در گفتگو با الف مطرح شد ظهره‌وند: اروپایی‌ها به دنبال اعمال مکانیسم ماشه علیه ایران هستند

گروه سیاسی الف،   3980706120 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسایل سیاست خارجی می‌گوید اروپایی‌ها می‌خواهند روی سیستم ماشه مانور دهند و فرار رو به جلو را در پیش بگیرند. آن‌ها با تهدید قصد دارند مقابل گام چهارم ایران بایستند و فشار جدیدی علیه ایران وارد کنند تا این موضوع موجب گرفتن امتیازهای جدیدی از ایران شود.

ظهره‌وند: اروپایی‌ها به دنبال اعمال مکانیسم ماشه علیه ایران هستند

به گزارش الف، روزنامه گاردین چند روز پیش نوشت: اتحادیه اروپا با ارسال پیامی خصوصی به تهران هشدار داده اگر تهران تهدیدش به دور شدن بیشتر از برجام را اجرایی کند، این اتحادیه چاره‌ای جز خروج از برجام در ماه نوامبر (همزمان با گام چهارم برجامی ایران) نخواهد داشت.

تهدید اتحادیه اروپا به خروج از برجام در حالی صورت می‌گیرد که شرکای اروپایی این توافق پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده‌های خود برای بهره‌مند ساختن ایران از مزایای اقتصادی آن عمل نکرده‌اند.ایران تاکنون، در سه مرحله، تعهدات خود ذیلِ برجام را کاهش داده و قرار است گام چهارم، در صورت تداوم بدعهدی اروپایی‌ها، در اواسط آبان برداشته شود.

این در حالی است که رویترز گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران را تائید کرده است.

 تهدید اتحادیه اروپا با واکنش‌های زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف در مورد تصمیم اتحادیه مبنی بر خروج از برجام اظهار داشت: این موضع اروپا در گذشته هم بود. چراکه اروپا با شانه خالی کردن از انجام تعهداتش در برجام، عملا از برجام خارج شده بود و اعلام چنین موضعی از سوی اروپا نه تنها مسوولیت‌های اروپا را کم نمی‌کند بلکه بیشتر هم خواهد کرد. اروپایی‌ها با این اقدام در کنار ترامپ قرار گرفته و شرایط را برای خود سخت‌تر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اروپا با تهدید به این موضوع، قصد دارد تا مقابل گام چهارم ایران بایستد و فشار جدیدی علیه ایران را وارد کند تا این موضوع موجب شود که پیامدهای جدیدی علیه ایران به وجود بیاید. اروپایی‌ها با این اقدامات همچنان بر همان سیستم ماشه مانور می‌دهند و فرار رو به جلو را در پیش گرفته اند.طبق مکانیسم ماشه، در صورتی که اروپایی‌ها ادعا کنند که ایران از توافق هسته‌ای خارج شده است و یا آن نقض کرده است، ممکن است با درخواستِ سه کشور اروپایی، پرونده ایران مجددا به شورای امنیت برود و کلیه تحریم‌های شورای امنیتت سازمان ملل مجددا علیه تهران اعمال شود.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی به اقدامات ایران در چارچوب برجام اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران، گام‌های خود را نه بر حسب خروج از برجام بلکه به منظور متوازن کردن برجام برداشته و همواره به تعهدات خود عمل کرده است تا طرف مقابل را وادار به اجرای برجام کند. موضوعی که وجود دارد این است که آقایان در تصویب برجام و اجرای آن شتابزدگی به خرج داده و تعهدات خود را یک طرفه انجام دادند، اگر از روز نخست اجرا، گام‌های خود را متوازن با اروپا برمیداشتند هم اکنون شاهد چنین مشکلاتی نبودیم.

وی با بیان اینکه آیا اتحاد اروپا از برجام خارج می‌شود، گفت: بیرون آمدن اروپا از برجام بستگی به شرایط بین‌المللی دارد و اینکه ایران می خواهد در نهایت چه تصمیمی در مورد برجام بگیرد. نکته اصلی که وجود دارد این است که ایران باید مسئله امید داشتن به لغو تحریم‌ها را از دستور کار خارج کند و اینکه تحریم‌ها برای ایران اصلا ارزشی ندارد و همانطور که بارها گفتیم باید به قدرت و اتکای داخلی خود بتواند تحریم‌ها را دور بزند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا تاکید کرد: اروپا به نقش ایران در موقعیت منطقه‌ای نیاز دارد لذا هر اقدام و وقت‌کشی در اجرای تعهداتشان در برجام به ضرر آنها تمام خواهد شد. اروپایی‌ها چه در برجام بمانند و چه نمانند این سندی آشکار از بدعهدی و ناتوانی آنها در عرصه بین‌المللی است. آنها همواره به دنبال این هستند تا مسوولیت شکست برجام را متوجه ما کنند.

وی به نقش چین و روسیه در این زمینه اشاره کرد و گفت: نقش چین و روسیه نیز در این مورد بسیار مهم است، روس‌ها و چینی ها هم با مشکلات تحریم روبرو هستند اما نسبت به تحریم‌های غرب بی اعتنا بوده و به قدرت داخلی خود اتکاء کرده‌اند، لذا ما هم باید همانند روسیه و چین در این زمینه عمل کنیم. متاسفانه جریان اصلاحات کشور را شش سال معطل رفع تحریم‌ها کردند و به انتظار غربی‌ها نشسته تا برای ایران کاری بکنند، اما همچنان مشاهده میکنیم که به هیچ نتیجه ای در این زمینه نرسیده‌ایم.

ظهره‌وند تاکید کرد: مشکل ما اروپا و غرب نیست، مشکل ما جریان داخلی است که تمام مشکلات کشور را به غرب گره زده است.