"ربات میکروسکوپی" با قابلیت حرکت در رگ‌های مغزی ابداع شد

گروه سلامت الف،   3980704017 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دانشمندان، نوعی نخ‌های رباتیکی ساختند که می‌تواند در مسیرهای باریک و پیچیده مانند عروق مغز حرکت کند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ دانشمندان دانشگاه "MIT" آمریکا، نخ‌های رباتیکی ساختند که برای پاک کردن لخته‌های خونی وارد مغز می‌شود و از سکته‌ مغزی جلوگیری می‌کند. 

پایگاه علمی "wiley" در گزارشی توضیح می‌دهد که  این ربات رشته‌ای با قابلیت هدایت مغناطیسی می‌تواند فعالانه در مسیرهای باریک و پیچیده مانند عروق مغز حرکت کند؛ این نخ بسیار منعطف است و قادر است تا به شکل اولیه خود بازگردد. 

"Xuanhe Zhao"  استادیار دانشگاه مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و محیط زیست در MIT می‌گوید: «اگر بتوان سکته حاد را در 90 دقیقه اول یا پیش از آن درمان کرد، میزان بقای بیماران می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد؛ به علاوه اگر بتوانیم دستگاهی طراحی کنیم که در این ساعت طلایی، انسداد رگ‌ها را به حالت طبیعی برگرداند، می‌توانیم از آسیب دائمی مغز جلوگیری کنیم و این امید ما است.»

در حال حاضر پزشکان برای پاک کردن لخته‌های خونی در مغز، از عمل "اندوواسکولار" استفاده می‌کنند؛ در این عمل جراح با وارد کردن سیمی نازک از پایین کشاله‌های ران از طریق شریان اصلی بیمار، اقدام به جراحی می‌کند؛  جراح با هدایت یک فلوروسکوپ، به طور همزمان از رگ‌های خونی با اشعه X تصویربرداری میکند و به صورت دستی سیم را به داخل رگ آسیب دیده مغز میچرخاند!

"فلوروسکوپی" نوعی تصویربرداری پزشکی و از دسته رادیولوژی است که با تابیدن اشعه ایکس، روی مانیتور تصاویری را نمایش می‌دهد.

در آینده، این فناوری ممکن است با فناوری‌های موجود در اندوواسکولار موجود همراه شود و به پزشکان این امکان را بدهد که از راه دور، ربات را از طریق رگ‌های مغزی بیمار هدایت کنند؛ این امکان موجب تسریع در درمان انسداد‌ها و ضایعات می‌شود؛ مانند مواردی که در سکته مغزی رخ می دهد.