واردات ۲۰۰ هزار تن غذای دام از اروپا + تصاویر

گروه اقتصادی الف،   3980707080

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از واردات ۲۰۰ هزار تن جو و ذرت به کشور در قالب ۲ کشتی از اوکران و یک کشتی از فرانسه خبر داد.

واردات ۲۰۰ هزار تن غذای دام از اروپا + تصاویر

به گزارش تسنیم، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: سازمان بنادر همکاری متناسبی با شرکت پشتیبانی امور دام برای تامین به موقع خوراک دام، طیور و حتی واردات دام زنده داشته‌اند و در ماه‌های گذشته توانستیم به سرعت دام‌های زنده وارداتی از دیگر کشورها را تخلیه و در کشور عرضه کنیم.

وی افزود: دولت تکلیف کرده است که 50 درصد خوراک دام و طیور وارداتی کشور باید از بندر چابهار تخلیه شود که بعد از این ابلاغ عملیات تخلیه و دپو با سرعت مناسبی در حال انجام است.

آقایی اظهار داشت: به تازگی 3 کشتی جو و ذرت به کشور آمده‌اند و روزانه عملیات تخلیه 12 هزار تن از این محصولات در حال انجام است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، گفت: بندر چابهار محدودیتی در خصوص سایر کشتی‌های وارداتی به خود ندارد و ما این آمادگی را داریم که انواع کشتی‌ با هر ظرفیتی را در این بندر تخلیه یا بارگیری کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مکنده‌های موجود در بندر چابهار از جدیدترین تجهیزات روز دنیا به حساب می‌آید که در مقایسه با دیگر بنادر کشور مدرن‌تر هستند، به طوری که هر کامیون 10 تنی در کمتر از 50 ثانیه بارگیری می‌شود.

آقایی با اشاره به این که شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی نیز مشکلی برای فعالیت در بندرچابهار ندارند، تاکید کرد: این بندر از لحاظ انبارش در مقایسه با تجهیزات بندری خود امکانات کمتری دارد. به همین منظور از شرکت پشتیبانی امور دام که بارهای حجیم دارد خواسته می‌شود که محموله‌های خود را با فاصله زمانی به بندر چابهار برسانند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: در این بندر به هر تعداد کامیون وارد شود تجهیزات مورد نیاز برای بارگیری آنها فراهم است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر انبارهای خالی برای ذخیره کالا داریم و مشکل فضا وجود ندارد، اما با توجه به این که محموله جدید وارداتی جو است، که نحوه ذخیره‌سازی آن متفاوت است، نیاز به صرف وقت بیشتری برای ذخیره این محصول وجود دارد، اما در مجموع سرعت تخلیه بار در بندر چابهار مناسب است.

آقایی افزود: کشتی‌ فله وارد شده از اوکراینی 68 هزار تن بار جو دارد که روزانه 12 هزار تن آن تخلیه می‌شود و این محموله 7 روزه تخلیه خواهد شد که در نورم جهانی تخلیه است.

*واردات 200 هزار تن نهاده های دامی از اروپا 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، خاطر نشان کرد: حجم بار 3 کشتی ذرت و سویای وارد شده به کشور 65 تا 70 هزار تن و در مجموع 180 و 200 هزار تن بار جو و ذرت دارند که 2 کشتی از اوکران و یک کشتی از فرانسه آمده‌اند.

وی تاکید کرد: به ازای 2.5 کالای فله‌ای که به بندرچابهار وارد می‌شوند 500 میلیارد تومان گردش مالی در حوزه حمل و نقل و 50 میلیارد تومان در صنایع وابسته مانند بارگیری غذا، سوخت و دیگر خدمات گردش مالی ایجاد می‌شود که عایدی آن برای استان سیستان و بلوچستان است.

آقایی اظهار داشت: ظرفیت انبارهای بندرچابهار 43 هزار تن است که در شرایط فعلی مشکلی برای ذخایر کالا در این بندر وجود ندارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به شرایط بهداشتی کالاهای وارد شده به این بندر، گفت: محصولاتی مانند ذرت و سویا و جو قبل از این که در بنادر تخلیه شود تاییدیه‌های آن باید توسط شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان ملی استاندارد ایران صادر شود؛ در غیر این صورت اجازه تخلیه بار داده نمی‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌ها علیه کشورمان، افزود: کشتی‌هایی که در بندر چابهار تخلیه می‌شود هزینه‌های کمتری در مقایسه با سایر بنادر دارند، زیرا مشمول تحریم‌های مستقیم آمریکا نیستند و هزینه‌های اضافی برای دور زدن تحریم‌ها پرداخت می‌شود در این بندر وجود ندارد.

آقایی گفت: بیمه‌ای که برای کشتی‌ها به مبداء این بندر صادر می‌شود، با قیمت عادی محاسبه شده و صاحبان کالا و شرکت‌های بیمه علاقمند به استفاده از بندرچابهار هستند، اما باید توجه داشت که کماکان مشکل نقل و انتقال پول حتی در این بندر نیز وجود دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، در ارتباط با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در پروژه‌های بندر چابهار، خاطر نشان کرد: فعالیت‌هایی که این قرارگاه انجام می‌دهد منحصر به فرد است و ما هیچ دغدغه‌ای از بابت کیفیت کار آنها نداریم.

وی افزود: این رغبت وجود دارد که پروژه‌های خود را در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء قرار دهیم و آنها کارهای سخت و با تجهیزات منحصر به فردی انجام می‌دهند که دیگر شرکت‌ها امکان آن را ندارند.

آقایی اظهار داشت: 15.8 میلیون متر مکعب لایروبی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء انجام شده است که هیچ شرکتی نمی‌تواند در این زمان، هزینه و کیفیت کار انجام دهد و این قرارگاه افتخاری برای کشورمان به حساب می‌آید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء 3 میلیون متر مکعب سنگ‌های قول‌پیکر برای احداث موج‌شکن به این منطقه آورده که وزن هر کدام 10 تا 12 تن است، که به نظر نمی‌رسد شرکت‌های دیگری چنین فعالیت‌هایی داشته باشند.

وی بیان کرد: اجرای فاز دوم بندرچابهار آغاز شده است و عملیات آن 2 تا 3 ماه آینده با همکاری این قرارگاه انجام می‌شود.

آقایی در ارتباط با اپراتوری هندی‌ها در بندرچابهار،خاطر نشان کرد: هندی‌ها تنها برای تخلیه و بارگیری در بندرچابهار مسئولیت اپراتوری دارند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، افزود: تمدید فعالیت آنها در این بندر تنها در صورتی تمدید می‌‌شود که به این جمع‌بندی برسیم که روند فعالیت آنها مطلوب بوده است وگرنه ادامه همکاری با آنها میسر نخواهد شد.

وی درباره کالاهای صادراتی از این بندر تصریح کرد: صادرات سیمان، مواد معدنی و سنگ‌های ساختمانی از جمله کالاهایی است که بیشترین صادرات را از این بندر دارند.

آقایی همچنین گفت: کالاهای زیادی از افغانستان به مرجع کشورهای دیگر صادر می‌شود و این بندر توانسته جایگاه مناسبی برای جا‌به‌جایی کالا در میان کشورهای همسایه باشد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: صادرات کالا از طریق بندرچابهار در سال جاری صد در صد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است، همچنین صادرات کالا از بندرچابهار به دیگر کشورها نیز در مقایسه با سال گذشته صد در صد رشد داشته است.