جزئیات هفتمین اجلاس خبرگان اعلام شد

گروه سیاسی الف،   3980626132

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئولان اجرایی کشور مطالبه‌گری را تخریب نمی‌بینند بلکه می‌دانند که این امر موجب تقویت نظام اسلامی خواهد شد.

جزئیات هفتمین اجلاس خبرگان اعلام شد

به گزارش مهر، آیت الله سید احمد خاتمی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، اظهار داشت: هفتمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم از دوم مهرماه آغاز می‌شود و تا چهارم مهرماه ادامه می‌یابد.

وی گفت: با وجود اینکه در آیین‌نامه مجلس خبرگان، مشورت رئیس مجلس خبرگان اجباری نیست اما آیت الله مشکینی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله یزدی و آیت الله جنتی اهل مشورت بوده و با گوش باز سخنان هیئت رئیسه را می‌شنوند.

در هر اجلاس ۱۶ ناطق سخنرانی می‌کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یکی از برنامه‌های مجلس خبرگان در این اجلاس نطق‌های قبل از دستور طبق ماده ۶۱ آیین‌نامه داخلی خبرگان است و بر اساس تحول ایجاد شده اعضای خبرگان به صورت الفبایی ناطق قبل از دستور خواهند بود.

وی با اشاره به سخنرانی ۱۶ ناطق قبل از دستور به مدت ۱۵ دقیقه در هر اجلاس افزود: سخنرانی‌ها در رابطه با مسائل مربوط به موضوع مشخص شده است که گاهی در نطق‌ها مشکلات حوزه انتخابیه نیز مطرح می‌شود.

آیت الله خاتمی ضمن بیان اینکه انتخاب کمیته پنج نفره برای تنظیم و پیشنهاد محورهای بیانیه پایانی در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: این کمیته بدین منظور تشکیل شده که بیانیه پایانی، نظریه حداکثر باشد و در این زمینه روز نخست اجلاس، پیش نویسی در خدمت اعضای مجلس قرار داده می‌شود و اعضا نظرات خود را بر اساس پیش نویس عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از تحویل نظرات اعضا به کمیسیون پنج نفره، کمیته، محورهای لازم را به رأی می‌گذارند و سپس بیانیه تدوین شده و در پایان اجلاس با حضور خبرنگاران، این بیانیه که نظر همه اعضا است، قرائت می‌شود.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: روز اول آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه با موضوع تدوین خطوط کلی قوه قضائیه و استمرار مبارزه با مفاسد اقتصادی سخنرانی می‌کند.

مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی

وی گفت: مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی موجی از امید را در میان مردم به وجود آورده است که این حرکت مقدس باید ادامه پیدا کند.

آیت الله خاتمی اضافه کرد: پس از پایان سخنرانی آیت الله رئیسی، پنج نفر از اعضا هر کدام به مدت ده دقیقه می‌توانند اظهار نظر کنند و سپس گزارش اجلاس منتشر می‌شود و در صورت تصویب هیئت رئیسه این سخنرانی می‌تواند توسط صدا و سیما پخش شود.

وی بیان کرد: در روز دوم اجلاس، حجت الاسلام طائب رئیس اطلاعات سپاه پاسداران با موضوع بررسی مسئله نفوذ با ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سخنرانی می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: برای انتخاب شخص مدعو، کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خبرگان یک ماه مانده به اجلاس، موضوعات مورد توجه را بحث می‌کند و شخصیت‌هایی را نیز که از عهده موضوعات بر می‌آیند به هیئت رئیسه پیشنهاد می‌دهند و هیئت رئیسه پس از بررسی نظرات کمیسیون حتی می‌تواند شخصیت‌های دیگر را نیز دعوت کند اما معمولاً همان نظرات مورد توجه است و هیئت رئیسه خود را موظف به حفظ حرمت خبرگان می‌بیند.

طرح اصلاح قانون انتخابات خبرگان در اولویت است

وی اظهار داشت: کمیسیون برای طرح‌هایی آیین‌نامه داشته است که برخی از آن‌ها به نظر می‌رسد که طرح‌های کلیدی است که شامل طرح اصلاح قانون انتخابات خبرگان می‌شود و بندهایی از آن قرائت و تصویب شده و بندهای دیگر در این اجلاس پیگیری خواهد شد.

