احتمال باهنر از رئیس جمهور شدن یک شومن/ مخالفت دوباره علی مطهری با شفافیت آرای نمایندگان/ تحلیل ربیعی از خودسوزی سحر خدایاری

گروه سیاسی الف،   3980630129 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

احتمال باهنر از رئیس جمهور شدن یک شومن/ مخالفت دوباره علی مطهری با شفافیت آرای نمایندگان/ تحلیل ربیعی از خودسوزی سحر خدایاری

باهنر: ممکن است یک شومن رئیس‌جمهور شود

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیسی به روزنامه ایران گفت: «انتخابات در ایران بیشتر از آنکه مبتنی بر برنامه، شعور و مطالبه‌گری منطقی باشد مبتنی بر هیجان است. چند دوره است که مناظره‌های میان نامزدهای ریاست جمهوری بسیار جذاب هستند و شاید ۸۰ یا ۹۰ درصد ایرانی‌ها این مناظره‌ها را می‌بینند. اما من معتقدم و قبلاً هم گفتم که اگر شورای نگهبان کوتاه بیاید و برخی را تأیید کند، برای دور آینده یک «شو من» هم می‌تواند رئیس جمهوری شود چون هرکس بتواند طرف مقابل را لوله کند یا رکبی به او بزند یا بگم بگم راه بیندازد موفق می‌شود. یعنی در فضای انتخاباتی ایران اگر هم برنامه‌ای داده شود، شنیده نمی‌شود. حداکثر برنامه‌ای هم که می‌دهند، این است که طرف مثلاً می‌گوید من مشکل مسکن را حل می‌کنم. اینکه چطور و با چه راهی معلوم نیست.»

باهنر درباره دوگانه‌سازی‌هایی مثل انقلابی و غیرانقلابی گفت: «ما می‌توانیم بگوییم انقلابی و غیرانقلابی. غیر انقلابی با ضد انقلابی فرق دارد و یکی نیستند. حتی در زمان جنگ می‌توان گفت تنها ۱۰ درصد خانواده‌ها بودند که تمام وجودشان را برای جبهه‌ها گذاشته بودند. اما این به معنای آن نبود که بقیه جامعه ضد جنگ و ضد دفاع بودند. در همین شرایط و معطوف به انتخابات پیش رو یک نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب گفته که شعار ما باید این باشد که «می‌خواهم زندگی کنم.» بالاخره یک عده از مردم هستند که نمی‌خواهند به معنای رایج آن انقلابی باشند. اینها ضد انقلاب هم نیستند و اگر از آنها مثلاً رأی بگیریم که می‌خواهید نظام عوض شود اکثراً رأی منفی می‌دهند، اما مسأله اینها این است که نمی‌خواهند به سبک برخی بچه حزب‌اللهی‌ها انقلابی باشند یا با آن سبک زندگی کنند. این طبیعی است و ما باید افرادی که نمی‌خواهند انقلابی باشند یا غیرانقلابی هستند را بپذیریم. اینها بخش مهمی از جامعه ما هستند و می‌خواهند زندگی کنند و مشکلی به معنای اساسی با نظام ندارند، حتی حاضر هستند پای آن هم جاهایی بایستند اما سبک زندگی خودشان را می‌خواهند.

بله من قبول دارم که نباید هی بگوییم اینها خطر هستند، این بزرگنمایی بی جهت است. حتی من جلوتر بروم؛ در میان اپوزیسیون خارج از کشور و حتی وابسته به رژیم سابق هم افراد زیادی هستند که می‌گویند جمهوری اسلامی باید بماند، اردشیر زاهدی و داریوش همایون مگر همین حرف را نزدند؟ خب شاید حرف آنها از روی اعتقاد عمیق نباشد و تاکتیکی باشد اما این مهم است. اینها به نظام علقه ندارند اما چون ایران را دوست دارند می‌دانند جز این نظام هیچ آلترناتیوی برای نگه داشتن کشور وجود ندارد. بنابراین من معتقدم درجه بندی مردم بر این اساس کار خوبی نیست. غیر انقلابی‌ها بخش مهمی از جامعه هستند و باید آنها را به رسمیت بشناسیم.»

