف آنچه ترامپ می خواهد که ما باور کنیم، اعتماد به نفس بالایی دارند.

8. در حالی که خطر رویارویی نظامی همیشه وجود دارد، همه طرفها – هم ایران و هم آمریکا و دیگران- توافق دارند که از گفتگو، گریزی نیست اما چالش اصلی در اینجا، پل زدن میان انتظارات دو طرف است.

9. تا به اینجا، فشار حداکثری، با مقاومت حداکثری روبرو شده است و رهبران ایران بر تاب آوری جاافتاده  مردم کشورشان در برابر سوء استفاده قدرت های خارجی و داخلی حساب می کنند.

10. چهاردهه پیش، زمانی که بزرگترین حضور دیپلماتیک جهان را در تهران داشتیم، نتوانستیم وقوع انقلاب را پیش بینی کنیم. اکنون که چهل سال است در ایران حضوری نداریم و دشوار بتوانیم درک کنیم که در ایران چه می گذرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۱۲۴۵۵۱۲:۲۵:۱۳ ۱۳۹۸/۷/۷
تا دوسال؟ خخخه اینقدر پرت هستید که نمی دونید الان صادرات ایران بدون نفت از واردات بیشتر است حتی از کشوری مثل امریکا که وارده کننده شده
ناشناس۱۱۱۲۴۵۶۱۲:۲۵:۲۶ ۱۳۹۸/۷/۷
آقا ما نفهمیدیم که این آقای جیسون رضاییان آیا جاسوس است و باید بهش فحش داد یا باید نظراتش را با آب و تاب چاپ کرد و مورد بررسی قرار داد.
ناشناس۱۱۱۲۶۱۲۱۳:۴۵:۱۹ ۱۳۹۸/۷/۷
اینش مهم نیست مهم حرفی است که در نشریه آمریکایی منتشر میشه .
ناشناس۱۱۱۲۶۷۴۱۴:۳۰:۴۹ ۱۳۹۸/۷/۷
تو برو خوش باش این مسایل ظاهراً برای شما ثقیل است
ناشناس۱۱۱۲۶۹۴۱۴:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۷/۷
حرف منطقی رو از هر کسی میشه شنید.
درود بر منطق۱۱۱۲۹۸۸۱۶:۵۸:۰۷ ۱۳۹۸/۷/۷
اتفاقا محل مناقشه در منطقی بودن این صحبتهاست. بخشی از واقعیت برای رسیدن به حقیقت کفاف نمی کند، باید همه جوانب مسئله را دید.
ناشناس۱۱۱۲۹۹۴۱۷:۰۰:۲۹ ۱۳۹۸/۷/۷
.. هروقت سازمان ملل از ما حمایت کرد سازمان مهم و تصمیماتش مهم است ولی وقتی علیه ما قطعنامه ای صادر می کند. ایادی استکبار و سازمان بی اهمیتی می شود و مصوباتش کاغذ پاره
کاظم۱۱۱۳۰۰۰۱۷:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۷/۷
خدا وکیلی اگر از درک موضوعی به این پیش پا افتادگی عاجز هستید چه لزومی داره همه جا اظهار کنید
ناشناس۱۱۱۲۴۷۵۱۲:۴۳:۲۴ ۱۳۹۸/۷/۷
یک کلام حرف حساب.
ناشناس۱۱۱۲۶۱۱۱۳:۴۵:۱۱ ۱۳۹۸/۷/۷
از يک جاسوس!!!
علی۱۱۱۲۶۹۵۱۴:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۷/۷
اتفاقا چون جاسوس بوده حرف هاش خیلی واقعی تر هست.
ناشناس۱۱۱۲۵۰۴۱۳:۰۷:۱۵ ۱۳۹۸/۷/۷
این جاسوس محترم (نهفته در رسانه های چپ) محض رضای ایران این حرفها را نزده بلکه واشنگتن پست درحال تدارک هیزمی است که برای استیضاح ترامپ قبل از انتخابات لازم خواهد شد. لیبرالها و سوسیالیستهای چپ از هر مستمسکی برای درهم شکستن ترامپ استفاده می کنند و پرونده ایران یکی از این ابزارهاست. فردای تعویض تیم کاخ سفید (البته اگر بتوانند)، سیاست آمریکا همان آش است وهمان کاسه با سرآشپزی دموکراتها.
ناشناس۱۱۱۲۶۵۰۱۴:۱۱:۴۸ ۱۳۹۸/۷/۷
فشار اقتصادی را باید از رفتار رئیس جمهور در سازمان ملل فهمید یا از مردم پرسید بعد خوندن نظریات این آقا تازه فهمیدم ایران بی مورد این شخص و بعنوان جاسوس دستگیر کرده ایشون یه کودن به تمام معنا هست چجوری این شخص با این سطح آی کیو میتونسته جاسوس باشه آخه !!!؟؟؟؟
ناشناس۱۱۱۲۶۵۱۱۴:۱۱:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۷
حالا دیگه جیسون رضاییان خوب شد!!؟
ناشناس۱۱۱۲۶۵۵۱۴:۱۴:۵۹ ۱۳۹۸/۷/۷
جاسوس با این سطح فهم واقعا نوبره خاک بر سر اون کسایی که ایشون و بعنوان جاسوس فرستادن ایران فکر کنم خود ایران هم فهمیده ایشون اینقدر سطح شعورش پایینه که نمیتونه جاسوس باشه واسه همین ولش کردن الان یه چوپان هم بهتر از این آقای جاسوس میتونه مسایل و تجزیه و تحلیل کنه خاک بر سرت با این تجزیه و تحلیلت ..
ناشناس۱۱۱۲۶۶۵۱۴:۲۴:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۷
وظیفه یک تحلیلگر سیاسی اعم از اینکه جاسوس هم باشد یا نباشد، دادن تحلیل درست به مدیران کشور است. ظاهرا یک عده از دوستان تحمل هیچ مطلبی که ذره ای به نفع ما باشد ندارند و باید یک علامت شک رویش بگذارند!
ناشناس۱۱۱۲۸۲۴۱۵:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۷/۷
ببینید صحبت از سر عزت آقای روحانی چقدر روی تحلیل دیگران اثرگذار است؟ آقای روحانی! لطف کنید هم چنان عزتمندانه صحبت بفرمایید، صحبت از روی ذلت و گره زدن همه چیز حتی آب خوردن مردم به گفتگو با بیگانگان، فقط پالس بدبختی و استیصال به دشمن می دهد.
ناشناس۱۱۱۲۸۷۷۱۶:۰۳:۵۰ ۱۳۹۸/۷/۷
واقعا زندان متحولش کرده شاید هم از اول متحول بوده ما خبر نداشتیم
ناشناس۱۱۱۲۹۴۰۱۶:۳۶:۲۳ ۱۳۹۸/۷/۷
آقا مثل اینکه .. تواب بودن روی جیسون رضاییان خیلی جواب داده
ناشناس۱۱۱۳۰۱۱۱۷:۱۵:۰۳ ۱۳۹۸/۷/۷
ایول .. گاندو
ناشناس۱۱۱۳۱۳۸۱۸:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۷/۷
خوب زر زر كرده
ناشناس۱۱۱۳۳۵۳۲۲:۰۸:۲۲ ۱۳۹۸/۷/۷
جناب سفیر چطوری
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین