آتلانتیک: هفت پرسشی که باید پیش از هرگونه حمله به ایران، به آن پاسخ داد

  3980627046 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

«دونالد ترامپ می گوید آمریکا برای تلافی اقدام علیه هر کس که روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرد، "آمادگی نظامی دارد." اما قبل از آنکه آمریکایی ها، ایران را مشمول "آتش و خشم" قرار دهند، باید به چند سوال بسیار مهم پاسخ داد.»

آتلانتیک: هفت پرسشی که باید پیش از هرگونه حمله به ایران، به آن پاسخ داد

به گزارش الف  "دیوید فرام" نویسنده کتاب "ترامپوکراسی: فساد جمهوری آمریکا" در مجله آمریکایی «آتلانتیک» ادعای ترامپ را درباره آمادگی نظامی آمریکا برای حمله به ایران تحلیل کرده است.

وی که در سال های 2001 و 2002 نویسنده سخنرانی های جورج دابلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا بود ۷ پرسش مهم را پیش روی مدعیان حمله نظامی به ایران قرار داده است

پرسش های «فرام» را بخوانید:

« 1- آیا مطمئنیم که ایران در این حملات دخالت داشته است؟

به نظر می رسد انتقاد از ایران، ممکن ترین توضیح برای توجیه حمله به پالایشگاه های نفتی عربستان باشد. اما با توجه به اینکه ریاست جمهوری ترامپ و همچنین دولت عربستان تحت حاکمیت محمد بن سلمان، کاملا غیرقابل اعتماد هستند، به نظر می رسد منطقی است دنبال قاطعیت باشیم، نه احتمال. تحلیل گران آمریکایی چقدر اطمینان دارند که این حملات را گروه های نیابتی ایران خود و با انگیزه هایشان انجام دادند، و نه با دستور تهران ؟

2- الزامات ناشی از معاهدات کجاست؟

از زمان دیدار معروف فرانکلین روزولت رئیس جمهور اسبق آمریکا و عبدالعزیز بن سعود، پادشاه اسبق عربستان در فوریه 1945، آمریکا و عربستان خود را به خیلی از توافقات - رسمی و غیررسمی - متعهد کرده اند. با این وجود دو کشور هرگز به صورت کامل به یک پیمان دوجانبه دفاعی، ماننده آمریکا و ژاپن، ملزم نبوده اند. زمانی که صدام حسین در آگوست 1990 به کویت حمله کرد، آمریکا صراحتا گفت هرگونه حمله به عربستان، پاسخ آمریکا را درپی خواهد داشت. اما آن تصمیم براساس این برداشت گرفته شد که منافع آمریکا در خطر است و نه براساس پیمان بین دو کشور.

3- آیا کنگره واکنشی نشان داده است؟

جورج دابلیو بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا دو بار برای استفاده از قوه قهریه، مجوز کنگره را به دست آورد، یک بار برای حمله به القاعده، باردیگر برای تهاجم به عراق. بوش برای اخراج عراق از کویت، مجوز کنگره را گرفت. مجوز ترامپ برای حمله به ایران کجاست؟ حمله به ایران به منزله اقدام پلیسی در یک کشور شکست خورده نیست، نظیر دخالت آمریکا در سومالی در اوایل 199؛ از نظر جان و مال آمریکایی ها، چنین حمله ای کم خطر نخواهد بود؛ مانند عملیات بیل کلینتون در یوگوسلاوی سابق در اوایل دهه 1990. حمله به ایران برای دفاع از عربستان می تواند - و به احتمال قوی اینگونه خواهد بود - سریعا به بروز جنگ در جبهه های مختلف در جهان بینجامد، از جمله در فضای مجازی. آغاز چنین جنگی آشکارا فراتر از تعریف تاریخی و منطقی به جامانده از قدرت ریاست جمهوری است. مجوز کنگره برای چنین اقدامی ضروری است.

4- منافع ملی در این حملات چیست؟

تجاوز مسلحانه علیه دوستان و شرکای آمریکا به خودی خود به معنای ضرورت پاسخ آمریکا نیست. هند مکررا هدف حملات مسلحانه از پاکستان بوده است. آمریکا هیچ دخالتی نکرده است. به صورت طبیعی آمریکا سوالاتی نظیر این موارد را مطرح می کند: آیا این دوست می تواند خود از پس این حمله برآید؟ آیا احتمالا هر دو طرف مقصرند؟ آیا راه حل های غیر نظامی وجود دارد؟ منافع به خطر افتاده چقدر اهمیت دارند؟ آخرین پاسخ به ویژه در عربستان سعودی اهمیت دارد.

