فرانسه هم لباس‌شخصی، خودسوزی، بگیر-ببند و کنترل اینترنت دارد

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3980631012 ۹۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
فرانسه هم لباس‌شخصی، خودسوزی، بگیر-ببند و کنترل اینترنت دارد

علي‌رغم نابساماني‌هاي انكارناپذير اقتصاد ايران، اخبار جهان پر از نكاتي است كه جنجالي ترين خبر داخلي ايران در مقابل آنها پيش پا افتاده محسوب مي‌شود.

ژان لوك ملانشن، سياستمدار مشهور فرانسوي، موسس حزب فرانسه تسليم ناپذير، به جرم دعوت به برگزاري تظاهرات غير قانوني محاكمه مي‌شود. چند روز پيش دو نوجوان فرانسوي به اتهام پايين كشيدن تصوير امانوئل مكرون از ديوار يك اداره دولتي شهر ليون محاكمه شدند و رسانه‌هايي نوشتند كه علي‌رغم محكوم نشدنشان، كارشان قبيح است چون هر چه باشد، مكرون نماد حكومت فرانسه محسوب مي‌شود.

خود مكرون در اظهاراتي ضد مهاجرت، موضع راست افراطي را گرفت و ادعا كرد كه نبايد حزب ما ژست بورژوا بگيرد! با اين حال جليقه زردها از اصلاحات دولت راضي نشده‌اند و هنوز هر هفته در خيابان هستند. بگذريم از دور جديد اعتراضات وكلا و كارگران و ... در هفته گذشته، فرانسه در ساعاتي يكي از طويل‌ترين گره‌هاي ترافيكي تاريخ خود را تجربه كرد اما رسانه‌هاي معتبر سعي نكردند آن را پيروزي اشوبگران تصوير كنند و روغن بر آتش بريزند. در مقايسه اگر فقط تعداد حضور جليقه زردها در خيابان را در برابر تعداد همه تظاهرات‌هاي جنبش سبز قرار دهيم، از شدت اغراق طي تصويرسازي هاي رايج از ايران، به خنده مي‌افتيم. فرانسوي‌ها هم نيروهاي لباس شخصي دارند و حتي ارتششان مسلحانه در خيابان‌ها از نظم و نظام كشور پشتيباني مي‌كند.

در گوشه گوشه جهان بسياري روساي جمهور و نخست وزيران يا ديگر مقامات ارشد سابق، در زندان هستند. در روزهاي اخير، بازجويي و تحقيق از رئيس مجمع ملي فرانسه (مجلس) به اتهام فساد، آغاز شد. غير عادي نيست كه هر از چندي، يكي از مقامات خوش نام فرانسوي هم به جرم فساد به زندان بيفتد كه اخرين خبر درباره محكوميت شهرداري بود كه بيش از سي سال شهرداري كرد و جوايز پر شمار تحسين شهردار نمونه فرانسه را هم برده بود. زن همين شهردار اقدام به خودكشي كرد، همزمان با خبر خودكشي يك دختر در ايران. هيچ كس آنجا نگفت اين خودكشي واكنش به ظلم دستگاه قضا است، اما بسياري گفتند كه خيلي احمق است.

اينها فقط چند خبر تازه هستند كه مرتبط با شايعات ضد ايراني به نظر مي‌رسند و شرح آنها را مي‌توان در آرشيو روزهاي اخير رسانه‌هاي فرانسوي با جستجويي ساده پيدا كرد. (در صورت نياز از مترجم گوگل كمك بگيريد) بگذريم از اخبار پر تيراژ ديگري مثل بگير و ببندهاي تركيه، اعتراضات چين، حكومت نظامي در هند، مديريت حوادث داخلي امريكا و يا حتي بحث پيدا شدن گيره فلزي در قرص شياف كودكان در سوئد كه اگر در ايران بود، كولي‌ها هم از هياهو و عربده كشي وطن ستيزان شگفت زده مي‌شدند.

در شبكه هاي فضاي مجازي ايران، مطالب بي‌ارزش و غير واقعي و حتي ضد مدنيت زيادي از سوي كاربراني ناشناس يا مسئوليت گريز منتشر مي‌شود كه برخي را فريب مي‌دهد و دچار خود كم بيني مي‌كند. حفاظت از آرامش و امنيت رواني شهروندان هم از وظايف هر حكومتي است اما شبكه‌هاي مجازي در پناه ممانعت غرب از توسعه نظارت تهران، تبديل به ميداني شده اند كه تنها بايد به حياي گربه در آنها اميدوار بود. تحمل اين همه خبر جعلي و بي‌شرمي و فضاسازي و تهديد در فضاي مجازي، براي هيچ دولتي در جهان حتي قابل تصور هم نيست. مثلا اخبار وضع قوانين سفت و سخت درباره فعاليت اينترنتي شهروندان در اروپا و امريكا را خود شما در گوگل جستجو كنيد.

با وجود تهديداتي كه با سو استفاده از اينترنت متوجه آرامش ايرانيان مي‌شود، تسهيل دسترسي به اطلاعات موثق و امكان استفاده از جستجوي اينترنتي، ابزارهاي كارآمدي براي محك زدن عيار شخصيت و صداقت ايران ستيزان و مدعيان ديگر به دست داده اند.