پیشنهاد تامین مالی طرح‌های اقتصادی ایران به چین و روسیه

گروه اقتصادی الف،   3980629086 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی با رد تامین خط اعتباری 400 میلیارد دلاری از سوی چین گفت:‌ در مذاکرات اخیر طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی برای تامین منابع مالی به چین و روسیه پیشنهاد شد.

پیشنهاد تامین مالی طرح‌های اقتصادی ایران به چین و روسیه
سید علی محمد موسوی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که طی روزهای اخیر در رسانه‌ها عنوان می‌شود که خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری میان ایران و چین برقرار خواهد شد و در روزهای اخیر نیز یکی از اعضای اتاق بازرگانی این موضوع را عنوان کرده، اما مشخص شد که همان بحثی است که در رسانه‌ها مطرح بود، اظهار داشت: روابط مالی میان ایران و چین وجود دارد، اما عدد و رقم  آن چیزی که گفته می‌شود، نیست. بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها در دست مذاکره است و نمی‌دانم چه کسی چنین رقمی را گفته و آن را نشنیده‌ام.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مذاکرات خوبی میان مسئولان کشورهای ایران، روسیه و چین در حال انجام است، گفت: در این رایزنی‌ها روابط پولی و مالی و سرمایه گذاری مستقیم و فاینانس مطرح است، اما هنوز سندی امضا نشده و مهم‌تر آنکه تامین خطوط اعتباری بستگی به پروژه هایی دارد که در کشور وجود داشته و به طرف‌های خارجی پیشنهاد می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی اقتصادی ادامه داد: این گونه نیست که یکباره تمامی طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی به تصویب برسد و منابع آن تامین شود. مثلاً برای یک پروژه ۳ میلیارد دلاری که اجرای آن ۶ سال به طول می‌انجامد، نیاز به پیش‌بینی منابع از سوی طرف مقابل وجود دارد.

* فاینانس جدید نداریم

وی با بیان اینکه حجم کل پروژه هایی که سازمان سرمایه‌گذاری در اختیار دارد، به میزان عدد و رقم گفته شده در رسانه‌ها نیست، عنوان کرد: در حال حاضر فاینانس جدید نداریم و آنچه در حال انجام است مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها و فاینانس‌های قدیمی است. البته سازمان سرمایه گذاری در تلاش و رایزنی برای باز شدن فضا و ایجاد روابط مالی و اعتباری با کشورها است.

موسوی تاکید کرد: دو - سه هفته یک بار طرح ها و پروژه‌هایی در سازمان سرمایه گذاری برای تامین مالی خارجی  تصویب می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد یکی از مشکلات مربوط به فاینانس ها را مربوط به تامین وثایق دانست و افزود: در مذاکرات کنونی که میان کشور چین، ایران و روسیه برقرار است، صحبتی از روابط مالی براساس دلار نیست و همکاری برای تامین منابع از طریق یورو، یوان و روبل مبنای تفاهمات مالی است.