5- اهداف آن چیست؟

اگر هدف از "آمادگی نظامی"، تحمیل هزینه به ایران برای اقدامات سوء آن باشد، باید گفت که تهران به دلیل تحریم های شدید آمریکا چنین بهایی را می پردازد. ترامپ بارها گفته است که هدف اصلی اش در خصوص ایران جلوگیری از آن است که تهران به تسلیحات اتمی دست نیابد. اگر هدف این است، ما باید از طریق دیپلماتیک به دنبال یک راه حل جدید باشیم که جایگزین توافقی شود که ترامپ آن را لغو کرد.

6- چه کسی مسئول است؟

ترامپ مشغول کار است، در اکثر موارد به صورت تمام وقت. حدود 60 درصد مردم آمریکا نه به او اعتماد دارند و نه به وی احترام می گذارند، یکی از بی سابقه ترین مخالفت ها با رئیس جمهور در تاریخ نوین سیاسی آمریکا. دولت او آشفته بازاری است از جابجایی های سریع، خیانت های دوجانبه، رفتارهای عجیب و بی کفایتی در عالی ترین سطوح. وقتی افرادِ خوب عهده دار سمت های عالی می شوند، صراحتا رئیس جمهور را نادیده می گیرند – نظیر آنچه که در زمان جیمز متیس وزیر دفاع سابق رخ داد، که پشت تلفن با ترامپی مضطرب صحبت و به فرامینش گوش می کرد و سپس گوش را قطع کرد و گفت:" قرار نیست به هیچ کدام از اینها عمل کنیم."

پس... چه کسی مسئول است؟ مشخص نیست چه کسی. رئیس جمهور در ماه ژوئن گفت با ایران بدون پیش شرط مذاکره می کند. مایک پومپئو وزیر خارجه اش هفته گذشته این پیشنهاد را تکرار کرد، و ترامپ دیروز در توئیتی منکر این شد که اصلا به چنین مساله ای فکر کرده است.