***

کدخدایی: نیازی نیست شورای نگهبان به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بپیوندد

عباسعلی کدخدایی، قائم مقام شورای نگهبان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلیل نپویستن شورای نگهبان به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات چیست؟، اظهار کرد: نظرات شورای نگهبان اصلا مسائل محرمانه ای ندارد که بگوییم غیرقابل انتشار است. مگر در مورد بررسی صلاحیت ها که آنجا قانون بر محرمانه بودن تاکید کرده است. در بقیه اسناد و مطالب ما اصلا هیچ محرمانگی ای نداریم. بنابراین در مورد مصوبه ای که از مجلس می آید ما اعلام نظر می کنیم و منتشر می شود پس عملا در حوزه شورای نگهبان و مصوبات این کار را انجام دادیم و هیچ ممنوعیتی در این زمینه وجود نداشته است. نسبت به انتخابات، قانون تاکید کرده است رسیدگی ها باید محرمانه باشد و فقط به خود داوطلب اعلام شود که از طریق مکانیزمی که در قانون پیش‌بینی شده از فرمانداری ها اعلام می شود و فرد هم می تواند به شورا مراجعه کند و شورا همه اینها را در اختیارشان قرار می دهد. فکر می کنم این سامانه نسبت به شورای نگهبان موضوعیتی ندارد. در حال حاضر هم مشروح مذاکرات اگر چه به صورت کامل نیست ولی بر روی سایت شورای نگهبان هست و به صورت کاغذی هم چاپ می شود. البته امکانات ما اندک بوده و باید تلاش کنیم به روز شود ولی به صورت عادی در حال انتشار است. در شورای نگهبان به جز آن بخشی که قانون منع کرده است بقیه موارد اصلا محرمانه نیست و آشکار و شفاف در اختیار همه قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

کدخدایی: شورای نگهبان به عنوان باشگاه سیاسی عمل نمی‌کند/ نظارت استصوابی باید وجود داشته باشد

***

مخالفت دوباره علی مطهری با شفافیت آرای نمایندگان

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره موضوع شفافیت آراء نمایندگان مجلس اظهار داشت: به طور کلی بنده با شفافیت آراء موافقم، اما در شرایط فعلی شفافیت آراء را برای همه نمایندگان مجلس مناسب نمی‌دانم، اگر چه برای شخص خودم مشکلی ندارم.

وی افزود: دلیل مخالفتم برای شفافیت همه نمایندگان این است که در مسائل مورد اختلاف اگر آراء نمایندگان اعلام شود، بسیاری از آنها در حوزه‌های انتخابیه خود مورد آزار و اذیت گروه‌های فشار قرار می‌گیرند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در نتیجه این امر(تحت‌ فشار قرار گرفتن نمایندگان) باعث می‌شود که نمایندگان در مجلس رای واقعی خود را اعلام نکنند و چنین چیزی به ضرر کشور است.

مطهری در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: هر وقت این شرایط تغییر کرد و چیزی به نام گروه‌های فشار نداشته باشیم شفافیت آراء نمایندگان یک امر مفید خواهد بود.

اما در همین موضوع اتفاق جالب دیگری نیز رخ داده که ضرورت شفافیت آرای نمایندگان را بیش از پیش هویدا می‌کند. خبرگزاری فارس در گفت‌وگویی با همه نمایندگان، نظرشان را درباره شفافیت آرای نمایندگان جویا شده است.

بیشتر بخوانید: نظر ۲۹۰ نماینده مجلس درباره شفافیت آرا چیست؟ + جدول

۲۲۶ نماینده گفته‌انند موافق این طرح هستند و فقط ۱۶ نماینده با آن مخالفت کرده‌اند. ملاحظه نظر این ۲۲۶ نماینده با آرای مخالف با فوریت این طرح در مجلس نشان می‌دهد شفافیت آرای نمایندگان بسیار بسیار ضروری است.

در همین زمینه محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای در توییتی نوشت:

***

سراج با قهر از سازمان بازرسی رفت

به گزارش خبرنگار مهر قاضی ناصر سراج که سالها به عنوان ریاست سازمان بازرسی کل کشور مشغول به کار بود امروز در مراسم تودیع خود حضور نداشت.

حجت‌الاسلام محسنی اژه ای در رابطه با علت عدم حضور سراج گفت: از اواخر سال ۵۸ تا امروز با آقای سراج به عنوان دو دوست و رفیق بودیم.

