ادعای وزیر خارجه انگلیس درباره نقش ایران در حمله آرامکو

گروه جهان الف،   3980701093

وزیر امور خارجه انگلیس در اتهام‌زنی به ایران درباره دست داشتن در حمله رخ داده به آرامکو، ادعای نخست‌وزیر انگلیس را تکرار کرد.

به گزارش ایسنا، دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در پیامی توییتری مدعی شد: انگلیس بر این عقیده است که به احتمال زیاد، ایران مسئول حمله متجاوزانه و غیرقانونی به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی بوده است. ما با شرکای بین‌المللی‌مان در زمینه یک پاسخ دیپلماتیک و برای ثبات منطقه همکاری خواهیم کرد. مذاکرات در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل قدم بعدی هستند.

گفتنی است ادعای وزیر امور خارجه انگلیس در پی این مطرح می‌شود که شنبه گذشته انصارالله یمن حمله گسترده‌ای را علیه تاسیسات نفتی آرامکو واقع در شرقی‌ترین نقطه عربستان انجام دادند که در نتیجه آن تولید نیمی از نفت این کشور متوقف شده است. این گروه  پس از انجام این عملیات پهپادی به‌طور رسمی و صریح مسئولیت حمله را بر عهده گرفتند. با این حال، مقامات آمریکایی و سعودی تلاش می‌کنند با طرح ادعاهایی بی‌اساس ایران را برای این حمله مقصر جلوه دهند.

علاوه بر این ، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز ادعای دست داشتن ایران در حمله به مجموعه پالایشگاهی آرامکو در عربستان سعودی را مطرح کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعای دست داشتن ایران در این حمله با تاکید بر اینکه ایران هیچ نقشی در حمله به آرامکو نداشته است، خاطر نشان کرد که ایران احتمالا نتیجه تحقیقات سازمان ملل را در این زمینه نخواهد پذیرفت.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که کارشناسان برای بررسی درباره این حمله راهی عربستان شده‌اند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این باره گفت: سازمان ملل ما را در جریان قرار نداده است. سازمان ملل با ما مشورت نکرده است. ما نمی‌دانیم که بر چه اساسی قرار است این کار انجام شود اما ما اطمینان داریم که اگر سازمان ملل تحقیقاتی عادلانه و درست انجام دهد، به این نتیجه خواهد رسید که حمله توسط ایران صورت نگرفته است.