بهترین تغذیه‌ برای دانش‌آموزان چیست؟

گروه سلامت الف،   3980631091

یک کارشناس تغذیه تاکید کرد: لقمه های خانگی که مادران برای فرزندان خود مهیا می کنند بهترین نوع تغذیه دانش آموزان است.

بهترین تغذیه‌ برای دانش‌آموزان چیست؟

شرمین محرابی در گفت و گو با ایسنا، به مصوبات وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: مطابق دستورالعمل های صادره تمام لقمه‌های خانگی که توسط والدین تهیه می شود در ردیف اغذیه سالم قرار دارد.

وی بابیان چند نمونه ساده از اغذیه های سالم تصریح کرد: نان و پنیر، نان و پنیر و گردو یا سبزی، لقمه‌هایی نظیر کوکو و کتلت ها، میوه ها، خشکبارها، مغزها مانند گردو، فندق و بادام، برگه های میوه، انواع شیر چه به صورت خالص چه به شکل طعم دار نظیر شیرکاکائو در ردیف تغذیه های سالمی است که عموما توسط والدین و بخصوص مادران در کیف مدرسه فرزندان محصل قرار می گیرد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت تنکابن بااشاره به اینکه تغذیه های بیرونی و خریداری شده به هیچ عنوان از سوی کارشناسان توصیه نمی شود، خاطرنشان کرد: مدارس مکان استفاده از تغذیه سالم بوده و رویکرد وزارت بهداشت بر این اساس است که خوردن غذاهای سالم در مدارس به دانش آموزان آموخته شود.

محرابی به توزیع شیر خوراکی مدارس در سنوات گذشته اشاره کرد و با مناسب توصیف کردن چنین روش‌هایی، افزود: متاسفانه به علت کاهش بودجه آموزش و پرورش در سال های اخیر سهمیه شیر مدارس قطع شد که در حد بضاعت آن زمان، رویکرد خوبی در قالب تغذیه سالم بوده است.

وی اظهار کرد: اگر بودجه غذایی مجددا تامین اعتبار شود، شیر و کیک های غنی شده ساده و کم شیرین پیشنهادی است که قابلیت اجرا دارد.

این کارشناس تغذیه بابیان وظایف والدین در الگوی غذایی فرزندان یادآور شد: اولین نقش در شکل گیری الگوی تغذیه اطفال را پدر و مادر عهده دار هستند و کودکان اولین تاثیرپذیری در عادات غذایی را از والدین خود می آموزند.

محرابی بااشاره به اینکه والدین با تغذیه صحیح و سالم در منزل و همچنین انتخاب مناسب در خریدهای غذایی خود می توانند بهترین سرمشق برای کودکان باشند، تاکید کرد: پدر و مادر در گام اول و سپس مدارس، صدا و سیما و تبلیغات مفید در گام دوم می توانند در تعریف درست عادت غذایی کودک نقش اساسی ایفا کنند.

وی در مورد مصرف وعده صبحانه توصیه کرد: والدین بهتر است فرزندان خود را ۴۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از حرکت به سمت مدرسه از خواب بیدار کرده و پس از نرمش و ایجاد تحرک با دادن نوشیدنی گرم مانند چای یا سرد مانند آب میوه، اشتهای آنان را تحریک کنند.

این کارشناس تغذیه با تاکید بسیار بر لزوم مصرف وعده صبحانه برای دانش آموزان در هنگامه تحصیل خاطرنشان کرد: فرستادن فرزندان به کلاس درس بدون صرف این وعده غذایی به هیچ وجه توصیه نمی شود و فرزندان باید حداقل ۲ یا ۳ لقمه به عنوان صبحانه میل کنند، مضاف بر اینکه برای زنگ اول نیز لقمه خانگی به همراه داشته باشند.