سهام هپکو به شرکت‌های دولتی واگذار می‌شود

گروه اقتصادی الف،   3980706137

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: قرار است برای عبور از بحران، سهام شرکت هپکو به شرکت‌های دولتی مثل ایدرو و یا کنسرسیوم معدنی واگذار شود، هم‌اکنون نیز قرارداد سهام‌دار آن نیز فسخ شده است.

سهام هپکو به شرکت‌های دولتی واگذار می‌شود

به گزارش فارس، بهروز اکرمی ظهر امروز در نشستی با اشاره به اعتراضات کارگری در استان اظهار کرد: موضوعات اقتصادی در دو بخش تقسیم می‌شوند، نخست موضوعات ریشه‌ای و دوم موضوعات ظاهری که همه آن را می‌بینند.

وی افزود: یکی از مشکلات کنونی در اقتصاد ریشه‌ای مسائل مربوط به تحریم است که به گفته خود دشمنان بی‌سابقه‌ترین، هوشمندانه‌ترین و گسترده‌ترین تحریم تاریخ است، این شرایط حتماً بر مسائل اقتصادی تأثیر می‌گذارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: هرچند خود خصوصی‌سازی نیز دچار مشکلاتی بوده و هیچ‌کس منکر آن نیست، اما توجه به اصل اهلیت و صلاحیت خریداران سهام شرکت‌ها یکی از موارد بسیار مهمی است که در واگذاری‌ها رعایت نشده است.

اکرمی بیان کرد: در هپکو نیز این مسئله وجود دارد که خریداران سهام آن اهلیت نداشته‌اند، همه بنگاه‌های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی از یک مشکلی که کمتر به آن پرداخته شده رنج می‌برند، این بنگاه‌ها ساختار دولتی داشته و بر اساس ساختار دولتی شکل گرفته‌اند بر همین اساس گاها در آنها مازاد نیرو مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بنگاه‌های اقتصادی با ساختار دولتی بهره‌وری بسیار پایین بوده و در کنار آن هزینه‌های تولید بسیار بالا است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی ادامه داد: ساختار دولتی در کنار بهره‌وری پایین و هزینه‌های تولید بالا در کنار هم در واحدهای واگذار شده مشکلاتی ایجاد کرده‌اند.

اکرمی افزود: زمانی که این واحدها دولتی بودند در صورت زیان‌ده بودن با تزریق اعتبار مشکل آن برطرف می‌شد تا چه زمانی می‌توان یک بیمار را با مسکن آرام کرد، راهکار برطرف کردن واحدهای این‌چنینی بازگشت مجدد به دولت نیست.

وی تصریح کرد: راهکار برون‌رفت از بحران کنونی در شرکتی مثل هپکو اصلاح ساختار، اهلیت خریدار و کاهش هزینه‌های تولید است، باید به جای بازگشت هپکو به دولت بیماری آن درمان شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی بیان کرد: بر همین اساس قرار است برای عبور از بحران، سهام شرکت هپکو به شرکت‌های دولتی مثل ایدرو یا کنسرسیوم معدنی واگذار شود، هم‌اکنون نیز قرارداد سهام‌دار آن نیز فسخ شده است.

اکرمی با اشاره به طولانی شدن واگذار سهام شرکت آذر‌آب به مپنا نیز گفت: واگذاری‌ها زمان‌بر بوده و باید مراحل مختلف آن مثل جمع‌آوری اسناد مالی انجام شود، در بحث آذر‌آب نمایندگان 3 ضلع، نماینده کارگران، نمایندگان استان و نمایندگان شرکت مپنا در حال مذاکره هستند.

وی با اشاره به اختلاف نظرات موجود در شرکت آلومینیوم‌سازی اراک نیز گفت: آلومینیوم اراک مشکل خاصی ندارد، ممکن است اختلاف‌نظر بین کارگران و مدیریت وجود داشته باشد اما مشکلی در تولید، تأمین مواد اولیه و پرداخت حقوق در این شرکت وجود ندارد.