حذف محدوده جغرافیایی برای ثبت نام در مدارس/ اعمال رتبه‌بندی فرهنگیان از مهر ماه

گروه اجتماعی الف،   3980631007

حاجی میرزایی گفت: در نظر داریم شرایطی فراهم شود تا دانش‌آموزان بدون جبر جغرافیایی در مدرسه‌ مورد علاقه خود نام‌نویسی کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی نگاه یک درباره وضعیت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: بیش از ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید داریم و امسال ۱/۷ درصد رشد ثبت‌نام در اول ابتدایی و ۲ درصد در تمام پایه ابتدایی وجود دارد.او ادامه داد: ۸۶/۴ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی هستند و ۴۸۰ هزار نفر را اتباع بیگانه شامل می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۵۷۰ هزار کلاس در ۱۱۰ واحد آموزشی تحصیل خوهند کرد، اظهار کرد: ۴۵ درصد مدارس کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند و برای پوشش حداکثری دانش‌آموزان نهایت تلاش را داریم.

حاجی میرزایی بیان کرد: در سیاست سند تحول بنیادین به سمت مدارس متوسط و بزرگ پیش می‌رویم، دسترسی به معلمان و آزمایشگاه‌ها باید مورد توجه باشد، همچنین از خیرین مدرسه‌ساز خواستاریم به سمت ساخت مدارس بزرگ و متوسط بروند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه بیش از ۱۴۰ هزار جلد کتاب درسی توزیع شده است، گفت: ۳۲ میلیارد تومان برای توزیع کتاب رایگان در سیستان و بلوچستان و مناطق محروم در نظر گرفته شده است، همچنین برای چاپ و توزیع کتاب درسی در سراسر کشور ۷۰ درصد یارانه در نظر گرفتیم.
او درباره ثبت‌نام در مدارس با توجه به محدوده جغرافیایی گفت: در نظر داریم شرایط به گونه‌ای باشد تا دانش‌آموزان خودشان بدون جبر جغرافیایی، در مدرسه‌ای مورد علاقه نام‌نویسی کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای جلوگیری از تخلفات احتمالی، بازدیدهای میدانی داریم و تاکنون ۲۸ هزار تخلف ثبت شده است، ۱۱۰ هزار واحد آموزشی داریم که سعی می‌کنیم تخلفات در این تعداد مدارس به حداقل کاهش یابد.

حاجی میرزایی درباره انتفال مفاهیم سند تحول گفت: قصد داریم محتوای سند به عنوان یک گفتمان در جامعه محقق شود، برای استقرار این نظام نیازمند درک مشترکی از مفاهیم هستیم بنابراین باید برای اجرای سند، گفتگوهایی در نظام تعلیم و تربیت و سطح جامعه ترتیب دهیم.

او افزود: این اهداف، دانش‌آموز را برای زندگی مستقل و شرافتمند تربیت می‌کند و بنا دارد نسل آتی مهارت‌های لازم برای زندگی کردن و تصمیم گرفتن داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی از مشکلات فعلی ناشی از ضعف مهارت‌ها در نسل فعلی است، تصریح کرد: در کنار دانش باید مهارت‌ها هم توسعه یابد.

حاجی میرزایی با تاکید بر تغییر مدیریت در آموزش و پرورش گفت: اجرای سند تحول بنیادین مرد تحول می‌خوادهد، گفت: باید در زیرنظام تامین منابع انسانی به ساماندهی مناسب برسیم و افزایش دانش و مهارت معلمان مدنظر است.

او با بیان اینکه اکنون کنکور فقط حافظه را می‌سنجد، گفت: کنکور در شرایط کنونی، نظام آموزشی ما را گروگان گرفته است و تمام مفاهیم تعلیم و تربیت درگیر کنکور است اما باید به گونه‌ای دیگر این کنکور ترتیب داده شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه درسی ملی گفت: باید تغییراتی در این موضوع هم داشته باشیم و به طور کلی برای اجرای هر زیرنظام مسئولی در نظر می‌گیرم تا این اهداف را دنبال کنیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: دانش‌آموزان در پایان دوره تحصیل عمومی باید حداقل مهارت‌ها در ساحت‌های شش‌گانه را داشته باشند البته باید پیشران‌ها در این مسیر را بیایم که معلم یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست.

او با اشاره به اینکه فاصله ما با سند تحول بنیادین بسیار است، گفت: سعی داریم تا ۱۴۹۴ توفیقات خوبی در زمینه علمی خواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش درباره معوقات فرهنگیان گفت: بودجه آموزش و پرورش از مشکل ساختاری رنج می‌برد و از سال‌های گذشته ادامه داشته است، امسال ۱۰۸ هزار کمبود معلم در آموزش و پرورش داشتیم.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مطالبه فرهنگیان پرداخت خواهد شد، بیان کرد: به زودی سعی بر حل مشکلات فرهنگیان داریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره معیشت معلمان اظهار کرد: با وجود تحقیق اعتبار نسبتاً مناسب همچنان مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آن رتبه‌بندی فرهنگیان در دستور کار است، سازمان برنامه و بودجه ۲ هزار میلیارد تومان در نیمه دوم سال تحصیلی برای اجرای طرح در نظر رفته است و اعمال آن از مهر خواهد بود، همچنین برای بیمه معلمان سازوکارهای جدیدی به منظور تسهیل شرایط آنها در نظر گرفته شده است.

حاجی میرزایی درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته بیان کرد: بازنشستگان خوشبختانه تا پایان شهریور ۵۰ درصد مطالبات را دریافت کردند و مابقی آن هم پرداخت خواهد شد.

حاجی میرزایی بیان کرد: معلمان باید همه استانداردهای لازم را داشته باشند، گفت: مدارس ما باید به سمت مدارس بزرگ و متوسط پیش رود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حذف تمام مدارس خشتی و گلی تا آبان ماه گفت: برای ساماندهی سیستم گرمایشی، از بخاری گازی یا سیستم‌های گرمایشی استاندارد استفاده می‌کنیم.

حاجی میرزایی درباره ساماندهی کمک‌های مردمی به مدارس اظهار کرد: در مدارس دولتی کسی حق اجبار دریافت وجه ندارد و به طور جدی مراقبت می‌کنیم، اما از طرف دیگر مدرسه خانه دوم فرزندان است، والدین گاهی به طور اختیاری مشارکتی در مدارس داشته باشند و ارتباط خود را با مدرسه افزایش دهند.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان پرداخت معوقات فرهنگیان گفت: بخشی از معوقات بعد از پرداخت حقوق واریز می‌شود.