واکنش روسیه به تشدید تحریم‌‌ها علیه ایران

گروه جهان الف،   3980628119

مقامات سیاسی و پارلمانی روسیه معتقدند که تهدید دونالد ترامپ درباره تشدید دوباره تحریم‌ها علیه ایران، ادامه سیاست غیرسازنده آمریکا در برخورد با تهران است که به هر بهانه‌ای صورت می‌گیرد و در مسکو با چنین اقداماتی کاملاً مخالفند.

به گزارش تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز نوشت: "ضمیر کابلوف" مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که دیدگاه مقامات مسکو درباره تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران کاملاً منفی است.

این دیپلمات گفت: «ما دیدگاه منفی درباره این تصمیم گیری داشته و بر این عقیده هستیم که چنین اقدامی مانند تحریم‌های قبلی آمریکا، کاملاً یک اقدام غیرسازنده است که کمکی به حل و فصل مشکلات نمی‌کند.»  وی یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز توجهی به تعداد تحریم‌های متعدد اعمال شده از سوی آمریکا نداشته و دقیقاً به همین دلیل این مسئله دلیل ادامه این سیاست از سوی واشنگتن است که تحریم‌ها را بهتر از هر نوع اقدام نظامی می‌دانند.

پیش از از این دونالد ترامپ در صفحه تویئتر خود نوشت که وی به وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور داده تا ظرف 48 ساعت آینده، تحریم‌ها علیه ایران را «تا حد قابل ملاحظه‌ای» افزایش دهد.

"میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد، روسیه امیدوار است مقامات تهران پس از اعلام تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید، به سمت کاهش مجدد تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران حرکت نکند.

این دیپلمات گفت: «دونالد ترامپ از تصمیم خود برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده است. ما امیدواریم که تهران بیشتر از این تعهدات خویش در چارچوب برجام را کاهش ندهد، چرا که مشخص نیست این مسابقه تحریم‌ها و کاهش تعهدات به کجا انجامید و چه کسی پیروز آن خواهد بود. قربانی اصلی این اقدامات رژیم عدم گسترش هسته‌ای و امنیت در منطقه خلیج فارس خواهد بود.»

آمریکا فقط به دنبال بهانه برای مقصر جلوه دادن  ایران می‌گردد

"آلیگ مارازوف" عضو کمیته بین المللی فدراسیون فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که آمریکا از حمله صورت گرفته به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی به عنوان بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه تهران استفاده می‌کند که عواقب چنین تصمیم گیری فاجعه‌آمیز خواهد بود.

این سناتور گفت: «ایالات متحده می‌خواهد تا بهانه واقعی برای اقدام نظامی علیه ایران پیدا کند و حمله به پالایشگاه نفتی عربستان دلیل خوبی برای این منظور شده و خطر بروز جنگی، طبق سناریوی عراق، کاملاً واقعی است. البته باید درک کرد که عواقب چنین تصمیمی برای آمریکا و خاورمیانه فاجعه آمیز خواهد بود. چنین جنگی پیروزی نخواهد داشت و ما امیدوار هستیم که امکان حل و فصل سیاسی اوضاع همچنان وجود داشته باشد.»

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار این روزنامه گفت، واشنگتن تلاش می کند تا به اقدامات خود در جهت بی‌اعتبار کردن ایران ادامه دهد، ولی گفت وگو بین مقامات ریاض و مسکو این امیدواری را به وجود می آورد که تحقیقات واقع بینانه‌ای در رابطه با حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان انجام شده و از نتیجه گیری سیاسی جلوگیری شود.

این سناتور بلندپایه گفت: «زمانی که رئیس جمهوری آمریکا تشدید تحریم‌ها برای اعمال فشار بیشتر بر تهران را در رابطه با حمله اخیر به پالایشگاه نفت عربستان اعلام می کند، این برخورد گویای آن است که مقامات واشنگتن از قبل ایران را مقصر این ماجرا شناخته‌اند. بنابراین هرگز نمی توان درک کرد که اقدامات آمریکا طبق دلایلی است، عواقب اقدامی است یا تنها بهانه است.»