واعظی: ایران محدودیتی در همکاری‌ با ترکیه ندارد

گروه سیاسی الف،   3980626161

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اولویت کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه، تسریع در عملیاتی کردن توافقات دو کشور است و ایران هیچ محدودیتی در توسعه همکاری‌ با ترکیه ندارد.

واعظی: ایران محدودیتی در همکاری‌ با ترکیه ندارد

به گزارش الف، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه صبح سه‌شنبه با وزیر انرژی ترکیه و همتای خود در کمیسیون مشترک دو کشور دیدار و بیست و هفتمین نشست این کمیسیون را افتتاح کردند.

واعظی در این جلسه با قدردانی از برگزاری خوب و موفق اجلاس سه جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه در خصوص سوریه که روز گذشته در آنکارا برگزار شد، گفت: حضور و مذاکرات دو جانبه روسای جمهوری دو کشور فرصت ارزنده‌ای بود تا وزرا و هیئت همراه با همتایان ترک خود دیدار و در خصوص راهکارهای توسعه روابط و همکاری‌ ها و رفع هر گونه موانع احتمالی رایزنی کنند.

وی گفت: روسای جمهوری دو کشور پنج سال پیش برای روابط تجاری دو کشور به میزان ۳۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کردند که علیرغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی برای تحقق این هدف وجود دارد.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ترکیه، تسریع در عملیاتی کردن توافقات دو کشور در عرصه‌های اقتصادی و تجاری است، افزود: ایران هیچ محدودیتی در توسعه و تعمیق همکاری‌ با ترکیه ندارد و علیرغم همه مشکلاتی که تحریم غیرقانونی آمریکا بوجود آورده است، با فعال‌تر شدن بخش خصوصی به همراه راهکارهای ابتکاری، مسیر توسعه روابط ادامه خواهد یافت.

واعظی، استفاده از پول ملی و برقراری پیام‌رسان‌های اختصاصی بین سیستم مالی دو کشور در روابط فیمابین و همچنین توسعه همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه با سایر کشورهای همسایه را موجب تحرک در روابط اقتصادی و تأمین منافع دو ملت و منطقه دانست.

فاتیح دونمز وزیر انرژی ترکیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور نیز در این دیدار، هدف‌گذاری روسای جمهوری ایران و ترکیه برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال را واقع‌بینانه خواند و گفت: دولت ترکیه تمام تلاش خود را برای حفظ و توسعه مناسبات اقتصادی و تحقق موافقتنامه‌های فیمابین انجام خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور و مسئولان دولت ترکیه بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را قبول ندارند، افزود: اجلاس دیروز آنکارا و ملاقات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نشان داد که اراده دو دولت توسعه روابط در همه عرصه‌های سیاسی و اقتصادی است.

وزیر انرژی ترکیه تأکید کرد: دستور کار بخش دولتی و خصوصی ترکیه حرکت به سمت چشم‌اندازی است که روسای دو کشور توافق کرده‌اند و ما از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.

بیست و هفتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه طی امروز و فردا ۲۶ و ۲۷ شهریورماه با حضور روسای ایران و ترکیه این کمیسیون و هیأتی بلند پایه از مسئولان اقتصادی، دولتی و بخش خصوصی دو کشور در آنکارا برگزار می‌شود.