یمن و دو راهی سخت برای عربستان

 ناصر ایمانی،   3980626193 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
یمن و دو راهی سخت برای عربستان

بدون ذره ای تردید اگر سعودی ها چهار سال پیش می دانستند که جنگ یمن به نقطه امروز آن می رسد هرگز این جنگ ویرانگر را آغاز نمی کردند. عربستان اکنون در وضعیت بسیار اسفبار قرار دارد پس از چهار سال بمباران بیهوده یمنی ها اکنون هم منابع مالی سنگین را از دست داده است و هم مردم آن را برای همیشه دشمن خود کرده و هم چهره این دولت در جامعه جهانی به عنوان یک رژیم کودک‌کش مطرح شد و از یک رژیم به شدت محافظه‌کار و مقدس خارج گردید و هم ناتوانی آن کشور را در دفاع از خود در مقابل کشور فقیر و چند پاره و بدون ارتشی به نام یمن نمایان کرد.

حمله پهپادها به تاسیسات استراتژیک نفتی سعودی‌ها نقطه عطف بزرگی در تاریخ جنگ یمن است و سعودی ها باید به سرعت از این موقعیت برای پایان جنگ استفاده کنند .آنها به خوبی می دانند که ترامپ هیچ تمایلی به درگیری نظامی با ایران حتی در حد محدود هم ندارد و از سوی دیگر سعودی‌ها هم به هیچ وجه نمی‌خواهند و نمی‌توانند که با ایران درگیری نظامی داشته باشند. لذا تنها دو راه برای سعودی‌ها باقی می ماند: ۱- حملات به حوثی ها و مردم یمن را تشدید کنند ۲- به سرعت به این جنگ پایان دهند.

جریان تحولات به نفع سعودی‌ها نیست آنها در دوران ائتلاف خود با امارات نیز دچار شکست شدند و عملاً چیزی به نام ائتلاف عربی وجود ندارد و شورای همکاری خلیج فارس نیز که عمدتاً متکی به عربستان و امارات بود در آستانه فروپاشی عملی قراردارد.

سلاح های پیشرفته آمریکایی که با هزینه فراوان تهیه شد، نتوانست حداقل امنیت را برای سعودی‌ها به ارمغان بیاورد .مهم این نیست که پهپادها از کجا پرواز کرد مهم این است که سیستم ضد هوایی گرانقیمت سعودی ها نتواند جلوی پرواز تعداد زیادی پهپاد را که با دقت بسیار بالا به یکی از مهمترین پایگاه های اقتصادی عربستان حمله کردند بگیرد و حتی یکی از آنها را ساقط کند. کشورهایی که در این مقطع، سعودی‌ها را به مقاومت و خرید بیشتر سلاح و حملات سنگین به یمن توصیه می کنند قطعاً خیرخواه منطقه و حکومت عربستان نیستند، بلکه به دنبال کسب منافع بیشتر برای خودشان هستند.

خیرخواهان کسانی هستند که به سعودی‌ها توصیه نمایند که به سرعت این جنگ بی هدف و خانمان سوز را پایان دهند و منابع عظیم کشورهای اسلامی و منطقه را در جهت منافع جمعی منطقه مصرف نماید. اعلام پایان جنگ از سوی سعودی ها ممکن است به شکست آنها تعبیر شود اما هزینه ادامه جنگ در آینده برای عربستان به مراتب سنگین‌تر خواهد بود .