نتانیاهو در «برزخ سیاسی» به سر می‌برد

گروه جهان الف،   3980629111

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اگر حزب آبی و سفید نتواند دولت ائتلافی تشکیل دهد بدون شک نخست‌وزیر فعلی وارد میان خواهد شد و پیوند او با رهبر حزب «اسرائیل بیتنا» فاجعه‌بار خواهد بود.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در تشریح آخرین وضعیت نتایج انتخابات زودهنگام اسرائیل و سناریوهای پیش‌رو برای تشکیل دولت ائتلافی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که جامعه اسرائیل یک جامعه شیشه‌ای است؛ به این معنا که جامعه به دلیل ناهماهنگی‌هایی که میان احزاب، قومیت‌ها و همچنین شکاف میان دولت و ملت، به یک چند قطبی شکننده تبدیل شده است. طبیعی است که این اتفاق از دولت و سیاستمداران نشأت می‌گیرد. اثبات این موضوع کاملاً راحت و روشن است. شما به راحتی می‌بینید که طی چندین سال گذشته کابینه رژیم صهیونیستی مدام در حال نوسان‌های مختلف بوده و اصالتاً دولت ائتلافی روی کار می‌آید. دولت ائتلافی در اسرائیل به این معناست که اختلاف میان احزاب بالا رفته که چندپارگی در جامعه را تقویت می‌کند و در نهایت باعث می‌شود یک حزب به صورت کامل نتواند تشکیل دولت دهد و در نهایت به دولت ائتلافی بسنده می‌کنند.

وی ادامه داد: جناح راست افراطی در اسرائیل به رهبری نتانیاهو و همچنین ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتس که به عنوان جناح چپ حساب می‌شود به هیچ وجه نمی‌توانند ۱۲۰ کرسی کنست را به صورت مستقل کسب کنند. هر حزبی که بخواهد به صورت مستقل دولت را تشکیل دهد به ۶۱ کرسی نیاز دارد که اتفاق افتادن این حالت کاملاً دور از نظر است؛ چراکه شکاف‌ها و اختلاف‌های سیاسی و اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی مانع از این اتفاق شده است. بحث فعلی این است که حزب آبی و سفید ۳۳کرسی را از آن خود کرده و حزب لیکود ۳۲ کرسی را کسب کرده اما برای هر دو جناح ائتلاف‌سازی مشکل است. بحث بر سر این بود که احتمالا بنی گانتس با نتانیاهو ائتلاف کند که روز گذشته این احتمال توسط گانتس طی نشست خبری رد شد و اوضاع را پیچیده‌تر کرد. در اینجا حزبی که بالاترین کرسی را کسب کرده از سوی رئیس‌ اسرائیل مامور تشکیل کابینه خواهد شد و این به معنای حاشیه‌نشینیِ موقت نتانیاهو است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه احتمال دارد بنی‌گانتس در تشکیل دولت با مشکل جدی مواجه شود، گفت: طبیعی است که اگر حزب آبی و سفید بخواهد ائتلاف تشکیل دهد و دولت را مستقر کند باید با احزابی مانند اعراب یا حزب شاس وارد گفت‌وگو شود که این امر هم بسیار مشکل است؛ چراکه خواسته هر کدام از آنها متفاوت است و جمع شدن آن حول یک محور واحد، نیاز به زمان دارد. اگر بنی گانتس نتواند دولت ائتلافی تشکیل دهد بدون شک حزب دوم که بیشترین کرسی را به دست آورده از سوی رئیس‌ رژیم صهیونیستی مسئول تشکیل کابینه خواهد شد. در اینجا نتانیاهو مامور تشکیل دولت می‌شود و احتمال آنکه با حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن ائتلاف کند زیاد است. در اینجاست که احتمال دارد نتانیاهو از مرگ حیات سیاسی خود جلوگیری کند و مجدداً به متن رویدادهای اسرائیل بازگردد.

بخشایشی اردستانی افزود: عمده دلیل اینکه گفته می‌شود نتانیاهو در «برزخ سیاسی» گیر افتاده، همین موضوع است. او نه تنها نتوانست دولت مستقل تشکیل دهد بلکه حالا باید منتظر نتایج اقدام رقیب خود در تشکیل دولت ائتلافی بماند. بدیهی است که اگر بمی گانتس در زمان مقرر نتواند دولت تشکیل دهد او به میدان می‌آید و در اینجاست که تا حدودی خطر، برجسته می‌شود؛ چراکه لیبرمن اعلام کرده که حاضر است با نتانیاهو و حزب لیکود وارد ائتلاف شود و این به معنای جمع دو حزب بسیار افراطی در تل‌آویو است. نکته دیگر این است که اگر بنی گانتس بتواند آراء سرگردان را به نفع خود مدیریت کند و دولت ائتلافی تشکیل دهد، آن وقت احتمال دارد نتانیاهو به دلیل مفتوح بودن پرونده‌های فساد مالی وارد زندان شود. از این منظر اگر تشکیل کابینه (در صورت عدم موفقیت گانتس به تشکیل دولت ائتلافی) با مشکل روبه‌رو شود، نتانیاهو تمام تلاش خود برای فرار از زندان را به کار خواهد بست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لیبرمن یک تندروی روس‌تبار است و در صورت ائتلاف با نتانیاهو باید منتظر این باشیم که معامله قرن وارد فاز جدید شود؛ چراکه هر دو نفر (نتانیاهو و لیبرمن) رابطه خوبی با ترامپ دارند. نکته قابل توجه که نباید از نظر پنهان بماند این است که اگر بنی‌گانتس موفق به تشکیل دولت شود، افراط‌گرایی تا حد بسیار محدودی تعدیل می‌شود و با فساد اقتصادی مبارزه خواهد کرد اما فراموش نکنید که او یک نظامی است و راهبرد نظامی‌ها در مورد ایران، مقاومت فلسطین و به طور کلی موجودیت اسرائیل کاملاً مشخص است. نباید انتظار داشته باشیم که با روی کار آمدن گانتس همه‌چیز به یکباره آرام شود و اوضاع فروکش کند؛ چراکه ساختار سیاسی و امنیتی اسرائیل قائل به شخص نیست. بنابراین فکر نمی‌کنم جامعه اسرائیل توان برگزاری مجدد انتخابات را داشته باشد و به همین جهت یکی از دو حزب باید ائتلاف را شکل دهند. مگر آنکه اوضاع وخیم شود و حزب آبی و سفید با لیکود (بدون حضور نتانیاهو) وارد ائتلاف شود.