7- دیدگاه مورد نظر چیست؟

سازمان ترامپ و اعضای خانواده رئیس جمهور از نوامبر 2016 در حال به جیب زدن پول های کلان از کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده اند. هیچ فرد عاقلی باور نمی کند که سیاست های آمریکا تنها براساس منافع ملی تعریف می شود. اینکه شاید ریاست جمهوری ترامپ برای فروش – و یا اجاره – است، همه آن چیزی نیست که جریان دارد، اما ماهیت همین حکومت آنقدر کافی است تا بر نخستین اصل سیاست خارجی در سال های ترامپ صحه بگذارد: هیچ جنگی با حضور این رئیس جمهور نباید رخ دهد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۸۰۸۶۱۰:۰۳:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۷
سوال اصلی این است که یمنی ها چه طور به این درجه از پیشرفت رسیده اند که می توانند دست به حملات هوایی به این وسعت و پیچیدگی بزنند؟
ناشناس۱۰۹۸۲۳۷۱۱:۳۴:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲۷
پاسخ سئوال شما در جنوب ایران و در منطقه ای در شمال خلیج فارس است
بهلول۱۰۹۸۴۳۱۱۳:۱۴:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
یه حسی بهم میگه که این حمله بیشتر شبیه حمله f35 هست تا پهپاد یمنی. خیلی وقته که عربستانی ها دیگه اسلحه نخریدن. قراره سهام آرامکو به بانکهای آمریکایی واگذار بشه.این اتفاق درست قبل از این موضوع افتاده. اینکه هیچ سامانه ای 10 تا پهپاد رو تشخیص ندادن و هیچ ماهواره ای هیچی نشون نمیده و هیچ نشانه ای جز پروپاگاندا علیه ایران وجود نداره، به اون حسم قوت بیشتری میده.
ناشناس۱۰۹۸۲۳۹۱۱:۳۵:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲۷
این پهپادها در مقابل تسلیحات چند میلیارد دلاری عربستان پیروز شده.
کشاورز۱۰۹۸۲۶۴۱۱:۵۲:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۲۷
اینکه عربستان تجهیزات نظامی را از کجا تهیه کرده و بعه پشتوانه چه دولتی مردم یمن را به خاک و خون می کشد مورد سؤال شما نیست؟
ناشناس۱۰۹۸۴۱۶۱۳:۰۶:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
این که کاملا مشخصه سوال نداره با پشتوانه نفت و تجهیزات آمریکایی
ناشناس۱۰۹۸۴۶۲۱۳:۳۴:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۲۷
متاسفانه برخورد دوگانه مختص امریکا و سازمان ملل نیست برخی هموطنان هم دچار این تناقض هستند میگن نیروهای ایرانی در یمن چیکار میکنند و نمیگن نیروهای امریکا در همه جای دنیا چیکار میکنند نمیگن بمبهای شیمیایی رو کی به صدام میداد ؟ میگن پهپاد سازی رو یمنی ها از کجا یاد گرفتن ؟ و..
ناشناس۱۰۹۸۳۵۹۱۲:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۶/۲۷
آنهم با دشتاش و دمپایی ابری و خنجر پر شال و تفنگ m1 ویا تفنگ سرپر
سید ابوناظم۱۰۹۸۳۸۶۱۲:۴۸:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
همان طور که ایران در دفاع مقدس 8 ساله توانست عراق و حامیانش را شکست دهد و پیروزمندتر شود.
ناشناس۱۰۹۹۵۵۲۰۹:۴۹:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۲۸
یعنی الان شما دقیقا از کجا داری و با چه عینکی به مسئله نگاه میکنی؟ با مایی ؟ یا خدای نکرده ...
ناشناس۱۰۹۸۰۹۰۱۰:۰۵:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۲۷
تا بخواهی جواب این سئوالتو بگیری ؛ جنگ تموم شده
ناشناس۱۰۹۸۰۹۵۱۰:۰۶:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲۷
سایه جنگ بر سر منطقه است. اگر جنگی صورت گیرد، تر و خشک با هم می سوزند.
ناشناس۱۰۹۹۰۰۰۱۹:۵۰:۴۰ ۱۳۹۸/۶/۲۷
بهتر هرچه زودتر جنگ بشه
ناشناس۱۰۹۸۰۹۷۱۰:۰۶:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۲۷
تصویر بالا رو که دیدیم به یاد سربازان امریکایی افتادم که وقتی قایق شون وارد آبهای ایران شد و دستگیر شدند مثل ابر بهاری اشک میریختن ! خخ
ناشناس۱۰۹۸۹۲۶۱۸:۳۴:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۷
البته با وجود داشتن پوشک ! با زهم جاشون رو خیس کرده بودند ! فکر کن ببین چقدر ترسیده بودند که اینهمه خرابکاری کرده بودند !
ناشناس۱۱۰۰۳۱۹۲۳:۳۱:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۲۸
ادبیات سخیف کوچه بازاری در شان این رسانه ..نیست
ناشناس۱۰۹۸۱۰۴۱۰:۱۱:۵۲ ۱۳۹۸/۶/۲۷
ما نه مذاکره میکنیم نه ملاقات میکنیم نه جنگ میشه نه به آرامکو حمله میکنیم
ناشناس۱۰۹۸۱۰۶۱۰:۱۲:۰۲ ۱۳۹۸/۶/۲۷
