رئیس سابق بانک مرکزی: تصمیم‌گیران دلار ۴۲۰۰ باید محاکمه شوند/ ۲۰ فروردین۹۷ شب شوم اقتصاد ایران بود

گروه اقتصادی الف،   3980703143 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: ۲۰ فروردین ۹۷ شب شوم اقتصاد ایران بود. اگر آقایان عراقچی و سیف محاکمه می‌شوند، بقیه تصمیم گیران دلار ۴۲۰۰ هم باید محاکمه شوند و پاسخگوی مردم و تاریخ باشند.

رئیس سابق بانک مرکزی: تصمیم‌گیران دلار ۴۲۰۰ باید محاکمه شوند/ ۲۰ فروردین۹۷ شب شوم اقتصاد ایران بود

به گزارش فارس، طهماسب مظاهری؛ رئیس کل سابق بانک مرکزی، در مراسم رونمایی از مستند ۴۲۰۰ ، در مجمع کارآفرینان ایران گفت: هیچ ایرانی نمی‌تواند بلاهایی که پس از شب شوم فروردین۹۷ بر اقتصاد ایران رفت را بیاد بیاورد و تاسف نخورد.

مظاهری در تحلیل ماجرای ۴۲۰۰ ادامه داد: بیشترین خسارتی که این اشتباه به کشور ما زد، این بود که میدان را برای تولید و نوآوری تنگ کرد و استعدادهای ناب این سرزمین را بسوی رانت‌خواری هدایت کرد.

محمدرضا دیانی، رییس مجمع کارآفرینان ایران نیز در این مراسم، بانک‌های خصوصی و قانون شکن را به انبار باروت اقتصاد ایران تشبیه کرد و از تیم تولید مستند۴۲۰۰ خواست، در ادامه کار، به بانک بپردازند.

دیانی افزود: این مستند نشان داد دولتمردان ما در دوره‌های مختلف، از تجربیات هم استفاده نمی‌کنند و انتقال دانش و تجربه کاری را مدیریت دولت‌ها باید جدی بگیرند تا این دانش و تجربیات ثبت شود و از تجربیات دولت‌ها به دولت بعد استفاده شود.

مستند ۴۲۰۰؛ سیر تحولاتی را روایت می‌کند که منجر به جهش ارزی سال ۹۷ شده و سیر این تحولات را که از ابتدای تابستان ۹۶ شروع می‌شود و در آن فرایند و آثار دستکاری نرخ سود بانکی در مرداد ۹۶، پیش فروش ۷ میلیون سکه طلا در زمستان آن سال و همزمانی آنها با جنگ روانی ترامپ برای خروج از برجام را به تصویر کشیده است. 

سید امیر سیاح، نویسنده و کارگردان مستند ۴۲۰۰ هدف از تهیه این مستند را ثبت تحولات سال ۹۶ و ۹۷ در تاریخ و پیشگیری از تکرار اشتباهات اقتصادی ذکر و تاکید کرد: این مستند با ابتکار شخصی تولید شده و ساخت آن به سفارش هیچ نهاد و یا سازمان فرهنگی یا نظامی یا رسانه‌ای یا امثال آن نبوده است.