نظر الله‌کرم درباره آزادی‌های اجتماعی/ آیت‌الله جنتی: مدیران جوان و انقلابی جایگزین مدیران کنونی شوند/ تذکر نماینده تهران به رئیس‌جمهور درباره پرونده مازیار ابراهیمی

گروه سیاسی الف،   3980702169 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نظر الله‌کرم درباره آزادی‌های اجتماعی/ آیت‌الله جنتی: مدیران جوان و انقلابی جایگزین مدیران کنونی شوند/ تذکر نماینده تهران به رئیس‌جمهور درباره پرونده مازیار ابراهیمی

حمله لاریجانی به منتقدان مجلس

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس گفت: فحش و توهین به مجلس به عنوان مهمترین رکن مردم سالاری نظام آیا جز خواسته آمریکا و اسرائیل است؟ کسانی که این روش را برگزیده اند، دقیقا مخالفت صریح با نظریه امام راحل و مقام معظم رهبری کرده اند که مجلس را در رأس امور دانستند.

وی اظهارداشت: نگویید که ما انتقاد کردیم، چرا که این عبارات شما انتقاد از باب امر به معروف و نهی از منکر نبود، بلکه فحش و توهین بود. آیا در تاریخ انقلاب اسلامی هیچ سابقه ای برای چنین حرف هایی از جانب امام (ره) و رهبری بوده است؟ آیا در سنت اسلامی بزرگان دینی ما در مقام امر به معروف و نهی از منکر این روش ها را مذموم نمی دانستند؟

بیشتر بخوانید:

لاریجانی: فحش به مجلس جز خواسته اسرائیل است؟/ این چه وضعی است که به نمایندگان اتهامات دروغ می‌زنند

***

آیت‌الله جنتی: مدیران جوان و انقلابی جایگزین مدیران کنونی شوند

آیت‌الله احمد جنتی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پولدارها و پولخوارها و غارتگرها در داخل و خارج تلاش می کنند تا مردم مستمند باشند و علیه نظام شورش کنند، تصریح کرد: دشمنان به دنبال این هستند که مردم به نظام آسیب بزنند و به عنوان عاملی در جهت تحقق اهداف دشمن مورد استفاده قرار گیرند، اما امسال سال رونق تولید است و ما باید نیازهای مردم را تامین کنیم ولی جای این سیاست در ایران امروز خالی است.

جنتی تاکید کرد: برخی نمی خواهند این امر تحقق یابد تا جایی که سال گذشته هجده میلیارد دلار به جیب دلالان ریخته شده است و اروپایی‌ها نیز وعده سر خرمن به ما می دهند و کمکی به ما نمی کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اما مردم نباید بی تفاوت باشند و نباید اجازه دهیم که ناامید شوند. مردم باید مطالبه گر باشند؛ چرا که اگر ایستادند و مطالبه گری کردند دیگران مجبور می شوند به حرفشان گوش دهند، هر چند که بی تعارف من به مدیران فعلی هیچ امیدی ندارم. ما برای روزی کار می کنیم که اینها با مدیران جوان و انقلابی جایگزین شوند تا از این خفت و گرفتاری که دچارش شده ایم رها شویم.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله جنتی: پولدارها و غارتگرها تلاش می‌کنند تا مردم علیه نظام شورش کنند/ به مدیران فعلی امیدی ندارم

***

پیش‌بینی صادق زیباکلام از مشارکت مردم در انتخابات

صادق زیباکلام با بیان اینکه چه ۴۰ درصد چه ۷۰ درصد در انتخابات شرکت کنند، هیچ تاثیری بر رابطه‌ی ما با اروپا و آمریکا ندارد، به انصاف نیوز گفت: «اگر مثلا ۷۵ درصد در انتخابات شرکت کنند، آقای ترامپ نمی‌گوید که «ایران را رها کنیم تا هرکاری خواست انجام دهد، حریف اینها نمی‌شویم و مردم به آن‌ها خیلی علاقه دارند.» یا اگر عدد مشارکت در انتخابات خیلی بالا نباشد «اروپا بگوید اینستکس را محدود کنیم»؛ این قضیه هیچ تاثیری بر رابطه‌ی ما با غرب و آمریکا نمی‎گذارد. و اینگونه نیست اگر مشارکت پایین باشد نظام کوتاه بیاید و بیشتر تسلیم آمریکا ‌شویم، کندتر پیش برویم. اگر برعکس این قضیه هم پیش بیاید و تعداد شرکت‌کننده‌ها زیاد باشد؛ نظام نمی‌گوید دیگر قاطع‌تر باید در برابر آمریکا و اروپا ایستاد.

این سخنان زیباکلام در حالی است که فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشارکت مردم در انتخابات را در وضعیت بین‌المللی کشور بسیار موثر دانسته است. عرب‌سرخی با تاکید بر اینکه براساس تجربه‌ هربار که یک انتخابات با مشارکت گسترده‌ی مردم برگزار شده، تهدیدات بیرونی ضعیف شده است، به انصاف نیوز گفت: «حوالی سال ۷۶ پیش از جریانات انتخابات ریاست جمهوری، یک سری اتفاق‌ها افتاد که به تبع آن مشکلاتی با اروپا به وجود آمد.»

عرب سرخی توضیح داد: «در آن سال‌ها مسایلی درباره‌ی اروپا مطرح شد، مثل موضوع دادگاه میکونوس، محکومیت ایران و رفتن سفیر‌ها از ایران و تهدیدات نظامی‌ای که درباره‌ی ایران وجود داشت؛ اما برگزاری انتخابات سال ۷۶ با مشارکت تقریبا ۸۰ درصدی باعث شد که فضای بین‌المللی به طور کلی عوض شود.»