یانکی ها و خود عربستان جرئت نکردند علنا"انگشت اتهام حمله به تاسیسات نفتی عربستان رو به سمت ایران بگیرند و این یعنی گزینه نظامی از روی میز حذف شده و قطعا"برنده جنگ یمن ، ایران و انصارالله و جبهه مقاومت منطقه خواهد بود ان شاءالله.
ناشناس۱۰۹۸۲۲۶۱۱:۲۸:۳۴ ۱۳۹۸/۶/۲۷
هیچ جنگی برنده ندارد تنها بازنده دارد و آنهم مردم هستند نه سران و سیاستمداران
ناشناس۱۰۹۸۸۷۵۱۷:۴۰:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲۷
توجیح ذلت
ناشناس۱۰۹۸۱۱۵۱۰:۱۶:۴۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
راستش داره چونه میزنه با عرب ها که هرچه پول دارند بگیره ارتش امریکا شده مزدور عرب ها.
ناشناس۱۰۹۸۱۲۲۱۰:۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲۷
دوران بزن در روئی تموم شده
ناشناس۱۰۹۸۱۳۴۱۰:۳۱:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
جواب این سئوال ها باشه برای بعد از جنگ
ناشناس۱۰۹۸۱۳۷۱۰:۳۲:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
الان یه دوره زمونه ایه که اگه یه دونه بزنی باید ده تا بخوری
عابد۱۰۹۸۸۲۰۱۶:۲۱:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲۷
یانکی ها،کشتار مردم یمن را نمیبینند حق یمن، در هدف قرار دادن مردم عربستان مانده است
ناشناس۱۰۹۸۱۳۸۱۰:۳۲:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۷
سران مستکبر و خونخوار ایالات متحده در هر زمان که مطمئن باشند که حملات جنایت کارانه شان حد اقل خسارت را برایشان دارد درنگ نمی کنند
ناشناس۱۰۹۸۱۸۱۱۰:۵۸:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
هدف آمریکا یک جنگ مقطعی برای نابودی عسلویه است. خوش به حال پوتین و قطر
مهدی۱۰۹۸۳۳۶۱۲:۲۸:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲۷
اونوقت فکر میکنی ایران میشینه تماشا بکنه قطر گاز استخراج کنه؟؟!! اگه عسلویه صدمه ببینه، فکر میکنی کشوری تو خلیج فارس بمونه که بتونه نفت و گاز استخراج یا صادر بکنه؟؟!! اگه آمریکایی ها عسلویه را بزنند، فکر میکنی چند ده هزار آمریکایی تو منطقه کشته میشن؟؟!!
ناشناس۱۰۹۸۷۷۹۱۵:۵۴:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۷
این هم مثل هرمز که قرار بود نفتی صادر نشود
بیگی29۱۰۹۸۸۴۳۱۶:۵۵:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲۷
جواب این سئوال را یکی از فرماندهان چند روز قبل داد.شنونده باید عاقل باشد.گفت بعد از سقوط پهپاد،پایگاه های آمریکایی و ناو آنها را نشانه گرفتیم...
علی۱۰۹۹۱۰۱۲۱:۴۵:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۲۷
. الان تحریم نفت هستیم . میگفتند تنگه هرمز رو می‌بندیم مگه ما بستیم . ما نمی‌توانیم با همه کشورهای خلیج فارس در بیفتیم چون منابع اقتصادی ما اجازه نمی‌دهد . همین الان هم دولت فشل کم آورده .
ناشناس۱۰۹۸۹۸۲۱۹:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۷
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند بیخود جو سازی نکن.
ناشناس۱۰۹۸۲۲۱۱۱:۲۶:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۲۷
اگر این الزامات و قوانین ‌پروتکل ها رعایت شده بود تاکنون جنگی اتفاق نیفتاده بود مشکل دقیقا اینجاست که جنگ نتیجه زیاده طلبی وتن ندادن به قوانین با هر توجیهی است
ناشناس۱۰۹۸۲۲۳۱۱:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۷
دوران مماشات اوباما با ایران تمام شده است. بیدار شوید
ناشناس۱۰۹۸۳۴۹۱۲:۳۲:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
حرف شما درسته ولی این ترامپ نشون داده اهل جنگ نیست ونظام ایران هم اینو خوب فهمیده.نهایت چند تا تحریم دیگه میکنه.عربستان هم که اصلا شکلش به این حرفها نمیخوره.این زدن تاسیسات نفتی تا انتخابات امریکا ادامه خواهد داشت.
ناشناس۱۰۹۸۴۰۰۱۲:۵۹:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۲۷
همانطور که کارتر رو ساقط کردیم ترامپ را هم ساقط می کنیم.
ناشناس۱۰۹۸۵۰۶۱۳:۵۵:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۲۷
حاضری شرط ببندی؟ من یک به 1 میلیون شرط میبندم جنگ نمیشه چون جرئتش را آمریکایی ها ندارن. 1 به 1 میلیون یعنی اینکه هزار تومن بذار وسط، باختی هزار تومن میبازی اما بردی و جنگ شد 1 میلیارد تومن میبری. حاضری؟ لطفا مردم را اینقدر نترسونین. واقعا صحنه را نمی‌بینین؟ آمریکا و گاوهای شیرده محلی و منطقه ای، جرئت شروع جنگ و یا هر اقدام نظامی علیه ایران را دارن؟ عمرا شرط من سرجاشه ..