آیت الله خاتمی گفت: سه‌شنبه شب در اجلاس خبرگان ضیافت رئیس مجلس خبرگان برگزار می‌شود که جلسه‌ای غیر رسمی است و همه اعضا به مدت پنج دقیقه امکان صحبت کردن در این جلسه را دارند.

وی تعداد جلسات هیئت رئیسه و اعضای مجلس خبرگان رهبری از اسفندماه سال ۹۶ را ۱۵ جلسه اعلام کرد و افزود: طرح همکاری کمیسیون حراست و پاسداری از ولایت فقیه با مدیریت حوزه علمیه قم با موضوع تبیین اندیشه و فقه در حوزه‌های علمیه سراسر کشور عرضه شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: هیئت اندیشه ورز از ابتدای تأسیس تاکنون ۸۸ جلسه داشته‌اند که ۱۶ جلسه بعد از اجلاس گذشته یعنی از اسفند ۹۷ بوده است که اقدامات و مصوباتشان در هیئت اندیشه ورز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و گزارش آن طبق سازو کار مشخص به مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود.

دیدار با مقام معظم رهبری در آخرین روز اجلاس

وی گفت: در روز پنجشنبه دیدار با مقام معظم رهبری و زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) جزو دستور کار مجلس خبرگان قرار دارد.

آیت الله خاتمی ابراز کرد: با وجود برگزاری ۲ اجلاس رسمی در طول سال توسط مجلس خبرگان، کمیسیون‌های مختلف این مجلس دائماً فعال هستند و به وظایف خود عمل می‌کنند.

وی گفت: کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه اقدامات بسیاری انجام داده‌اند و تمام شبهات در عرصه ولایت فقیه جمع‌آوری شده و مرکز پژوهش‌های مجلس خبرگان در این رابطه طرح‌های ارزشمندی ارائه خواهند داد که این طرح‌ها در هیئت رئیسه تصویب خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: دشمنان از طریق فضای مجازی مدام به شبهه افکنی در خصوص ولایت فقیه می‌پردازند و امکانات کمیسیون نیز محدود است اما باید مدیریت جهادی در این عرصه صورت گیرد.

کلاس درس ولایت فقیه در حوزه برقرار می‌شود

وی گفت: تصویب شده که در حوزه علمیه کلاس درس ولایت فقیه به صورت گسترده برگزار شود.

آیت الله خاتمی ابراز کرد: در زمینه مذاکرات، اعضای هیئت خبرگان خط مشی جز خط ولایت در زمینه اقدامات دولت ندارند و آنچه برای اعضای خبرگان اهمیت دارد عزت ملت بزرگ ایران است.

وی گفت: خداوند نعمت وجود رهبری عارف،‌ دوراندیش و کشور شناس را به مردم ایران عنایت کرده است که رهنمودهای ایشان موعظه نیست بلکه تکلیف است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان  تأکید کرد: مقام معظم رهبری به خبرگان وظیفه کرده‌اند که قطعنامه داشته باشند که طرحی در این زمینه در کمیسیون آیین‌نامه آمده است که نهاد مجلس خبرگان مشخصه مطالبه گری را دارد.

دعوت از رؤسای سه قوه برای مطالبه‌گری در اجلاس گذشته

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در یکی از اجلاس گذشته رؤسای سه قوه برای مطالبه‌گری رویاروی دعوت شدند که رئیس دو قوه یعنی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق قوه قضائیه آمدند اما رئیس جمهور مسافرت داشتند و شرکت نکردند.

وی اصل مطالبه‌گری را یک ارزش بزرگ عنوان کرد و افزود: مسئولان اجرایی کشور نیز این مطالبه‌گری را تخریب نخواهند دید بلکه می‌دانند که این امر موجب تقویت نظام اسلامی خواهد شد که در این مطالبه‌گری نباید خدمات نادیده گرفته شود بلکه باید از آن‌ها نیز تجلیل شود و مطالبات نیز در چارچوب قانون و رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری پیگیری شود.