وزارت کشور: هیچ برنامه ای برای ایجاد استان جدید نداریم/ جلوگیری از ورود پول های مشکوک به انتخابات

گروه سیاسی الف،   3980706175

رئیس ستاد انتخابات کشور با تأکید بر لزوم برگزاری انتخابات سالم، گفت: باید از ورود پول های مشکوک به انتخابات و خرید آراء جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم خدشه ای در انتخابات وارد شود.

به گزارش مهر، جمال عرف بعد از ظهر شنبه در جلسه معتمدین و نخبگان خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی شانزدهمین استانی است که این جلسات در آن برگزار می شود تا بیشتر در جریان روندها و فرصت های استان قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه معاونت سیاسی وزارت کشور متولی امر سیاست داخلی کشور است، بیان کرد: در همین راستا معاونت سیاسی در عین حال کمیسیون کارگری، دانشجوی و کمیسیون اقوام را راهبری می کند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه یکی از کار ما در کمیسیون کارگری است، بیان داشت: در این کمیسیون موضوعات و مشکلات بخش کارگری مطرح و بررسی شده اما با کندی در دستگاه های امور گرفتار شده است.

جزئیات اعتراض کارگران کارخانه هپکو

عرف با اشاره به اعتراض کارگران کارخانه هپکو و مسدود کردن ره آهن مسیر شمال – جنوب توسط این افراد، گفت: باید قبل از حادثه تصمیم گرفته می شد تا شاهد این اتفاقات در کشور نباشیم.

وی با اشاره به اینکه علی رغم اینکه حق داشتند اعتراض کردند اما نمی توانیم حق دیگران را برای حق خودمان سلب کنیم، افزود: با مسدود کردن راه آهن توسط این افراد تعداد زیادی زن و کودک در قطار گرفتار شدند و با وجود چندبار تذکر دست از کار خود را برنداشتند به همین دلیل مسئول استان دستور باز کردن خط آهن را می دهند با وجود اینکه می داند هم کارگر و هم مردم گرفتار در قطار حق دارند.

معاون سیاسی وزیر کشور با تأکید بر اینکه همه مسیرها از قبل رفته شده و بازگشایی ریل راه آهن آراک آخرین مسیر بود، تأکید کرد: اگر کندی در مسیر رسیدگی به امور کارگران نبود لازم به این اعتراضات هم نبود.

تشکیل خانه احزاب در ۱۷ استان

عرف با اشاره به اینکه کمیسیون ۱۰ احزاب که یک کمیسون فرا قوه ای است، در مورد فعالیت احزاب و گروه ها تصمیم گیری می کند، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱۶ حزب در کشور مجوز داده ایم که از این تعداد ۸۲ مورد ملی و مابقی استانی هستند.

وی با بیان اینکه مسئولین تقویت احزاب بر عهده معاونت سیاسی است، عنوان داشت: جامعه شناسی احزاب درکشور، سوابق حزب و برخی مسائل مشخص می کند که کشوری با احزاب فراگیر و مستمر داشته باشیم یا احزاب ما موسمی و مقطعی باشند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به ابلاغ منشور گفتگوی سیاسی به همه استان ها در اسفند سال ۹۶، بیان داشت: هدف این بخشنامه ایجاد زمینه و بستر گفتگوهای سیاسی و اجتماعی از طریق احزاب و خانه احزاب است.

عرف با تأکید بر اینکه خانه احزاب باید در استان شکل گرفته و فعال شود، افزود: باید هدف ما توسعه سیاسی اجتماعی کشور و استان باشد و بحث های مخل توسعه را کنار بگذاریم.

وی یادآور شد: تاکنون در ۱۷ استان خانه احزاب شکل گرفته و در سطح ملی نیز خانه احزاب شکل گرفته است.

معاون سیاسی وزیر کشور با تأکید بر اینکه آن چیزی که کشور را نجات می دهد وحدت و انسجام ملی است، افزود: باید تمرین کنیم تا کار حزبی را از جنس تعاملی با محوریت توسعه انجام دهیم نه در فضاهایی کهه مخل وحدت و همبستگی است.

