مجازات کودک‌ربایی چیست؟

گروه اجتماعی الف،   3980631024

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «خلاء قانونی برای مجازات جرم آدم‌ربایی وجود ندارد»، گفت: مجازات آدم‌ربایی حبس سه تا پنج سال است که بازدارندگی لازم را دارد.

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به وقوع چند مورد کودک‌ربایی در روزها و ماه‌های اخیر گفت: خلاء قانونی برای جرم آدم ربایی وجود ندارد طبق قانون مجرم به ۳ تا ۵ سال حبس محکوم می‌شود که اختیار میزان حبس برعهده قاضی است. مطمئنا در مواردی همچون کودک‌ربایی حداکثر ۱۵ سال حبس در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت که اگر مجرم علاوه بر آدم‌ربایی جرائم دیگری را در خلال آن مرتکب شده باشد مطمئنا به جرمش اضافه می‌شود. اینها نشان می‌دهد که قانون به قدر کافی بازدارندگی را دارد و در صورت برخورد مناسب و اجرای درست آن مشکل قانونی وجود ندارد، لذا برای بررسی پدیده آدم‌ربایی و کودک‌ربایی باید به حوزه پیشگیری و اجتماعی ورود کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: معمولا مجرمان آگاهی از مجازات‌شان ندارند و اساسا تصور نمی‌کنند در چنگال قانون گرفتار شوند قطعا اگر آگاهی بخشی و پیشگیری صورت گیرد میزان جرائم هم کم خواهد شد.

کمالی‌پور در پایان در مورد ورود کمیسیون قضایی و حقوقی به موضوع کودک‌ربایی گفت: کمیسیون می‌تواند ضمن بررسی میزان آدم‌ربایی در کشور و میزان میانگین مجازات در نظر گرفته شده در آن ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و نحوه اقدامات انجام شده از بعد اجتماعی و پیشگیری‌های لازم را رسیدگی کند.