گزارش بلومبرگ از میزان تاثیر تحریم‌های جدید علیه ایران

گروه سیاسی الف،   3980628109

شبکه بلومبرگ در گزارشی درباره تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: این تحریم‌های تاثیر چندانی نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب از تصمیم خود برای اعمال تحریم‌های دیگری علیه ایران خبر داد و به‌طور همزمان، وزیر امورخارجه آمریکا به ریاض رفته است تا درباره حمله اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان با مقامات این کشور رایزنی کند. حمله‌ای که مقامات آمریکایی و سعودی ایران را به دست داشتن در آن متهم می‌کنند، درحالی‌که انصارالله یمن مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

ترامپ در توئیتر خود نوشت: تحریم‌های بسیار مهم و بیشتری را علیه ایران وضع می‌کنیم. دولت ظرف 48 ساعت آینده جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت که این تحریم‌ها احتمالا افراد و نهادهایی را که به نیابت از سپاه پاسداران ایران خریدی را انجام می‌دهند و به‌علاوه بانک‌های دیگری در ایران را هدف قرار خواهد داد. هرچند که به گفته این مفام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تحریم‌ها در حوزه بانکداری تاثیر چندانی نخواهد داشت زیرا در حال حاضر، شرکت‌های معدودی با ایران همکاری می‌کنند.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز با بیان اینکه وزارت خزانه‌داری در حال کار روی تحریم‌های جدید است، گفت: این تحریم‌ها ممکن است بانک مرکزی ایران را شامل شود ولی از طرفی دیگر، این کار احتمال کمی دارد، چراکه واردات کالاهای بشر دوستانه به تهران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گزارش بلومبرگ، وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه‌براین در حال بررسی اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌های ثانویه علیه ایران و اعمال تحریم بر نهادهایی است که تاکنون از آنها پرهیز کرده و یا بستن حساب‌های بانکی کسانی است که هنوز با شرکت‌های موجود در فهرست تحریم‌های ثانویه تجارت می‌کنند.

***

درحالی‌که انصارالله یمن به‌طور صریح و رسمی اعلام کرده است که در پاسخ به حملات تجاوزگرایانه سعودی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان حمله کرده است اما مقامات آمریکایی و سعودی تلاش می‌کنند به طرح ادعاهایی بی‌اساس و ثابت نشده ایران را برای این حمله مقصر جلوه دهند.

آمریکایی‌ها حتی در اظهاراتی عجولانه و بدون فکر تهدید کرده‌اند که در حال بررسی پاسخ نظامی به عامل حمله به تاسیسات آرامکو هستند اما این تلاش‌های خصمانه آنها تاکنون با واکنش مقامات کشورها و کارشناسان مبنی بر این مواجه شده است که هرگونه اقدام نظامی دیگر در خاورمیانه فاجعه‌آمیز خواهد بود و پیامدهایی غیر قابل جبران در پی خواهد داشت.

این حقایق سبب شده است تا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از موضع اولیه خود عقب‌نشینی کند و به بهانه دست داشت ایران در حمله پهپادی اخیر به عربستان تصمیم به اعمال تحریم‌های دیگری علیه تهران بگیرد.

مقامات ایران به‌طور قوی و محکم این ادعاهای واهی را رد کرده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها و سعودی‌ها خاطر نشان کرد: مایک پمپئو (وزیر امورخارجه آمریکا) که در «فشار حداکثری» شکست خورده است، به «دروغ حداکثری» روی آورده است. آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد.

علاوه‌براین،امیر حاتمی  وزیر دفاع کشورمان با رد این ادعاها تاکید کرده است که این حمله در جریان درگیری‌ها میان عربستان و یمن صورت گرفته و طرف یمنی نیز به صراحت مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.