روایت نشریه آلمانی از آزادی«استنا ایمپرو» و ارتباط آن با طرح صلح روحانی

گروه جهان الف،   3980706188

نشریه آلمانی «فرانکفورتر روندشاو» آزادی نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» را در راستای طرح صلح پیشنهادی رئیس جمهوری ایران موسوم به «ابتکار صلح هرمز» ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، این نشریه آلمانی، ترافیک دیدارهای دیپلماتیک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در حالی به پایان رسید که جامعه جهانی نتوانست راه حلی برای بحران ایران پیدا کند اما در چنین شرایطی آزادی نفتکش انگلیسی که از اواخر تیرماه از سوی ایران توقیف شده بود، نقطه امیدی برای بهبود اوضاع بود.

بر این اساس رها سازی نفتکش «استنا ایمپرو» می تواند به عنوان بخشی از طرح صلح «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران برای منطقه به شمار رود.

رئیس جمهوری ایران در پیشنهاد خود با عنوان «ابتکار صلح هرمز» تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس و همچنین چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا را به تشکیل یک ائتلافی واحد برای صلح دعوت کرده است.

روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه گذشته در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها است، ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

امروز (شنبه) «اریک هانیل» رئیس اجرایی شرکت نفتکش استنا ایمپرو اعلام کرد: این نفتکش پس از آزاد شدن، وارد بندر دبی امارات شد. پیشتر مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از رفع توقیف این نفتکش انگلیسی و آغاز حرکت آن از لنگرگاه بندرعباس در ساعت ۹ صبح خبر داده بود.

گفتنی است روز جمعه (۲۸ تیرماه)، نفتکش انگلیسی "استنا ایمپرو" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.