هیچ برنامه ای برای تغییر استاندار نداریم

عرف در ارتباط با شایعات تغییر استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر اغلب احزاب و اقشار از انتخاب دولت در این استان رضایت دارند و این امتیاز بزرگی است که به طور حتم به گوش وزیر کشور و رئیس جمهور خواهم رساند.

وی با بیان اینکه برنامه ای برای جابجایی استاندار نداریم، عنوان داشت: در زمان انتخاب استاندار یقین داشتیم ایشان با نگاه توسعه ای و پشتکار و مدیریت جهادی زمینه های محرومیت را می شناسد و برای حل آن تلاش می کند به همین دلیل تا ۱۴۰۰ استاندار خراسان جنوبی مال شماست و هیچ برنامه ای برای تغییر نداریم.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین به برخی دغدغه ها در مورد تقسیمات کشوری اشاره کرد و گفت: در این استان جز بعضی ارتقاهای جزئی هیچ برنامه ای که چارچوب و تعادل استان را بهم بزند، نداریم.

عرف اضافه کرد: به دلیل همین شایعات پای پرواز به خراسان جنوبی مدیرکل تقسیمات وزارت کشور را برگرداندیدم تا شایعه ای این زمینه نباشد.

هیچ برنامه ای برای ایجاد استان جدید نداریم

وی تأکید کرد: با توجه به برخی شایعات در مورد تفکیک استان ها اعلام می کنم هیچ برنامه ای برای ایجاد استان جدید نداریم و هیچ اقدامی که استانی را تضعیف یا دامنه آن را کاهش دهد، نداریم و حداکثر در حد ارتقاء یک روستا تقسیمات کشوری را خواهیم داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه سطح مشارکت مردم در انتخابات خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری است، بیان کرد: این یکی از شاخص های استان بوده و انتطار داریم در انتخابات آینده نیز حضور حداکثری را داشته باشیم.

عرف با بیان اینکه انتخابات پیش رو جزء معدود انتخاباتی است که ترجمه بین المللی هم پیدا خواهد کرد، افزود: شاید در گذشته سابقه مشارکت ۵۰ درصدی و ۷۰ درصدی هم داشته ایم اما با توجه به شرایط کشور هر رقمی در این انتخابات ترجمه بین المللی خواهد داشت.

بی طرفی و قانون مداری وزارت کشور در انتخابات

وی با بیان اینکه ما در وزارت کشور میانگین ۱۰ دوره مشارکت مردم در انتخابات را گرفته ایم که معادل ۶۰.۵ بود، افزود: به طور حتم مشارکت مردم خراسان جنوبی در انتخابات پیش رو بالاتر از این خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و قانون انتخابات دو سند بالادستی در وزارت کشور برای برگزاری انتخابات است، افزود: تلاش خواهیم کرد در انتخابات قانون مدار و بی طرف باشیم.

عرف تأکید کرد: وزارت کشور به عنوان مجری به هیچ وجه نباید رفتار و گفتاری داشته باشد که شائبه طرفداری از کسی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه مهم افزایش مشارکت مردم در انتخابات است، عنوان داشت: در وزارت کشور احزاب را تشویق کردیم تا برنامه محور باشند و به سمت برنامه محور در انتخابات برویم.

رئیس ستاد انتخابات کشور با تأکید بر لزوم برگزاری انتخابات سالم، افزود: باید از ورود پول های مشکوک به انتخابات و خرید آراء توسط برخی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم خدشه ای در انتخابات وارد شود.

عرف با بیان اینکه باید فضای آرام و با امنیت در انتخابات فراهم شود، گفت: در استان نیز اطمینان دارم با تجارت استاندار و مجموعه مدیران استان انتخاباتی در طراز جمهوری اسلامی برگزار خواهیم کرد.