اژه ای تصریح کرد: به سهم خودم و از سمت ریاست قوه قضائیه کمال تشکر را دارم. اواخر سال ۹۶ ایشان اعلام کرد که فرد دیگری را جایگزین بنده کنید و حتی در سال ۹۷ هم این موضوع را اعلام کردند و در سال ۹۸ هم باز گفتند خود من هم اعتقادم بر این است که غیر از موارد خاص خوب است افراد جابه‌جا شوند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: از ایشان خواهش کردم که حضور یابند اما علت عدم حضور ایشان برای من مشخص نیست.

وی در پایان گفت: از تجربیات ایشان به عنوان مشاور رئیس قوه قضاییه استفاده خواهد شد.

***

تحلیل ربیعی از خودسوزی سحر خدایاری

علی ربیعی، سخنگوی دولت در روزنامه ایران نوشت: «رفتن دختران به ورزشگاه که امری ساده در سیاست اجتماعی است با برداشت‌های محدود، ترکیب شده و به هنجار و ارزش دینی و اجتماعی تبدیل می‌شود و رفتن دختران به ورزشگاه را به امری تابویی و نوعی هنجارشکنی بدل می‌کند و این در حالی است که هیچ منع قانونی علیه آن وجود ندارد.

در چنین شرایطی، سحر اقدام به هنجارشکنی می‌کند. براستی اگر سازوکاری برای بیان اعتراضات و گرفتن پاسخ یا توجیه لازم وجود می‌داشت وسوسه شوم خودسوزی می‌توانست خود را در قالبی به ظاهر «اعتراضی» عرضه کند؟...

اما آن روی سکه آن است که وقتی سیاستمداران بدون توجه به نیازهای انسانی، تحولات نگرشی و سبک زندگی، سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنند که مانعی برای حرکت اجتماعی است زمینه‌ساز هنجارشکنی، مقاومت منفی و سرکشی درونی و اجتماعی را فراهم می‌کند. از طرف دیگر، شواهد حاکی است جامعه در جایی که سیاست‌ها بر اساس اصول بنیادین دینی و مبانی اخلاقی تدوین شوند، همکاری و حتی همراهی مدافعانه نشان می‌دهد. وقتی سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود که با ارزش‌های بنیادین رابطه چندانی ندارد و بیشتر مبتنی بر یک سلیقه یا برداشت خاص و محدودی از فرهنگ است نه تنها همراهی صورت نمی‌گیرد بلکه نوعی مقاومت مدنی هم شکل می‌گیرد. شواهد تاریخی ما نشان می‌دهد که متأسفانه با یک تأخیر زمانی، اصلاح سیاست می‌کنیم. به خاطر داریم در همین چند سال پیش وقتی تکنولوژی ویدئو به ایران آمد یک کالای قاچاق محسوب و پیدا شدن نوارهای بتامکس و شبیه به آن جرم محسوب می‌شد. مقارن با همان ایام به خاطر دارم آرایشگاهی در نزدیکی اداره گذرنامه، پیراهن آستین بلند را با گرفتن گرویی اجاره می‌داد چون برای ورود به اداره گذرنامه پیراهن آستین‌بلند نیاز بود.»

***

سفر سرلشگر باقری به چین با پرواز عمومی

سردار سرتیپ پاسدار قدیر نظامی، رئیس امور بین الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح درباره سفر سرلشگر باقری به چین  در گفتگویی با فارس گفت: در سفر به چین مسیر بسیار طولانی بود و هزینه‌ ارزی که یک پرواز اختصاصی برای این مسیر تحمیل می کرد به دلیل هزینه‌های سوختگیری و فرودگاهی بسیار زیاد بود، سردار باقری شخصاَ تصمیم گرفتند که این سفر با هواپیمای عمومی انجام شود و این هم در چارچوب رعایت شرایط امروز کشور و مسئله اقتصاد مقاومتی و رعایت وضعیت ارزی کشور بود که تصمیم بسیار ارزشمندی بود و امیدواریم این کار الگویی برای دیگر مسئولین شود.

***

حکم اعدام نجفی، نقض شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حکم اعدام محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران توسط دیوان عالی کشور نقض شد. پرونده نجفی به اتهام قتل میترا استاد برای رسیدگی مجدد به دادگاه ارجاع شد.

میترا استاد همسر دوم نجفی هفتم خرداد در آپارتمان خود به شلیک چند گلوله به قتل رسید. در پایان همان روز محمدعلی نجفی با مراجعه به پلیس آگاهی تهران خود را به عنوان قاتل معرفی و اعتراف کرد که به علت اختلافات خانوادگی همسر خود را کشته است.

