چند درصد از مدارس کشور در مناطق روستایی است؟

گروه اجتماعی الف،   3980706189

وزیر آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: ۵۱ درصد از مدارس کشور در مناطق روستایی هستند.

به گزارش مهر، محسن حاجی‌میرزایی عصر امروز شنبه در ششمین شورای آموزش و پرورش استان کرمانشاه اظهار داشت: استان کرمانشاه به لحاظ سرانه فضای آموزشی بهترین موقعیت در کشور دارد.

وی افزود: سرانه فضای آموزش در استان 7.2 متر مربع است که نسبت به سرانه کشوری 2 متر بیشتر از همه استانها است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید در موارد دیگر نیز تلاش کنیم تا فعالیت ها را به سمتی سوق دهیم که دیگر محرومیت‌های استان را نیز کاهش داده و آنها را به متوسط کشوری نزدیک کنیم.

حاجی‌میرزایی شورای آموزش و پرورش را دارای جایگاه ویژه دانست و افزود: آموزش و پرورش را نمی توانیم پیش ببریم مگر در پرتو مشارکت عمومی و همگانی و در این راستا هم به لحاظ گستردگی و حجم بالای کار و هم به جهت جامعیت و شمول ماموریت ها نیازمند حمایت است.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش بخش پیوسته ای از تمام نظام های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و در این راستا اجزایی هستیم که بدون همدیگر کامل نمی‌شویم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر بنا باشد آموزش و پرورش کار خود را انجام دهد و دیگر دستگاه ها نیز کار خود را انجام بدهند و بین آنها پیوستگی ایجاد نشود کاری از پیش نمی رود لذا شورای آموزش و پرورش برای این است که همکاری ها افزایش یابد.

حاجی‌میرزایی گفت: مهمترین کارکرد شورای آموزش و پرورش استان ایجاد چنین پیوستگی بین دستگاه‌هاست و ما می‌توانیم در تحقق اهداف به همه دستگاه ها کمک کنیم و آنها نیز به ما کمک کنند.

وی کنکور را مایه انهدام نظام آموزشی دانست و اظهار داشت: این کار سبب می شود که نظام آموزش و پرورش به گروگان گرفته شود چرا که به این منظور فقط یک معیار برای سنجش وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام برداشتن کنکور از نظام آموزشی گفت: آنچه که جایگزین کنکور می شود باید جامع و کامل باشد و لازم است دستگاه های مختلف به این منظور گزینه‌های مختلفی را برای دانش آموزان تعریف کنند.

حاجی‌میرزایی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا سن کار را پایین آوریم و دانش آموزان پس از فارغ التحصیل شدن با کسب مهارت های اولیه بتوانند وارد عرصه کار و تلاش شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رویکرد سند تحول در مفهوم آموختن از علم بر مهارت، فهم پرسشگری، نقادی، درک هویت خود و حضور در عرصه های سازندگی است.

وی بیان داشت: امروز باید بتوانیم یک اقتصاد 10 هزار میلیاردی که به بیراهه رفته را به راه درست و به سمت نظام تعلیم و تربیت هدایت کنیم که در این صورت می‌تواند بسیار موثر عمل کند.

حاجی میرزایی اظهار داشت: نظام جمهوری اسلامی امروز تلاش کرده تا در دورترین نقاط کشور بستر آموزش را پهن کند و امروز اگرچه ۲۷% از دانش آموزان ما در روستاها هستند، اما ۵۱ درصد از مدارس ما را مدارس روستایی تشکیل داده است و این بیانگر این است که دسترسی به فرصت آموزش در سراسر ایران گسترده شده است.

وزیر آموزش و پرورش عدالت در آموزش را یک نیاز دانست و گفت: مدارس دولتی نظر نیاز به تقویت دارند و برای تحقق عدالت کیفی باید قدم برداریم.

وی با بیان اینکه اختیارات بیشتری به مدارس باید داده شود گفت: مناطق ما متفاوت هستند و اقتضائات متفاوتی دارند لذا محتوا و روش‌ها نیز باید متفاوت و با توجه به اقتضائات محلی باشد.

حاجی میرزایی بیان داشت: شورای آموزش و پرورش استان جایگاهی نیست که مطالبات را به مرکز منتقل کند و باید نیازهای محلی و اقتضائات محلی جزو ماموریت‌های شورای آموزش و پرورش استان باشد و برای تحول در نظام آموزش و پرورش قدم بردارد.

این مسئول بیان داشت: ما آماده هستیم برای حل مسئله مدارس کانکسی که جمعیتی بالاتر از ۲۰ دانش‌آموز دارند تا پایان امسال اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی همچنین گفت: برای گرمایش و ایمن کردن دانش آموزان اعتبار لازم را اختصاص دادیم و حتی به کمک در این زمینه نیاز است حمایت می کنیم.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در مورد تجهیزات هنرستانها، ساخت مدرسه استثنایی، پروژه های نیمه تمام با اولویت پروژه هایی که با کمک خیرین سرمایه‌گذاری شده است اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.