بیانیه کانون تربیت اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش باید پرچمدار حرکت در گام دوم انقلاب اسلامی باشد

گروه فرهنگی الف،   3980702144
  آموزش و پرورش باید پرچمدار حرکت در گام دوم انقلاب اسلامی باشد

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (آیه 164 آل عمران)


مهرماه زنگ مدرسه، مهر و محبت میان معلم و دانش آموز، دانش آموز و کلاس و درس، فرا می سد و بهار جامعه به واسطه شکوفه های مدرسه آغاز می گردد. تا سال تحصیلی 1398-99 اولین سال گام دوم انقلاب اسلامی برای تربیت نیروی انسانی مستعد و کارآمد شروع شود و با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی غیرقابل مقایسه با ثروت های مادی و با نگاه انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی و بینش ایرانی اسلامی راهبری و هدایت شود و با حاکمیت اخلاص، ایثار ، توکل، علم ، ایمان و احسان بر کلیه روابط مدیر، معلم، دانش آموز، خانواده در مدرسه اسلامی گام هایی برای تحقق مرتبه ای از حیات طیبه برداشته شود. بر این اساس کانون تربیت اسلامی در آستانه ی سال تحصیلی جدید نکاتی را یادآور می شود.


1- آموزش و پرورش برای زمینه سازی های فرهنگی، تحقق بیانیه گام دوم و پرورش دانش آموزان از دوره پیش دبستانی تا متوسطه دوم، به توصیه های بخش علم و پژوهش، معنویت و اخلاق ، استقلال و آزادی و عزت ملی و سبک زندگی بیانیه گام دوم شانه های خود را زیربار مسئولیت دهد و لازم است این اقدام با رویکرد تلفیقی و مستقل، در همه دروس بویژه دروس علوم انسانی و برنامه ویژه مدارس (طرح بوم) ، توصیف و تبیین بیانیه گام دوم، مبادرت ورزد و از هرگونه فعالیت تصنعی و نمایشی که مخالف با اهداف بیانیه است پرهیز شود.


2- مطالبات رهبر معظم انقلاب از دولت بویژه سیاست های کلی نظام آموزش و پرورش (10/2/1392) و سند تحول بنیادین قاطعانه پیگیری شود و تقویت منزلت اجتماعی و ترسیم جایگاه مقدس معلمان به عنوان شغل انبیاء ، با استفاده از همه ظرفیت ها بویژه زبان هنر، تربیت دانش آموزانی پیشرو، عدالتخواه، پایبند به ارزش های متعالی، متدین، بلند نظر تعیین کننده ی نقش خود در کاروان عظیم پیشرفت در جامعه مبتنی برالگوهای اسلامی معاصر مانند شهیدان چمران و آوینی، نهادینه کردن هویت ملی در فرصت 12 سال تحصیلی، تعلیم بر اساس علم نافع و علمی که دانش آموز بتواند در زندگی فردی و اجتماعی خود از آن استفاده کند، سرلوحه برنامه ریزی ها قرارگیرد. (بیانات رهبری در دیدار با فرهنگیان 19/2/97)


3- عملکرد حکومت اعم از قوه مجریه، مقننه و قضائیه در معنادار کردن یادگیری دانش آموزان تاثیرگذار است و آموزش ارزش هایی مانند عدالتخواهی، ظلم ستیزی،اعتماد به نفس، ساده زیستی مسئولان، با اشرافی گری برخی حاکمان و رانت خواری بعضی صاحبان قدرت و تکیه بر بیگانگان، آموزش را بی فایده و پوچ می کند همانطوری که اقتدار نظامی علمی کشور، هویت ملی دانش آموزان را مستحکم می کند.


4- تبعیض میان نظام پرداختی آموزش عالی و آموزش و پرورش، موجب درد و رنج فرهنگیان است و از سوی دیگر فرآیند رشد و تعالی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، را با همه تفاوت ها و شایستگی های معلمان و ظرفیت های آنان در توسعه شایستگی های تخصصی- تربیتی متوقف نموده است لذا لازم است نظام خاص پرداختی فرهنگیان مطابق بند 3-7 و سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش تدوین و در بودجه سال 99 به تصویب برسد.


5- تکیه بر تعلیم و تربیت اسلامی همراه با روحیه انقلابی شرط انتخاب مدیران خرد و کلان در آموزش و پرورش است و سپردن مسئولیت به علاقه مندان و سرسپردگان سند خفت بار 2030 ، خیانت به فرهنگ این کشور و آرمانهای انقلابی است و فرهنگیان انقلابی براساس با بیعت با امام این امت حضرت آیه ا... خامنه ای (مدظله العالی) با رویکرد آتش به اختیار در مقابل هرگونه نفوذ فرهنگی غرب و استکبار اقدام مناسب انجام خواهند داد.


6- تامین حد نصاب کمی و کیفی آموزشی تربیتی (عدالت آموزشی) از حقوق دانش آموزان و خانواده ها بر دولت است تا استعداد هیچ دانش آموزی به دلیل فقر و فقد معلم در حد تراز و کلاس و مدرسه ی استاندارد هدر نرود بلکه با آموزش مستمر و هدفمند و کارآمد معلمان، غنی سازی کلاس و مدرسه از مواد و رسانه های آموزشی، تدارک موقعیت های متنوع یادگیری، نشاط بدنی و روحی و علمی را در یک سال تحصیلی فراهم نماید تا شاهد ارتقای رتبه علمی دانش آموزان ایرانی در ارزشیابی های جهانی باشیم و وضعیت اسفبار فعلی تغییر یابد.


7- مدرسه زندگی و زندگی مدرسه ای با توسعه و ارتقای پرورشی در عرصه ورزشی، هنری، بهداشتی، اردوهای علمی تفریحی زیارتی، راهیان نور، کارآفرینی، تعامل مدرسه با جامعه پیرامونی، به عنوان محور پیشرفت و گسترش تشکل های دانش آموزی بویژه بسیج برای تقویت روحیه حماسی و بزرگداشت فعالیت های ایرانی اسلامی انقلابی تحقق خواهدیافت.


امید است با چرخش از مدیریت تک بعدی یعنی آموزش همراه با شبکه تجاری موسسات کمک آموزشی ، مدرسه به نهادی فرهنگی اجتماعی با رویکرد متوازن به ساحت های ششگانه تربیتی تحول یابد و شاهد پرچمداری آموزش و پرورش در حرکت گام دوم انقلاب اسلامی باشیم.