***

دستور رئیسی درباره هفت‌تپه به کجا رسید؟

کامبیز نوروزی در شرق نوشت: 12 روز از خبر دستور آقای رئیسی مبنی بر اینکه «...آرای صادره از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب در برخی از پرونده‌های اخیر... به‌سرعت و تحت نظارت رئیس‌کل دادگستری تهران تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه صورت گیرد» می‌گذرد. البته می‌دانیم که کارهای قضائی آنی نیستند و تشریفاتی در آنها وجود دارد که زمان‌بر است. اما توقع این بود که در همین 12 روز لااقل اخباری که حکایت از شروع به اجرای این دستور باشد، منتشر شود...

در مدتی که گذشته، آیا مشخص شده است چه پرونده‌هایی مورد نظر‌ند که باید طبق دستور صادره به‌سرعت درباره آنها تجدیدنظر شده و به آنها رسیدگی منصفانه شود؟...

بعد از دستور آقای رئیسی، افکار عمومی، فعالان سیاسی و مدنی و برخی مقامات رسمی نسبت به آن واکنش مثبتی داشتند و طبیعی است که منتظر نتایج آن باشند. به نظر می‌رسد این مدت برای ارائه یک گزارش مقدماتی دقیق و مستدل درباره کیفیت کارهایی که برای اجرای دستور شروع شده‌اند، کافی باشد.‌آنچه مهم است و بر اذهان عام و خاص اثر می‌گذارد، نتیجه عملی دستور رئیس قوه قضائیه است»

***

طرح جدید مجلس برای شفافیت

از زمانی که حجت‌الاسلام پناهیان از عدم شفافیت آرا در مجلس انتقاد کرد فشار مضاعفی از جانب افکار عمومی به نمایندگان مجلس وارد شد تا این طرح را تصویب کنند. نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در این مدت مدام بر این موضوع تاکید می‌کردند که مدافعان کنونی شفافیت اهداف سیاسی دارند و چرا به‌دنبال شفافیت در بقیه دستگاه‌ها نیستند. ایشان در راستای همین خط سیاسی و رسانه‌ای طرح جدیدی برای شفافیت در همه دستگاه‌ها آماده کرده‌اند.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما طرحی را با هدف تعمیم شفافیت آرا تدوین کردیم که براساس ماده واحده آن تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرآیند قانون‌گذاری و نهادهای تصمیم‌گیرنده که صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات دارند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزیران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، شوراهای شهر، روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن و همچنین علنی‌سازی مذاکرات در درگاه اینترنتی خود هستند.

به گفته وی طبق تبصره ماده واحده این طرح در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل اجراست.

وکیلی با بیان این‌که این طرح به امضای حدود ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده، اظهار کرد: امضاکنندگان از همه فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.

در این زمینه باید گفت اتفاقا این طرح جدید، بسیار طرح مناسبی است و شفافیت در همه دستگاه‌هایی که نام برده شده ضروری است. امیدواریم فوریت این طرح در مجلس رای بیاورد و به سرنوشت دو طرح قبلی دچار نشود.

***

نظر الله‌کرم درباره توجه به آزادی‌های اجتماعی

حسین الله‌کرم، دبیرکل سابق انصار حزب‌الله به خبرآنلاین گفت: «به هر حال هر دوره‌ای خواست جامعه بر اساس نیاز روز آن خواهد بود. به نظر بنده نیاز آینده جامعه بر مبنای عدالتخواهی است البته نه به معنای برابری بلکه به مفهوم اینکه طبقات پایین‌تر و متوسط بتوانند خود را ارتقا دهند، پیش خواهد رفت. دراین وضعیت آزادیهای اجتماعی نیز به سمت آزادیهای اجتماعی-اسلامی شیفت می کند.براین اساس ما بار دیگر به سمت عدالتخواهی وآزادیهای اسلامی سوق پیدا می‌کنیم لذا آنچه تحت عنوان آزادی‌های اجتمای-لیبرالی مطرح می‌شود به نظر بنده در مقابل عدالت‌اجتماعی جای خود را به آزادیهای اسلامی می دهد.»

***

تذکر نماینده تهران به رئیس‌جمهور درباره پرونده مازیار ابراهیمی

به گزارش ایسنا، غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در تذکری به رییس‌جمهور بیان کرد: بر پایه اصل کرامت انسانی که همواره بر اخلاق و معارف اسلامی تاکید شده و بر اساس اصل 38 قانون اساسی ضروری است در سیستم کشف جرم از متهمان امنیتی و سیاسی تجدیدنظر جدی صورت گیرد.

وی افزود: بر اساس اظهارات وزیر اطلاعات در ابتدای کارشان در وزارتخانه پس از بررسی‌های دقیق اعلام کرد کسانی که به عنوان متهم ترور دانشمندان هسته‌ای به اعتراف واداشته شده بودند، بی گناه بوده و با پیگیری وزیر آزاد شدند؛ لذا ضمن تشکر از ایشان باید پرسید آن بازجو و یا کارشناس چگونه خطا کرده و در این اشتباهات حق الناس چه می شود؟ نقض صریح قانون اساسی و ضربه به اعتماد عمومی چه می‌شود؟

حیدری معتقد است: در خصوص بازداشتی‌های محیط زیست نیز همچنین است، وزارت اطلاعات می گوید که آنها را جاسوس نمی دانیم اما این افراد هنوز آزاد نشده‌اند. تقاضا می کنیم با کمک قوه قضائیه و استمداد از رهبر معظم انقلاب نگذاریم اعتماد عمومی ضربه خورد.