رایزنی مرکل و جانسون درباره حمله به آرامکو

گروه جهان الف،   3980626162

رهبران آلمان و انگلیس به صورت تلفنی درباره حمله پهپادی اخیر یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی رایزنی و بر لزوم کاهش تنش‌ها در غرب آسیا تاکید کردند.

به گزارش فارس، سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که بوریس جانسون نخست وزیر این کشور و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درباره حمله پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی گفت‌وگو کردند. 

براساس گزارش شبکه العربیه، مرکل و جانسون در این گفت‌وگو بر لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا و همچنین اتخاذ یک موضع مشترک علیه ایران توافق کرده‌اند. 

براساس این گزارش، بوریس جانسون و آنگلا مرکل همچنین درباره مساله برگزیت و توافق بدون ترتیبات پشتیبان (مربوط به مرزهای ایرلند) که پارلمان انگلیس نیز از آن حمایت کند بحث و گفت‌وگو کردند. 

روز شنبه مقامات یمنی اعلام کردند که یگان پهپادی این کشور با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داده است. 

به دنبال این حمله قاطع و گسترده بخشی از تولید و صادرات نفت و گاز عربستان سعودی دچار اختلال شد و قیمتهای جهانی نفت نیز دستخوش افزایش ناگهانی شد. 

مقامات آمریکایی در واکنش به این حمله بدون هیچ مدرکی به صورت شتاب زده انگشت اتهام را به سمت ایران گرفتند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران تاسیسات آرامکو را هدف قرار داده و نه یمنی‌ها.

مقامات ایرانی این اتهامات را بی پایه و اساس خوانده و آن را فرافکنی‌های مقامات آمریکایی در راستای راهبرد فشار حداکثری علیه ایران خوانده‌اند. 

روسیه نیز هرگونه اتهام بی پایه و اساس در زمینه دست داشتن ایران در حمله پهپادی یمنیها به عربستان سعودی را غیرقابل خوانده و تاکید کرده است که آمریکا با ارتباط دادن این حمله به ایران به دنبال تشدید تنش‌ها پیرامون ایران است.