اندکی بعد این پرونده در دادگاه رسیدگی شد و در نهایت نجفی به قصاص محکوم شد. اما هنوز چند روزی از صدور حکم اعدام نگذشته بود که خانواده میترا استاد رضایت خود را اعلام کردند تا نجفی از قصاص رها شود.

همزمان وکلای نجفی نیز اعتراض خود به حکم دادگاه را ثبت کردند تا امیدوار باشند دادگاه تجدید نظر حکم سبکتری برای او در نظر بگیرد.

حال خبر می‌رسد که درخواست وکلای نجفی از سوی دیوان عالی اجابت شده و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه ارجاع شده است.

***

ابراهیم فیاض: برخی افراد عقب‌مانده فکری و کم‌هوش در صداوسیما حاکم شده‌‌اند

ابراهیم فیاض، مردم‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به اعتماد آنلانی گفت:‌ «الان قشر باسواد خاکستری متوسط به بالای جامعه به شدت در رسانه‌های اجتماعی فعال است. بحثی که وحید جلیلی به وجود آورد پرخاشگری است و این رویکرد در میان شورشیان اصولگرا شروع شده که حتی برخی محافظه‌کاران مسن اصولگرایی را اصلاً تحویل نمی‌گیرند. منظورم این است که شورش در همه جا رخ می‌دهد.

دانشگاه امام صادق متاسفانه نمی‌تواند کار تئوریک انجام دهد و فرض این بوده که این دانشگاه فقط قرار است مدیران نظام را تربیت کند. خود من هم که از آن دانشگاه تصفیه شدم و بیرونم کردم، چون کار تئوریک می‌کردم و آنها زیر بار نرفتند. آنها فقط خواستار تربیت مدیر نظام هستند در حالی که الان دیگر آن‌قدر نخبه در دانشگاه تهران و مذهبی قم زیاد شده که دیگر دانشگاه امام صادق به پای اینها نمی‌رسد. در حال حاضر یک خط خاص ایجاد می‌کنند که من قبلاً تذکر داده‌ام. اینکه تندروی‌ها همیشه به ایجاد زمینه خوارج‌گونه تبدیل می‌شود و باید از آن بترسیم. پدیده‌‌ای که امروز به آن فاشیست گفته می‌شود؛ فاشیست اسلامی یا خوارج که می‌خواهند با نوعی خشونت حکومت را به دست بیاورند. این مشکل اساسی است. در واقع مشکلی که الان داریم نداشتن گفتار و فلسفه است. به همین دلیل به گفت‌وگو نمی‌رسیم  و بعد از آن به خشونت‌ها و شورش‌ها می‌رسیم. در واقع صداوسیمای ضد امنیت ملی  و ضد منافع ملی الان باید گفتمان ایجاد کند و متفکران بی‌طرف و باطرف و اصلاح‌طلب و اصولگرا را بیاورد تا بحث‌های علمی را شروع کنند.

الان در شبکه چهار می‌توانند این کار را انجام دهند و گفت‌وگوی زنده بگذارند و سانسور هم نکنند تا این گفتارها بعداً تبدیل به گفت‌وگو و مناظره شود و در نهایت جامعه به این انتخاب برسد که گفتمان است و بعد هم رأی دهد. به نظر می‌رسد خارج‌نشینان از همین الان می‌توانند برای ما بحران ایجاد کنند. آنها فعالیت‌های تخریبی‌شان را شروع کرده‌اند. آن هم در غفلت صداوسیما که برخی افراد عقب‌مانده فکری و کم‌هوش در صداوسیما حاکم شده‌‌اند و اصلاً شرایط را درک نمی‌کنند.

آنها صداوسیما را به ضدرسانه تبدیل کرده‌اند. این نفرت‌آمیز و تنفربرانگیز است که صداوسیمایی‌ها به شبکه‌های اجتماعی دشنام می‌دهند در حالی‌که خودشان هم غافل هستند. در حالی‌که برنامه‌های آنها برای گفتمان‌سازی و گفتارسازی برای انتخابات آینده مجلس است، اما نتیجه‌اش به تندروی منجر می‌شود. جالب اینکه نمایندگان طیف‌های تندرو از منبر دانشگاه امام صادق طرفداری کردند.»