ناشناس۱۰۹۸۲۳۸۱۱:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۲۷
... جنگ ؟ ... خدا نكنه !! با اين آلات جنگي كه در يك چشم به زدن دنيا را كن فيكون ميكنه ، بازهم خدا نكنه !! ما همه اولاد ابوالبشر ، روي اين كره خاكي بايد همت كنيم و اين واژه سه حرفي و لعنتي " جنگ " را در هم بكوبيم و از حروف آن واژه " گنج " بسازيم جنگ قربونتم آفت گنج است ، گنج و سرمايه هاي هر ملتي !! ... و اما مشكل ما با ترامپ و زبانم لال و صد بار زبانم لال حمله احتمالي ... ميدوني برادر ، خوبي كار اينه كه تو اين موقعيت انتخاباتي ترامپ ، او مرد جنگ نيست !! ... و خوبي كار اينه كه او بنده پوله ، بنده دلار ... يورو ... ريال !! ... البته ريال عربستان !! ... دينار ،... چون تاجر منشه !! ... هميشه به فكر سود و منفعته !! ... به زيان و ضرر فكر نميكنه ، ... به نظرم ميرسه در مسائل عديده و حاد ، ميشه يك جوري با او كنار آمد !!! ... نه كه حالا ما ... ما كه با او قهريم !! ... منظورم هر دولتمرد و هر سياستمدار در هر هر مملكتي ديگر ... بوي پول به مشامش بخوره ، صد و هشتاد درجه تغيير مسير ميده ... روي حرفش هيچ حسابي نيست !! به نظرم ترامپ در سياست با يك غوره سردي اش ميشه و با يك مويز گرمي !! ... خوبي كار همين جاست !!! مگه نه !!
ناشناس۱۰۹۸۲۹۵۱۲:۰۶:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۲۷
علت اینکه آمریکا اقتصادش صد برابر ماست، بودجه هاروارد و پرینستون ۱۰۰ برابر دانشگاه صنعتی شریف است، همه چیزش صد برابر ماست این است که افرادی با شخصیت قوی مثل ژنرال متیس هستند که وقتی دیوانه‌ای مثل ترامپ به او دستور می‌دهد می‌گوید: " قرار نیست به هیچ کدام از اینها عمل کنیم." ..
ناشناس۱۰۹۸۴۹۸۱۳:۵۴:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲۷
ما که میدونیم چون انتخابات امریکا نزدیکه جنگی شروع نخواهد شد ولی خب بهتره شما هم تحلیل هاتون رو واقع نگرانه تر کنید
ناشناس۱۰۹۸۶۲۶۱۴:۵۱:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۲۷
اتفاقا جنگ به نفع ترامپ است هیچ رئیس جمهور در جنگی در آمریکا توسط مردم کنار گذاشته نشده
ناشناس۱۰۹۸۶۲۷۱۴:۵۲:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲۷
هر گونه جنگی اقتصاد کشور رو 100 سال به عقب میبره
ناشناس۱۰۹۸۸۰۷۱۶:۱۳:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲۷
این یک قانون کلی است که اگر شما صرفا مدافع باشی باید حمله های پی در پی را تحمل کنی اما اگر حالت تهاجمی داشته باشی طرف مقابل مجبور به تدافع خواهد شد حالا فکر کنید ببینید چی گفتم .
ناشناس۱۰۹۸۹۰۶۱۸:۱۰:۳۹ ۱۳۹۸/۶/۲۷
جنگ بعد از انتخابات آمریکا قطعا واقع خواهد شد.
بهروز۱۰۹۹۱۳۳۲۲:۱۰:۵۵ ۱۳۹۸/۶/۲۷
نترسیدبابا جنگ نمیشه
ناشناس۱۰۹۹۵۳۲۰۹:۳۱:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲۸
اصلا این روزها باید گفت ..بابا کله این عربستانی ها البته اگه داشته باشن کی به سنگ می خوره ،ضرر از هر جا که برگردی منفعت .دوران لوتی گردانی در منطقه تموم شده ، به قول اون ضرب المثل دستی که نمی تونی گاز بگیری لااقل ببوس .به نفع عربستان هر چی سریعتر جنگ تموم کنه و از بچه کشی یمنی ها دست برداره .
عباس نجفی پور۱۰۹۹۶۰۸۱۰:۳۱:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲۸
یه جوری در مورد نفت و گاز کشور صحبت میکنیم انگار همین الانش داره تو جیب خودمون میره
ناشناس۱۱۰۰۰۴۷۱۶:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۸
ما با کشوری که کل دنیا را می تواند چند مرتبه نابود کند چگونه می جنگیم آیا چون یک پهپاد را زدیم قدرتمند تر هستیم مانند اینکه ترکیه جنگنده روسیه را هدف قرار داد پس نتیجه بگیریم قدرت نظامی روسیه کمتر از ترکیه است کاش واقع بین باشیم آیا آنها که از جنگ استقبال می کنند تحمل فقط دوساعت قطع آب و برق را دارند حالا نابودی کامل زیر ساختها بماند ممکن است چند ناو و پایگاه را هدف قرار دادیم آن وقت همه کشورها را علیه خود متحد خواهیم کرد
ناشناس۱۱۰۰۴۰۱۰۲:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲۹
نیاز نیست پاسخ بدن چون با ناوهاشون تشریف بردن زیر آب
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین